6m op vakantie (Antenne vraag)

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: 6m op vakantie (Antenne vraag)

#31 Bericht door PA0ETE »

p.s. ik heb indertijd wat simulaties gemaakt, en ook aan anderen dat gevraagd te doen. Je hebt bij die zijwaartse plaatsing op een mast (metaal of glasfiber) nauwelijks last van een mast of van de coax die erlangs loopt. Ook niet als deze antenne bijv. niet de hoogste is, en de coax nog verder doorloopt naar boven. Ik heb hem vaak zo gebruikt dat de 50 MHz-antenne met het pi-filter helemaal bovenin zat, en deze een stuk lager aan de zijkant van de mast. Dat werkt heel goed zonder inwerking van antennes of coax op elkaar. Met een halve golf als laagste heb je wel een probleem met een doorgaande mast of kabel, met name bij de spanningsmaxima.

Als je dat van die halve golf gaat simuleren zie je dat je nog steeds weinig last hebt van de mast of de doorgaande coax op het stralingsdiagram. Je moet de antenne dan denk ik niet strak tegen de andere geleider aan klemen, maar met een paar cm ertussen gaat het. Hij wordt door het metaal echter wel flink uit de afstemming gehaald,en de impedantie verandert ook. Net als bij de combi 50/144 MHz, is dat denk ik een minder succesvolle variant, maar als je niet anders hebt, draai je flink aan het PI-filter en dan werkt het met wat minder performance hoogstwaarschijnlijk gewoon wel :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pa0ray
Roepletters: PA1DDE

#32 Bericht door pa0ray »

Ik heb een slim-jim antenne gemaakt voor 6m voor het portable werk.
Deze gemaakt van 300 Ohm cq562 lintkabel. Zeer goede ervaringen mee.
Omdat je deze kunt oprollen is het zeer compact om te vervoeren.

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

#33 Bericht door on4ged »

Ik ben nog niet zover, maar het materiaal ligt al wel klaar om de waarschijnlijk meest eenvoudige antenne te maken, een T2LT. Verder heb ik met die T2LT totaal nog geen ervaring maar heb toch al wel meerdere berichten gezien en gelezen die allemaal zeer positief waren over dit type antenne.

En voor PE1PQX kan deze antenne zonder meer aan zijn glasvezelmast de lucht in gestoken worden.

Wat me enkele dagen terug opviel was dat in Duitsland op 6 meter blijkbaar GEEN Verticale antennes toegelaten zijn.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#34 Bericht door PE1PQX »

on4ged schreef: 12 mar 2025, 12:51 Wat me enkele dagen terug opviel was dat in Duitsland op 6 meter blijkbaar GEEN Verticale antennes toegelaten zijn.
Ik ben wel heel benieuwd waar je deze info vandaan gehaald hebt. Een vertical voor één specifieke band niet toegestaan? Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Hoor (lees) dit voor het eerst.
(Heb deze vraag dus maar even uitgezet bij de DARC, die zullen hierop wel het juiste antwoord weten)

Ik ben wel aan het stoeien geweest met 450ohm lint kabel maar op een één of andere manier kloppen de meeste maatvoeringen niet lekker. Heb 2 exemplaren gemaakt, maar zijn beiden te lang (resoneren dus te laag in frequentie)
Verder nog geen tijd gehad (i.v.m. werk en andere afspraken) om hier verder mee te stoeien.

De T2LT eb ik nog niet naar gekeken, zou zeer zeker een optie kunnen zijn.

Iedereen bedankt voor jullie bijdragen zover!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pd4r

#35 Bericht door pd4r »

PE1PQX schreef: 12 mar 2025, 13:20
on4ged schreef: 12 mar 2025, 12:51 Wat me enkele dagen terug opviel was dat in Duitsland op 6 meter blijkbaar GEEN Verticale antennes toegelaten zijn.
Klopt ook mag /p en /m niet en alleen horizontale antennes
Ooit een contest do/pd4r/p gedaan en kreeg direct commentaar. dus toen de accu vervangen voor normaal stroom en de /p weg gehaald.
iets wat ik dit jaar ook weer ga doen maar dan met een 7 elm beam op 32m hoogte.

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

#36 Bericht door PA3DAT »

En dat is een quote van PE1PQX? Ik vind dit heel verwarrend...

Wanneer je niet begrijpt hoe dat quoten werkt, kun je het beter niet gebruiken.
En wanneer je klikt op VERSTUUR kijk dan ook even naar je eigen bericht: is dit wat ik had bedoeld? Want je hebt pakweg 30 of 60 minuten de tijd om je bericht nog te verbeteren...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0ETE
Contacteer:

#37 Bericht door PA0ETE »

Nou nou zeg. Dat kan ook wel wat aardiger. Dit lijkt me een simpele vergissing.

PA0ETE
Contacteer:

#38 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet op de hoogte van de actuele situatie, maar het klopt dat er in DL altijd dit soort voorwaarden gegolden hebben. Horizontale polarisatie, alleen vanuit huis werken met een vaste telefoon ernaast, en geen mobiel of portabel verkeer, zowel op 6 meter als op 4 meter.

Het hang samen met het scannerverbod dat in de tijd dat de Bader Meinhoff-groep en andere vergelijkbare organisaties actief waren. Hierdoor is er in de Duitse Grondwet sprake van zogenaamde BOS-frequenties waarvoor je geen ontvangst- of zendapparatuur mag bezitten. De regelingen voor 50 en 70 MHz maken een uitzondering op die strenge regels in de Grondwet en kennelijk wordt dat maar heel zuinigjes gedaan.

Meer info:
https://de.wikipedia.org/wiki/BOS-Funk# ... r_BOS-Funk

2m en 70 cm moet je in de regeling denk ik ruim zien, het gaat hier niet om de amateurbanden :)

PE1PQX
Contacteer:

#39 Bericht door PE1PQX »

Ik heb de DARC om uitleg gevraagd, maar dit kan tot 7 dagen duren (omdat ze erg veel e-mail krijgen). Ik wacht sowieso op hun antwoord zodat daarover in ieder geval geen onduidelijkheden zijn.

Dat er beperkingen zijn in uitzenden in het algemeen kan ik snappen; geen signaal = geen signaal.
Het 'verbieden' van portabel werk, alsmede een vertical antenne snap ik dan weer niet maar daar zal vast een goede reden achter zitten.

Zoals ik het nu begrijp zou ik als bezoeker in Duitsland helemaal geen QSO's mogen maken op 6m, een 50MHz vakantie-beam zie ik niet zitten en een vertical zou 'verboten!!' zijn. Nog afgezien dat ik geen vaste opstelling (met vaste telefoonlijn) al daar heb.

Ik ga wel eerdaags een kijken naar die T2LT antenne (ook wel "bloempot antenne"), die is ook erg eenvoudig op te rollen. Heb nog wel wat 7mm coax liggen die hiervoor gebruikt zou kunnen worden.

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"

DC4CP

#40 Bericht door DC4CP »

het staat trouwens op de site van DARC.

https://www.darc.de/fileadmin/filemount ... rsicht.pdf

Ook de 4 meter band is alleen horizontaal.

PE1PQX
Contacteer:

#41 Bericht door PE1PQX »

DC4CP schreef: 12 mar 2025, 18:53 het staat trouwens op de site van DARC.

https://www.darc.de/fileadmin/filemount ... rsicht.pdf

Ook de 4 meter band is alleen horizontaal.
Als ik het goed lees (Duits is niet mijn sterkste taal) komt er dit jaar een nieuwe 'afspraak' voor de 6m band. Wat dit gaat inhouden is nu nog niet bekend lijkt me. (Ook hier: ik wacht wel op de DARC of zij nieuwe info hebben hierover)

Ik kan dan dus niets op 6m ondernemen in Duitsland omdat het een portable/mobile setup met een vertical zal zijn zonder een vaste telefoonlijn er naast. Gelijk 3 criteria wat niet mag. (De kans dat ik bij een Duitse OM/YL thuis op 6m QRV zal zijn is niet heel erg groot)

Maar goed, dit gaat buiten mijn originele vraag om: info/ideeën voor een 6m vakantie antenne.

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

#42 Bericht door on4ged »

PE1PQX schreef: 12 mar 2025, 13:20
Ik ben wel heel benieuwd waar je deze info vandaan gehaald hebt. Een vertical voor één specifieke band niet toegestaan? Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Hoor (lees) dit voor het eerst.
(Heb deze vraag dus maar even uitgezet bij de DARC, die zullen hierop wel het juiste antwoord weten)
Mijn neef in Kassel - Duitsland (sinds meer dan 60 jaar mijn tweede thuis) wist me dat te vertellen. Hij is een gepassioneerd luisteramateur voornamelijk op HF en is wel bekend met de DARC in Kassel. Hij woont er slechts op enkele km vandaan. Het is het hoofdhuis van de DARC, maar is niet gewoon meer toegankelijk. Waarschijnlijk kan je er nog wel op afspraak terecht voor bepaalde zaken. Wat er daar nu nog allemaal gebeurt, daar heb ik geen weet van.
Zelf ben ik er vroeger ook meermaals geweest. Ze hadden er een kleine shop, maar helaas is die er niet meer.
Ik ben er nadat het niet meer publiekelijk toegankelijk was nog wel eens geweest met een vraag, en ze hebben me wel verder geholpen. Maar ik vermoed dat het in principe niet de bedoeling dat je er zomaar gaan aanbellen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#43 Bericht door TheoP »

Dan ben ik dus al die tijd erg fout geweest met mijn 6 meter verbindingen van af DL.
Allemaal verticaal gemaakt en van af de camping.

Vandaar ook al die politie met peilapparaten :mrgreen:

Theo

Roy pd8rw

#44 Bericht door Roy pd8rw »

In het cept document staat volgens mij geschreven dat zelfs Nederlandse novice in DL toegang hebben tot 80 15 10 6 2 en 70
En word er behalve over vermogen niet gesproken over andere beperkingen voor 6m
Het document gaat zelfs onder de titel van de darc rond ..

Anyway ik dacht dat de topic starter naar Oosterijk ging en niet naar dl

PE1PQX
Contacteer:

#45 Bericht door PE1PQX »

Roy pd8rw schreef: 13 mar 2025, 06:37

Anyway ik dacht dat de topic starter naar Oostenrijk ging en niet naar dl
Klopt, maar die info over 6m in Duitsland wist ik gewoon niet (en ik denk meerderen met mij niet).
Ik denk dat ik eerdaags eens een experiment doe met die flowerpot antenna (T2LT), om te zien wat ik er van maken kan. (En experimenteren is gewoon leuk)

Plaats reactie