zie het bos door de (antenne)bomen niet meer...
Re: zie het bos door de (antenne)bomen niet meer...
Als ik eerlijk ben ziet het er niet uit hoe dat kantelpunt gemaakt is, buisjes op de HEA zijn maar over een paar centimeter gelast vandaar beter 2dikke stukken platstaal met een gat erin voor de as wat je over een veel groter oppervlak op de 12mm dikke Tf flenzen kunt lassen.
Of een stuk uit de Tw flens snijden dan kun je de gaten in Tf flenzen boren.
Of een stuk uit de Tw flens snijden dan kun je de gaten in Tf flenzen boren.
-
- Roepletters: ON4CAY
Inderdaad, Snof, het is echt wat aan elkaar geknutseld en gelast, blijkbaar met overschotjes die men nog had liggen...
Daarom wil ik het voor de nieuwe poutrel 'deftig' laten doen.
Maar eerlijk gezegd snap ik niet hoe jij het zou doen. Wat is Tf en Tw? Sorry, maar in metaalwerken ben ik een complete leek. Kan je misschien eens een schetsje maken zodat ik begrijp wat je bedoelt? Mijn beperking is dat ik alleen een lasser ter beschikking heb, maar niet direct iemand die zwaar boormateriaal ter beschikking heeft. En ik heb hier wel heel wat gereedschap van de verbouwing, maar ook niet direct industrieel materiaal om metaal te bewerken.
Daarom wil ik het voor de nieuwe poutrel 'deftig' laten doen.
Maar eerlijk gezegd snap ik niet hoe jij het zou doen. Wat is Tf en Tw? Sorry, maar in metaalwerken ben ik een complete leek. Kan je misschien eens een schetsje maken zodat ik begrijp wat je bedoelt? Mijn beperking is dat ik alleen een lasser ter beschikking heb, maar niet direct iemand die zwaar boormateriaal ter beschikking heeft. En ik heb hier wel heel wat gereedschap van de verbouwing, maar ook niet direct industrieel materiaal om metaal te bewerken.
-
Bedankt, Snof, voor de schets, die maakt het al een pak duidelijker!
Enkel wat je in de praktijk bedoelt met 'beter 2dikke stukken platstaal met een gat erin voor de as wat je over een veel groter oppervlak op de 12mm dikke Tf flenzen kunt lassen. Of een stuk uit de Tw flens snijden dan kun je de gaten in Tf flenzen boren.', daar ben ik niet meer mee. Mijn excuses dat ik het niet direct begrijp, ik weet zeker dat je 2 goede opties aangeeft, maar ik snap niet wat dit daadwerkelijk betekent. Ik zit namelijk nog steeds met die buis op de mast zelf die normaliter tussen de twee buizen op de poutrel komt te zitten en waardoor de as van het scharnier zit, die moet in het geheel toch ergens inzitten?
Alvast erg bedankt dat je mee wil denken hierover
Enkel wat je in de praktijk bedoelt met 'beter 2dikke stukken platstaal met een gat erin voor de as wat je over een veel groter oppervlak op de 12mm dikke Tf flenzen kunt lassen. Of een stuk uit de Tw flens snijden dan kun je de gaten in Tf flenzen boren.', daar ben ik niet meer mee. Mijn excuses dat ik het niet direct begrijp, ik weet zeker dat je 2 goede opties aangeeft, maar ik snap niet wat dit daadwerkelijk betekent. Ik zit namelijk nog steeds met die buis op de mast zelf die normaliter tussen de twee buizen op de poutrel komt te zitten en waardoor de as van het scharnier zit, die moet in het geheel toch ergens inzitten?
Alvast erg bedankt dat je mee wil denken hierover

Stukje uit de tw flens snijden voor het buisje-pijpje op de koker-mast.
2 gaten in de tf flenzen boren voor de as.
De tussen ruimte van de Heb zal ongeveer 116 mm zijn, je mast is 100 mm. (wel ff zelf meten als je de balk balk hebt.)
2 stukken strip met het gat voor de as er al ingeboord van bv 60x6 aan de binnenzijde van de tf flens lassen en je houd 104 mm ruimte over. Of 1aan 1 kant 60x8 gebruiken dan wordt het 102 mm.
Buisje op je mast eraf slijpen, daar moet een veel dikker stuk tussen ivm de tw flens.
Je mast-koker zou ik ook 1 cm vrij houden van de tw, blijft er geen water tussen staan...en mocht de koker iets krom zijn door het lassen dan kun je wat spelen om hem netjes waterpas te zetten door onder aan de koker een dunner aanslagplaatje te schroeven of lassen.

2 gaten in de tf flenzen boren voor de as.
De tussen ruimte van de Heb zal ongeveer 116 mm zijn, je mast is 100 mm. (wel ff zelf meten als je de balk balk hebt.)
2 stukken strip met het gat voor de as er al ingeboord van bv 60x6 aan de binnenzijde van de tf flens lassen en je houd 104 mm ruimte over. Of 1aan 1 kant 60x8 gebruiken dan wordt het 102 mm.
Buisje op je mast eraf slijpen, daar moet een veel dikker stuk tussen ivm de tw flens.
Je mast-koker zou ik ook 1 cm vrij houden van de tw, blijft er geen water tussen staan...en mocht de koker iets krom zijn door het lassen dan kun je wat spelen om hem netjes waterpas te zetten door onder aan de koker een dunner aanslagplaatje te schroeven of lassen.

-
Dag Snof,
Bedankt voor de toelichting, ik ga het eens aan de lasser laten lezen, want het is moeilijk iets voor te stellen dat je niet daadwerkelijk kan zien, zeker als je met zulke dingen totaal geen ervaring hebt zoals ik
Ik moet er namelijk wel op letten dat de hoeken van de poutrel niet in de weg zitten bij het kantelen omdat ik de mast plat moet kunnen leggen, anders heeft het scharnieren weinig zin.
Bedankt voor de toelichting, ik ga het eens aan de lasser laten lezen, want het is moeilijk iets voor te stellen dat je niet daadwerkelijk kan zien, zeker als je met zulke dingen totaal geen ervaring hebt zoals ik

Ik moet er namelijk wel op letten dat de hoeken van de poutrel niet in de weg zitten bij het kantelen omdat ik de mast plat moet kunnen leggen, anders heeft het scharnieren weinig zin.
-
Nog eens even terug oprakelen. Intussen is er vanalles gebeurd, maar de antenne-installatie zal moeten wachten tot het weer terug wat beter wordt 
Ik had besloten dat het een Big Signal 2BS-5B ging worden, maar dit weekend hadden we de nieuwjaarsreceptie van onze sectie en daar zweren ze toch bij een hexbeam. Volgens hen wordt de lage opstralingshoek van een quad dikwijls overdreven ingeschat en kan je dezelfde DX (waar het me om gaat) even goed met een hexbeam werken. Bovendien zou een hexbeam veel minder windgevoelig zijn, te weten dat ik hier in de rand van Antwerpen woon waar de wind vrij spel heeft tussen de velden hier. Vorige zomer is tijdens een hevige storm hier bv. nog een 20 meter hoge notenboom omvergewaaid en ook een 85-jarige perenboom lag met zijn wortels gewoon boven de grond. Gelukkig is dat de eerste keer in 17 jaar dat het zo erg waaide, maar het is maar om een idee te geven.
M.a.w. het is wat de keuze van een antenne betreft zo goed als terug naar af en zo ben ik nog maar eens aan het googelen dat het een lieve lust is waarbij je dan weer dezelfde tegenstrijdige zaken tegenkomt...

Ik had besloten dat het een Big Signal 2BS-5B ging worden, maar dit weekend hadden we de nieuwjaarsreceptie van onze sectie en daar zweren ze toch bij een hexbeam. Volgens hen wordt de lage opstralingshoek van een quad dikwijls overdreven ingeschat en kan je dezelfde DX (waar het me om gaat) even goed met een hexbeam werken. Bovendien zou een hexbeam veel minder windgevoelig zijn, te weten dat ik hier in de rand van Antwerpen woon waar de wind vrij spel heeft tussen de velden hier. Vorige zomer is tijdens een hevige storm hier bv. nog een 20 meter hoge notenboom omvergewaaid en ook een 85-jarige perenboom lag met zijn wortels gewoon boven de grond. Gelukkig is dat de eerste keer in 17 jaar dat het zo erg waaide, maar het is maar om een idee te geven.
M.a.w. het is wat de keuze van een antenne betreft zo goed als terug naar af en zo ben ik nog maar eens aan het googelen dat het een lieve lust is waarbij je dan weer dezelfde tegenstrijdige zaken tegenkomt...
@ON4CAY
Als je de ruimte hebt, is een extended double Zepp ook een goede keus.
In principe voor één band.
Succes.
73
Hans, PA0HOP
Als je de ruimte hebt, is een extended double Zepp ook een goede keus.
In principe voor één band.
Succes.
73
Hans, PA0HOP
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Volledig mee eens dat een quad overdreven goed wordt ingeschat. De gain is grofweg 1.5 dB hoger vergeleken met een 2 element hex-yagi. Dit komt omdat een full wave loop van zichzelf al wat meer gain heeft dan de geknikte halve golf dipool. Die ruisonderdrukking van "closed loop" elementen geeft je alleen iets voordeel voor ruis die van onderaf de antenne in komt.
De opstralingshoek wordt voornamelijk bepaald door de hoogte, behalve als het gaat om antennes met hoge gain (kleine free space verticale openingshoek). Bij 2 elements yagi of cubical quad ga je dat niet merken.
Beetje OT: Je zou bijna denken dat de tekst onder description door een Amerikaan is opgesteld.
De opstralingshoek wordt voornamelijk bepaald door de hoogte, behalve als het gaat om antennes met hoge gain (kleine free space verticale openingshoek). Bij 2 elements yagi of cubical quad ga je dat niet merken.
Beetje OT: Je zou bijna denken dat de tekst onder description door een Amerikaan is opgesteld.
-
Ik heb een mailtje gestuurd naar Ant (G3TXQ) die hexbeams maakt. Lijkt me wel interessant, ware het niet dat er weer douane-taxen bijkomen. Een tijdje geleden bestelde ik een FTPI kabeltje van amper 15 euro in UK en moest 25 euro aan douanekosten extra ophoesten. Als die verhouding ook geldt voor een hexbeam o.d., dan is alles vanuit de UK a no-go geworden.
-
Bedankt voor de tip, Hans, maar ik ga toch voor een multiband om de buren niet té veel uit te dagen. Ze zijn akkoord met een antenne, maar als ik alles ga volbouwen hier dan zou hun goedwilligheid wel eens te ver uitgetrokken kunnen worden en dat wil ik ten allen koste vermijden

Wat ik trouwens vond op internet is dat die antenne vooral NVIS is, dus niet echt voor DX-verkeer.
Kijk eens bij Wimo https://www.wimo.com/en/hexbeam, hexbeam naar design G3TXQ Euro 695 ex vezend. Of anders Cobweb van AWK https://www.awk-antennas.com/product/cobweb-8/ Euro 354 ex btw en verzending. De extra dB bij een hexbeam tov Cobweb ga j echt niet missen. Belangrijker is RX performance met een PA maak je de dB goed voor TX.ON4CAY schreef: ↑20 jan 2025, 12:30 Ik heb een mailtje gestuurd naar Ant (G3TXQ) die hexbeams maakt. Lijkt me wel interessant, ware het niet dat er weer douane-taxen bijkomen. Een tijdje geleden bestelde ik een FTPI kabeltje van amper 15 euro in UK en moest 25 euro aan douanekosten extra ophoesten. Als die verhouding ook geldt voor een hexbeam o.d., dan is alles vanuit de UK a no-go geworden.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Bij zo'n extended double Zepp is het de hoogte in golflengten die bepaalt of het een NVIS antenne wordt of niet. Jij wilt een multi-band antenne en dan geeft zo'n te lange antenne voor de hogere banden een niet zo'n leuk stralingsdiagram.
Een cobweb is een leuke compacte antenne die wel smalbandig is. Als je met QRO gaat zitten, moet de balun wel erg goed zijn, omdat op de bandgrenzen de SWR zodanig is, dat je moet tunen (zeker op de 10 m band). Het ferriet krijgt er dan echt van langs.
Een cobweb is een leuke compacte antenne die wel smalbandig is. Als je met QRO gaat zitten, moet de balun wel erg goed zijn, omdat op de bandgrenzen de SWR zodanig is, dat je moet tunen (zeker op de 10 m band). Het ferriet krijgt er dan echt van langs.
- on4ma
- Roepletters: ON4MA
- Contacteer:
Ronny,
Opletten met een hexbeam. Die zijn ook gevoelig aan stormen. Het enige dat ze red is dat je de mast kan kantelen en zo de Hexbeam safe is. Als hij vrij in de wind
staat en bij zware stormen boven de 100km/u zal hij sneuvelen.
Er is ook een SP die ze maakt op bestelling via deze site
https://www.hamradioland.nl/webshop/SP6 ... p485290816
73
Marc ON4MA
Opletten met een hexbeam. Die zijn ook gevoelig aan stormen. Het enige dat ze red is dat je de mast kan kantelen en zo de Hexbeam safe is. Als hij vrij in de wind
staat en bij zware stormen boven de 100km/u zal hij sneuvelen.
Er is ook een SP die ze maakt op bestelling via deze site
https://www.hamradioland.nl/webshop/SP6 ... p485290816
73
Marc ON4MA
- PF5X
- Roepletters: PF5X
- Contacteer:
Als je serieus met een hexbeam aan de gang wil, kijk dan ook even hier: https://dx.to/hexbeam/
Met name de verbetering van de centerpost is de moeite waard lijkt me.
Met name de verbetering van de centerpost is de moeite waard lijkt me.
Enno, PF5X
Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40.
Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40.