loopantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1nil-cor
Roepletters: pe1nil

loopantenne

#1 Bericht door pe1nil-cor »

Voor de geïnteresseerden.
Heb geen mogelijkheid om een redelijke antenne voor HF te plaatsen had een N fed opgehangen maar de
gemeente was er niet mee eens omdat deze gedeeltelijk overeen parkeerplaats hing da mag ook al niet.

Dus op zoek naar een alternatief een loopantenne zou dat iets zijn maar daar zijn er genoeg van in uitvoeringen en prijsklasse de vraag is natuurlijk ook of deze allen goed werken.
Ben terecht gekomen bij een firma in Duitsland dat leek mijn wel een goede loopantenne gezien prijs kwaliteit verhouding en gezien het hf vermogen dat deze loop mag hebben.

Na deze loop van de firma Otto Schubert van het type MAF 2M met een doorsnede van 80 cm met max vermogen van 100 watt heb gekocht heb ik daar en paar maanden mee gewerkt.
Ik moet zeggen ik had geen ervaring met loopantennes ben er een beetje van onder de indruk wat je met een
loopantenne kan doen.

Deze loopantenne loopt heeft een werkgebied van 20 tot en met 10 meter en is in dit gebied de SWR na genoeg een op een dit kan je regelen met een besturingseenheid om de antenne af te stemmen op de werk frequentie.

Deze antenne staat voor als nog bij mij op de zolder heb een nieuwe gasloze woning ja ja met zonnepanelen
daar heb ik weinig last van in deze situatie heb ik vele qso's gemaakt met goede resultaten binnen Europa en daar buiten Canada Japan America heb ik ook met deze loop qso's gemaakt.
De loop is niet weerbestendig dus heb ik de lus onder en de variabele afstem C in gepakt zo dat de loop naar buiten kan zal dan vermoedelijk nog beter werken.( foto's volgen)

73 Cor
PE1NIL

Hier onder de link naar de firma.

http://www.schubert-gehaeuse.de/index.html

PA3FBO
Roepletters: PA3FBO

Re: loopantenne

#2 Bericht door PA3FBO »

Ik gebruik al een poosje een loop van OM0ET. Max 20W 40-10m demontabel, niet voor op het dak.
Had hem in DL bij me. Het blijft behelpen met zo'n ding binnen en maar 10W.
Thuis is de antenne-aanvraag afgewezen en een proces zouden ze kunnen rekken tot ik verhuisd ben (plan is over 3 jaar)

pe1hzg

#3 Bericht door pe1hzg »

Op de recente Bladel-vlooienmarkt stond een MFJ968 die ik "te leeeringh ende vermaeck" gekocht heb, en waar ik wat mee heb gespeeld. De signaalsterktes bij ontvangst waren en verrassing (S-meter regelijk gecalibreerd, vergelijk met Maasbree) en de achtergrondruis was ook opvallend laag, In dat opzicht een blijvertje te noemen.

Waar ik wat minder indruk van heb is hoe ik bij anderen binnenkom, dat lijkt een beetje tegen te vallen.

En ook de MFJ968 is niet bedoeld voor "permanent buiten".

Maar ik kan de verrassing mbt ontvangst zeker onderschrijven. Blij met dit ding!

Geert Jan

pe1nil-cor
Roepletters: pe1nil

#4 Bericht door pe1nil-cor »

Hoi Geert jan.
Wat de MFJ loop betreft is de bouw van inferieure kwaliteit gezien de prijs, hij zou ook buiten kunnen staan maar is niet geheel water dicht heb foto's gezien van deze loop die een paar jaar buiten heeft gestaan daar word je niet vrolijk van.

Ik moet wel even vermelden die stations die ik buiten Europa heb gewerkt hadden wel een behoorlijk antenne
park hadden des al niet te min valt mijn deze loop niet tegen.

73 Cor.

on4avt

#5 Bericht door on4avt »

pe1hzg schreef: 30 sep 2024, 14:14 Op de recente Bladel-vlooienmarkt stond een MFJ968 die ik "te leeeringh ende vermaeck" gekocht heb, en waar ik wat mee heb gespeeld. De signaalsterktes bij ontvangst waren en verrassing (S-meter regelijk gecalibreerd, vergelijk met Maasbree) en de achtergrondruis was ook opvallend laag, In dat opzicht een blijvertje te noemen.

Waar ik wat minder indruk van heb is hoe ik bij anderen binnenkom, dat lijkt een beetje tegen te vallen.

En ook de MFJ968 is niet bedoeld voor "permanent buiten".

Maar ik kan de verrassing mbt ontvangst zeker onderschrijven. Blij met dit ding!

Geert Jan
Ik heb die 3 jaar buiten hebben gestaan. Werkte heel goed. Er zaten alleen spinnen in. Nooit vocht of water gezien.
Had ze beter gehouden.Heb daarna een Ama loop gehad. Besturing is makkelijker.10 jaar mee gewerkt, buiten, portabel ,op de mast, horizontaal, verticaal. veel plezier van gehad. Nu een mini beam van Mosley.

PA3HBJ
Roepletters: PA3HBJ

#6 Bericht door PA3HBJ »

pe1nil-cor schreef: 28 sep 2024, 22:19 Voor de geïnteresseerden.
Heb geen mogelijkheid om een redelijke antenne voor HF te plaatsen had een N fed opgehangen maar de
gemeente was er niet mee eens omdat deze gedeeltelijk overeen parkeerplaats hing da mag ook al niet.

Dus op zoek naar een alternatief een loopantenne zou dat iets zijn maar daar zijn er genoeg van in uitvoeringen en prijsklasse de vraag is natuurlijk ook of deze allen goed werken.
Ben terecht gekomen bij een firma in Duitsland dat leek mijn wel een goede loopantenne gezien prijs kwaliteit verhouding en gezien het hf vermogen dat deze loop mag hebben.

Na deze loop van de firma Otto Schubert van het type MAF 2M met een doorsnede van 80 cm met max vermogen van 100 watt heb gekocht heb ik daar en paar maanden mee gewerkt.
Ik moet zeggen ik had geen ervaring met loopantennes ben er een beetje van onder de indruk wat je met een
loopantenne kan doen.

Deze loopantenne loopt heeft een werkgebied van 20 tot en met 10 meter en is in dit gebied de SWR na genoeg een op een dit kan je regelen met een besturingseenheid om de antenne af te stemmen op de werk frequentie.

Deze antenne staat voor als nog bij mij op de zolder heb een nieuwe gasloze woning ja ja met zonnepanelen
daar heb ik weinig last van in deze situatie heb ik vele qso's gemaakt met goede resultaten binnen Europa en daar buiten Canada Japan America heb ik ook met deze loop qso's gemaakt.
De loop is niet weerbestendig dus heb ik de lus onder en de variabele afstem C in gepakt zo dat de loop naar buiten kan zal dan vermoedelijk nog beter werken.( foto's volgen)

73 Cor
PE1NIL

Hier onder de link naar de firma.

Heb je wel eens naar de Ciro Mazzoni babyloop 10>40Mtr. gekeken?
Is even een investering maar werkt heel goed is mijn ervaring.
Voordeel is de (semi) automatische afstemming via de set.
Nadeel is de smalbandigheid, ook bij RX.
Voor RX gebruik ik dan ook een WellGood actieve loop van M1GEO.
Hoor ik iets waarmee ik een verbinding mee zou willen maken dan druk ik even op enter en de ATU van de loop stemt binnen een 10 seconden de loop af.
De ontvangst is bij de loops is veel rustiger dan mijn HWEF draadantenne.
Wel schakel ik de Wellgood loop uit als ik ga zenden, via een transmit switch van SV1AFN omdat mijn set (Yaesu FTdx10) geen aparte RX antenne aansluiting heeft.
Voordeel van deze transmit switch is dan wel weer dat ook de voeding voor de Wellgood loop uit deze switch komt, en ook wordt onderbroken bij TX.

Jan PA3HBJ

Plaats reactie