Texun AN-100 AM loop-antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marcel Goed

Texun AN-100 AM loop-antenne

#1 Bericht door Marcel Goed »

Beste dames en heren,

Ben hier nieuw op het forum, geen zendamateur maar luister wel graag naar de AM omroepband.

Heb voor AM ontvangst een Tecsun AN-100 loop-antenne maar wat me opvalt is het volgende.

Na 1152 khz doet de loop niet veel meer omdat de "tuning" knop helemaal naar rechts staat gedraaid, naar mijn idee op minimale capaciteit van de afstemcondensator.

Omdat de loop gemaakt is voor de gehele AM omroepband heb ik de volgende test uitgevoerd met een RF netwerk analyzer.
Middels een S11 meting heb ik het Real & Imaginary deel bekeken en de antenne stemt keurig af tussen 462 khz en 1,93 mhz.
Andere S11 metingen gaven geen zichtbaar resultaat.

Voorzichtig verdenk ik de aanpassing tussen de AM tuner en de loop dat die roet in het eten gooit.

Wie kan me op weg helpen?

Met vriendelijke groet,
Marcel

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

Re: Texun AN-100 AM loop-antenne

#2 Bericht door TheoP »

Hoe gebruik je dit ding?
Radio er naast of er in leggen wil de truc doen.

Theo

Marcel Goed

#3 Bericht door Marcel Goed »

Beste Theo,

Gebruik de loop met de bijgeleverde kabel aan een tuner met antenne aansluiting.

M.v.g.
Marcel

19DT2120

#4 Bericht door 19DT2120 »

Modifying the Tecsun loop AN-100 to cover the Longwaves -> https://mediumwaves.altervista.org/modi ... 6826171875
Soms weet ik het ook niet meer.........

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#5 Bericht door TheoP »

Marcel Goed schreef: 12 apr 2024, 17:00 Beste Theo,

Gebruik de loop met de bijgeleverde kabel aan een tuner met antenne aansluiting.

M.v.g.
Marcel
Ok ik ken dat eigenlijk niet zo, ik zie altijd een transitor radio en deze loop er naast staan.
Dus niet verbonden.

Theo

PE1RTC
Roepletters: pe1rtc

#6 Bericht door PE1RTC »

Ik neem aan dat je de S11 op het uiteinde van de antennekabel dus bij ingang ontvanger hebt gemeten en dan richting de loop uiteraard? Als je dan een prima return loss of zo men wil VSWR ziet dan zal de aanpassing dus in orde zijn, ook al is de variabele C op minimaal gedraaid. ( Of je hebt een flinke demping in het antennekabeltje en dan zie je altijd een goede VSWR).

Als je toch die network analyzer hebt staan: zet m eens op de ingang van de am ontvanger (welke gebruik je?) en kijk daar eens naar de S11.
Vervolgens kan je nog de S21 van het antennekabeltje bekijken.

Overigens heb ik hier naast een AL1 loop en een inverted-L nog een actieve ferrietantenne van Grahn in gebruik.
Dat werkt voor in huis verbazend goed.
Gebruik m veel om in mijn werkplaatsje toch te luisteren naar Radio Caroline of het NL Amateurnet op 3630KHz.
De andere antennes zijn op het radiokamertje aangesloten, vandaar.

PE1RTC
Roepletters: pe1rtc

#7 Bericht door PE1RTC »

Ik kwam nog een leuke website tegen: Gerard's radio corner.
Hij beschrijft de Tecsun An-100 en komt op een waarde van 380uH voor de spoel (30 windingen) en een C van 290pF max.
Als je daar de LC resonantie van bepaald kom je op 480KHz bij C op max. capaciteit.
De vraag is wat de minimale capaciteit is.
Mocht dat 50pF zijn dan kom ik niet veel verder dan 1154KHz.
Is het 20pF dan zit je al boven de 1800KHz.
Wellicht kan je die minimale C eens nameten. 20pF is natuurlijk wel erg weinig.

Marcel Goed

#8 Bericht door Marcel Goed »

Beste PE1RTC,

Kijk uw reactie daar heb ik echt wat aan.

Binnenkort kom ik met de door u gevraagde metingen.

Met een S11 return loss / VSWR meting kwam ik niet verder omdat er totaal geen bruikbaar plaatje uitkwam vandaar dat ik er een Real & Imaginary deel meting op los heb gelaten en daar duidelijk naar voren kwam dat de loop wel over de gehele AM omroepband was af te stemmen (maar van enige aanpassing totaal geen sprake was).

Moet wel even kijken of deze site iets kan met een ''oud'' formaat screenshot(s) anders worden het foto,s

M.v.g.
Marcel

Marcel Goed

#9 Bericht door Marcel Goed »

Hierbij de metingen die ik heb kunnen verrichten aan de Texun AN-100 AM loop-antenne.

inkoppelspoel ca 7.1 uH
(Loop)spoel ca 402 uH
Afstemcondensator van ca 3.3 pf tot 282 pf.

Wat me opvalt is dat de inkoppelspoel geen (regelbare) condensator bevat maar er gewoon koud opzit.

Mocht dit te weinig informatie geven dan sluit ik alsnog de VNA aan.

Ben benieuwd naar de eventuele reacties.

M.v.g.
Marcel

Plaats reactie