Reactieve compensatie

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

Reactieve compensatie

#1 Bericht door PE4BAS »

Ik heb hier tot nu toe nog nooit van gehoord. Best interessant en klinkt logisch. De SWR met gebruik van een remote antenneschakelaar zou omhoog kunnen gaan op hogere frequenties door de capaciteiten tussen de componenten en tussen de relais contacten. Om dit te compenseren past men een reactieve compensatie toe.

Zie https://www.cqdx.ru/ham/new-equipment/a ... ch-rk-218/.

Als ik de foto's van het inwendige van deze antenneschakelaar bekijk neem ik aan dat de spoel in het midden deze reactieve compensatie is.
De vraag is nu, heeft het zin? En hoe maak/bereken je zo een reactieve compensatie als je dit in een zelfbouw project zou willen toepassen?

pa0ejh
Roepletters: PA0EJH

Re: Reactieve compensatie

#2 Bericht door pa0ejh »

Alle relais contacten lopen via korte koper banen naar de centrale connector waar de Coax van de Zender wordt aangesloten. Deze 8 contacten staan dus parallel.
Als Antenne 1 ingeschakeld is, dan is die verbonden met de Zender, alle andere Antennes liggen aan massa.

De Relais contacten van ieder Relais hebben een zekere capaciteit tov. elkaar
en die staan ook nog eens parallel, liggen aan masa. Bv. 1pF wordt dan 8pF

Die Capaciteit staat dus over de centrale Connector, waardoor bij de hogere Freq.
kleine mis-aanpassing optreed.

Die mis-aanpassing kun je meten met een VNA, in een SmithChart.
Die extra Capaciteit kun je uitstemmen met een Spoel.

Dit is echter wel Freq. afhankelijk, dus alleen binnen een aantal Mhz....

De relais-contact capaciteit wordt bepaalt door de Lengte, Breedte en Afstand
tussen de contacten...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

#3 Bericht door PE4BAS »

Bedankt voor de duidelijke uitleg Egbert. Ik dacht inderdaad al dat het zo zat van wat ik van de tekst bij de antenneschakelaar las.
Die mis-aanpassing kun je meten met een VNA, in een SmithChart.
Die extra Capaciteit kun je uitstemmen met een Spoel.

Dit is echter wel Freq. afhankelijk, dus alleen binnen een aantal Mhz....
Ik was wel benieuwd naar hoeveel MHz. De tekst bij de schakelaar gaat al uit van een frequentie vanaf 21Mhz. De schakelaar is geschikt tot 60Mhz. Hij claimt zelfs nog een goede SWR bij 144MHz. Dat is best wel een groot stuk. Ik vermoed dat de ontwerper dus een beste gemiddelde heeft genomen. Ik zie maar 1 spoel met 2 windingen.

Maar goed we hebben het over een verschil van 1,3:1 zonder compensatie t.o.v. 1,05:1 met compensatie. Ik vraag me of of het nut heeft behalve dan een psychisch nut. M.a.w. het lijkt mij een verkooppraatje. Overigens valt de prijs van deze remote antenneschakelaar me mee. €90,- ex verzendkosten en BTW/inklaring. Moet wel uit Rusland (Kaliningrad) komen, dit zal wel een probleem opleveren op het moment...

pa0ejh
Roepletters: PA0EJH

#4 Bericht door pa0ejh »

Ik denk wel dat de meting aan de Switch alleen is gedaan, dus met 50 Ohm van de VNA en een 50 Ohm Dummy als antenne.

Zonder compensatie is de Swr op HF 1:1.2 schrijft hij.

Met coax en de antenne aangesloten, zal de meting er wel anders uit zien...

En uiteraard is het deels een verkoop praatje, maar ook mooi gebouwd en de prijs is niet verkeerd...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie