Resultaat koperdraadantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Resultaat koperdraadantenne

#16 Bericht door PA3CQN »

PA3DJS schreef: 27 mar 2023, 10:55 Helemaal mee eens, het is gewoon een autotransformator met rond 1:9 impedantieverhouding. Voor RX, en zeker om te proberen of het wat is, scheelt maken een hoop geld. Als het wel werkt, levert het misschien nog wat prettige stofjes op in het hoofd, zonder dat je er wat voor in hoeft te nemen.
Als je maar me je voeten op de aarde blijft dan ... Zonder tegen capaciteit gaat het namelijk niet zoveel opleveren. Ideaal gesproken heb je de 9:1 met een flinke tegencapaciteit, en eventueel een mantelstroomfilter. In lang vervlogen tijden was dat allemaal niet zo kritisch. Lang eind draad op zolder, massa aan de waterleiding en klaar. Met het huidige storingsniveau en kunststof leidingen is het helaas zo simpel niet meer.

Overigens: het gaat topicstarter kennelijk hoofdzakelijk om de middengolf. Dan kun je volgens mij beter een miniwhip ophangen. Of een afgestemde loop gebruiken. Maar dat terzijde.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA4J
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2018, 15:18
Roepletters: PA4J

Re: Resultaat koperdraadantenne

#17 Bericht door PA4J »

In de buurt van veel storingen geen draad maar een loop antenne gebruiken daar heb je veel meer plezier van (ik wel iig):

https://www.handelsondernemingveenstra. ... -plus.html

Succes !

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Resultaat koperdraadantenne

#18 Bericht door PA3DAT »

Johan Zijlstra schreef: 26 mar 2023, 13:38 Zojuist even gekeken op de website naar antenne-litze, maar dat is ook in alle maten en soorten verkrijgbaar.
Welke is voor mij de beste, uitgaande dat ik de 50phm aansluiting op de radio gebruik?

50ohm is mijn uitgangspositie. 500ohm vraagt dan naar mijn idee een ander materiaal draad. Is dat juist?
Maakt het verschil qua ontvangst-sterkte of je 50 of 500 ohm gebruikt?
Johan, maak je niet druk om het materiaal! De impedantie wordt in eerste instantie bepaald door het type antenne, de lengte enz. NIET door de soort draad die je gebruikt.

Waarom is Litze beter dan gewoon koperdraad? Omdat litze is voorgerekt, "schemerlampjesdraad" niet. Hang je bijv. een dipool op van 2 x 40m lang, dan zal de litze-draad na een paar jaar nog dezelfde lengte hebben, terwijl je goedkopere koperdraad een beetje langer is geworden. Maar voor jou is dat totaal onbelangrijk.

Zelf heb ik altijd geëxperimenteerd met gewoon tweelingdraad, van de bouwmarkt. Koop je 10m, dan trek je dat uit elkaar en heb je 2 x 10m. Ik nam die met transparante isolatie, dat vond ik het mooist! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Resultaat koperdraadantenne

#19 Bericht door sottezero »

PA3DAT schreef: 27 mar 2023, 14:52 Zelf heb ik altijd geëxperimenteerd met gewoon tweelingdraad, van de bouwmarkt. Koop je 10m, dan trek je dat uit elkaar en heb je 2 x 10m. Ik nam die met transparante isolatie, dat vond ik het mooist! :D
zo heb ik vele 1/4 golf dipools gemaakt :mrgreen:

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Resultaat koperdraadantenne

#20 Bericht door PA2S »

Met een loopantenne (beter: raamantenne) prima ontvangst gehad op de middengolf (en lange golf).

In 1978 woonde ik boven een praktijk van een fysiotherapeut en hij had TL verlichting die behoorlijk wat 50 Hz storing veroorzaakte op de middengolf. Ik luisterde vaak naar de praatzender op 747 (of toen 746 kHz?). Ik had zo'n zelfbouw Philips AM/FM tuner, gemodificeerd met een synchroon detector voor AM (Elektuur "PLAM ontvanger"). In Zuid-Limburg was Flevo niet zo heel hard en met een stuk draad was het niks. Van een paar houten plankjes een raam gemaakt en afgewikkelde koperdraad uit een afgedankte stofzuiger een loop gemaakt met een paar windingen en een "veel standen" schakelaar met een riedel C's plus een afstemcondensator (uit een sloopradio). Mijn woonkamer lag boven de praktijkruimte. De storing van de TL verlichting die direct onder de raamantenne zat, hoorde ik niet.

Op lange golf werkte het ook als een speer, wel merkte je dat de bandbreedte wat aan de smalle kant was en moest je een beetje "scheef" afstemmen om niet te veel hoog kwijt te raken. De Deense zender Kalundborg kwam er prima uit, omdat ik Radio Luxemburg (iets lager in frequentie) kon "nullen" door het raam te draaien. De raamantenne stemde ik aan de hoge kant af en daarmee had ik nog wat minder gekwetter van Luxemburg.

Tja, vervlogen tijden. Op 2 januari dit jaar was Luxemburg weg. Nu nog BBC en nog enkele zwakke stations en de tijdzender op 162 kHz (wilde men stoppen, maar was even vergeten dat de meeste Franse kerkuurwerken daarmee synchroniseren).

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: Resultaat koperdraadantenne

#21 Bericht door Johan Zijlstra »

Alle reacties gelezen, het zijn er zeker veel en ook de talrijke mogelijkheden. Ik zal me er meer en meer in gaan verdiepen. Eentje heb ik onthouden.
Een langdraad is geen 50 Ohm, die is een paar honderd Ohm, probeer eens de 500 Ohm
aansluiting, zie PAG. 9 van de Manual... kies dan ANT2 op het Frontpaneel.
Vanochtend dit even geprobeerd: koperdraad op de 500ohm-ingang gedaan van mijn Kenwood R5000 en op Ant2 gezet.
Dat ging een stuk beter!! Het is nog veel te vroeg om te gaan juichen, dus ga ik verder met experimenteren. Hier betrof het de Middengolf.
Op de kortegolf had ik veel storing, een paar zenders kon ik goed horen,, 17490 en 13635 waren zelfs sterk. Misschien zijn er wel meer goede zenders maar niet hoorbaar door de storing die het verpestte.
Daarna de draad van de 500ohm teruggezet op de 50ohm-ingang en Ant2 liet ik staan, ook toen was de ontvangst beter. Ant2 schijnt toch "anders" te werken dan Ant1.
Een nieuw item nu: << Hoe los ik de storing(en) op?? >>

Op mijn Perseus SDR heb ik alleen een 50ohm-ingang, hoe kan ik daar mijn ontvangst verbeteren? Is dat alleen met een BalUn 9:1?, Toevallig had ik die nog op zolder liggen. Zijn er nog andere oplossingen om goede ontvangst te krijgen met de 50ohm-ingang.

Ook zag ik bovenstaand een foto van een MLA-30 loopantenne en eerder een AL-1 eveneens een loopantenne.
Welke ervaringen hebben jullie hiermee, welke van de 2 is beter? Er is wel een prijsverschil.
Hoor graag reacties.

Ik zal jullie op de hoogte blijven houden van alle ontwikkelingen die ik doormaak.

73's
Johan

Plaats reactie