End-fed 1:49 35 uH spoel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

End-fed 1:49 35 uH spoel

#1 Bericht door Michiel »

Ik ben een nieuwe end-fed aan het maken en ben straks toe aan de 35 uH spoel.
Mijn huidige spoel is een 19mm pvc pijpje.
En om die wat steviger te maken en waterdicht voor de aansluitingen heb ik deze volgespoten met smeltlijm.
Nu is dat best wel een gewicht en wil dat bij de nieuwe dat lichter maken.
Zelf denk ik aan een ft82-43 of een ander maatje om die 35 uH spoel te maken.
Deze kan ik gewoon op een isolator monteren en vast solderen als de antenne in resonantie is.
Maar ik zie daar maar weinig over, komt dat door de Q van de spoel of heeft dat een andere rede?
Ook straks voor op mijn Spiderbeam hd12 is een lichtere spoel ook fijner.
Ik werk het meest qrp, maar de mogelijk moet wel zijn om wat meer vermogen te maken.
Dus wat is wijs, een gewikkelde spoel of een mini core ?

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#2 Bericht door PH2LB »

Als je hoofdzakelijk QRP werkt, kun je denk ik dit idee wel overnemen :

https://qrpguys.com/qrpguys-multi-band-end-fed-antenna
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#3 Bericht door on4avt »

Ik heb een endfed van 19.60 m die ik voor portabel gebruik.
Resoneert om 10,15,20,40 m.
Geen spoelen.
Afhankelijk van de 1/49 balun voor de power..

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#4 Bericht door Michiel »

Die qrpguys is een mooie oplossing voor de vakantie antenne, die ga ik ook maken.
Bedankt voor deze.

Jammer genoeg is mijn tuin 15M diep en kan dus geen 20 meter neerhangen.
Zigzaggen vindt ik geen gezicht dus ben gebonden aan die spoel.
Andere optie 40M laten vervallen, daar luister ik meer dan dat ik er op uitkom.
Ik heb de tijd nog, over een maand gaat de antenne pas geplaatst worden.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#5 Bericht door on4avt »

Michiel schreef: 25 jan 2023, 19:30 Die qrpguys is een mooie oplossing voor de vakantie antenne, die ga ik ook maken.
Bedankt voor deze.

Jammer genoeg is mijn tuin 15M diep en kan dus geen 20 meter neerhangen.
Zigzaggen vindt ik geen gezicht dus ben gebonden aan die spoel.
Andere optie 40M laten vervallen, daar luister ik meer dan dat ik er op uitkom.
Ik heb de tijd nog, over een maand gaat de antenne pas geplaatst worden.
Mijne hangt in een omgekeerde L. 10 m omhoog en dan naar het dak. Heb 2 zo'n antennes. Ik hang ze in een omgekeerde V soms als ik plaats te kort kom portabel. Verandert niks aan de swr. Misschien kom je op die manier toe met 15 m.
De tuin is hier ook 15 m lang.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#6 Bericht door Michiel »

Dat is wel een optie :) ,ik kan vanaf de schutting ook een meter of 9 omhoog en dan naar achteren toe.
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Kijk toch weer een optie, dan kan ik idd die spoel laten vervallen en heb dan toch 3 banden.
Daar had ik nooit aan gedacht

Ik heb een hoekwoning en daar heb ik op de hoek van de gevel een antenne buis van 9 meter lang.
Deze begint op 3 meter hoogte.
Van dezelfde hoek (haaks) heb ik nog 4 meter schutting waar ik dan daar de end-fed monteer en dan 9 meter omhoog kan.
Aan de pijp zal iets van een nylon koord eraan maken waar ik de end-fed laat "knikken"naar de achtertuin.
Daardoor kom ik ook niet heel dicht in de buurt van metalen buis en heb ik een niet opvallende antenne vanuit de woonkamer gezien.

Daar ga ik mee aan de slag.

Wat mijn vraag aangaat over de firite core denk ik dat ik het antwoord wel gevonden heb.
Het zal wel te maken hebben met het verzadigen van de core op hoger vermogen.

Dank alle

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#7 Bericht door on4avt »

Michiel schreef: 26 jan 2023, 08:12 Dat is wel een optie :) ,ik kan vanaf de schutting ook een meter of 9 omhoog en dan naar achteren toe.
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Kijk toch weer een optie, dan kan ik idd die spoel laten vervallen en heb dan toch 3 banden.
Daar had ik nooit aan gedacht

Ik heb een hoekwoning en daar heb ik op de hoek van de gevel een antenne buis van 9 meter lang.
Deze begint op 3 meter hoogte.
Van dezelfde hoek (haaks) heb ik nog 4 meter schutting waar ik dan daar de end-fed monteer en dan 9 meter omhoog kan.
Aan de pijp zal iets van een nylon koord eraan maken waar ik de end-fed laat "knikken"naar de achtertuin.
Daardoor kom ik ook niet heel dicht in de buurt van metalen buis en heb ik een niet opvallende antenne vanuit de woonkamer gezien.

Daar ga ik mee aan de slag.

Wat mijn vraag aangaat over de firite core denk ik dat ik het antwoord wel gevonden heb.
Het zal wel te maken hebben met het verzadigen van de core op hoger vermogen.

Dank alle
Je hebt dan 4 banden. 10,15,20,40m.
Als je omgekeerde V toepast let erop dat je hoek niet onder de 90 gr gaat.
Succes.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#8 Bericht door Michiel »

Dank je, zal even zoeken worden hoe het gaat worden.
Zal eerst een stuk vlieger touwtje spannen van 20meter om te kijken hoe het uitkomt.
Wat ik zo bedenk zal ik wel snel richting de 90 graden komen.
Dan zal ik het eindpunt flink omhoog moeten gooien. (wat zo wie zoo wel goed is)

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 351
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#9 Bericht door ON7RA »

@ Michiel,
Als je deze spoel bedoeld, zal dit met een ringkern niet gaan! Want de 35µH spoel is onderdeel van de antenne en op die spoel zit ± meter of 6 draad, en dit heb je met een ringkern niet.
Bijlagen
KakaoTalk_20200421_101026161-1200x900.jpg
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#10 Bericht door Michiel »

Het gaat inderdaad om die spoel.
Zelf had ik de gedachten om zo`n spoel te maken zoals de qrpguy`s dat hebben, dus met een core.
Juist om het gewicht te sparen.
Het eindpunt wil ik aan een fiberglas hengen monteren, dus hoe lichter hoe beter.

Cor - PA4Q
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#11 Bericht door Cor - PA4Q »

Michiel,
De toroid spoelen bij QRPguys zijn deel van een afgestemde kring, er zit een condensator parrallel aan. De spoel in EFHW om een extra band te kunnen gebruiken functioneert als een verkortingsspoel, om de draad langer te laten lijken dan hij is. Ik heb nog geen versies gezien met een toroid voor die functie.
Uit je opmerking dat je aan een FT82-43 denkt concludeer ik dat je allee QRP wilt werken, voor hogere vermogens heb je toch echt een FT140-43 nodig en die is zeker zwaarder dan een spoel gewikkeld op een 19 mm buisje.

Je zou met Google kunnen zoeken naar meerdere bouwbeschrijvingen waar de spoelen op verschillende diameters worden gewikkeld. Je kunt dan uitrekenen bij welke diameter de kleinste hoeveelheid koper nodig is. Ook een spoelontwerpprogramma kan je daarbij helpen.

Ik gebruik zelf ook een endfed voor 80,40,20,15 en 10 meter van in totaal ongeveer 23 meter met verkortingsspoel. Aan de balunkant (1:49 met FT140-43) hangt die aan een 7 meter lang deel van een 12 meter Spiderpole. De balun hangt op ongeveer 4 meter hoogte, na de balun komt een stuk coax van 4 meter die eindigt aan een 1:1 balun (common mode choke). Vandaar naar de transceiver. De 4 meter coax dient ook als counterpoise.
De spoel heb ik gewikkeld op elektrabuis van 19 mm. Deze heb ik geschoven over een 7 meter opsteek vishengel op een 1,5 meter vanaf de te flexibele bovenzijde. De spoel dient daarmee ook als ophangpunt van de lange antennedraad. Het stuk draad voorbij de verkortingsspoel hangt gewoon vrij naar beneden, alleen een stukje klitteband houdt dat tegen de glasfiber hengel. In mijn opstelling is de spoel zeker niet te zwaar, maar wel bruikbaar tot 100 Watt.

Als je je zorgen maakt over de weersinvloed op de spoel kun je m.i. het best een stuk krimpslang nemen. Een mooi voorbeeld kun je zien op https://www.hyendcompany.nl .Een andere mogelijkheid is om de spoel in te smeren met de kit die gebruikt wordt om lekkages in dakgoten te repareren.

Een bijkomstige opmerking gebaseerd op mijn eigen ervaring: De Spiderpole is na 6 jaar in zon en wind nog steeds als nieuw. De opsteek hengel begint aardig te verweren door de invloed van UV. Verf die of spuit die met een laagje lak. Doe dat wel voordt je de antennedelen in elkaar schuift, de verf wil anders graag capillair in het dunne spleetje tussen twee delen kruipen. Een betere hechting (onbedoeld) kun je je niet voorstellen. Het voordeel van een opsteekhengel voor een(semi-)permanente opstelling is dat de delen, ook bij losse montage, niet in elkaar kunnen schuiven. Na verloop van tijd onder de invloed van wind en temperatuurvariaties gaan toch stevig aan elkaar zitten, maar blijven demontabel.

Succes,

73, Cor PA4Q

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#12 Bericht door jan58 »

Michiel schreef: 25 jan 2023, 19:30 Die qrpguys is een mooie oplossing voor de vakantie antenne, die ga ik ook maken.
Bedankt voor deze.

Jammer genoeg is mijn tuin 15M diep en kan dus geen 20 meter neerhangen.
Zigzaggen vindt ik geen gezicht dus ben gebonden aan die spoel.
Andere optie 40M laten vervallen, daar luister ik meer dan dat ik er op uitkom.
Ik heb de tijd nog, over een maand gaat de antenne pas geplaatst worden.
Je kunt je draad ook weer terug spannen.
Heb er pvc pijpjes tussen als afstands houder.
Werkt hier goed.

Gr jan

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#13 Bericht door PG7VG »

De Endfed 1:49 en de 35uH spoel is toch circa 12 meter lang?(ca 10,1m + 1,85m) Dan heb je 10 -20 - 40 meter die is mooi in de tuin van 15 meter af te spannen.
73, Peter.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#14 Bericht door Michiel »

Vreemd, ik zie dat mijn reactie niet geplaatst was???

Ik heb nu een 3 banden end-fed hangen met gewikkelde spoel van 35 uH.
Straks gaat de mast 5 meter verder omhoog en dus ook het ophang punt.
Tevens word mijn draad ook vervangen door dikke Litze, nu gebruik ik veld telefoon draad hiervoor.
Het eindpunt van de antenne wil ik ook gaan verhogen van 2 meter naar een meter of 7.
Hiervoor heb ik een oversteek hengel waarvan ik de laatste 2 delen weglaat omdat deze te slap zijn.

Vandaar mijn gedachten of deze spoel lichter gemaakt kon worden.
Dit probleem los ik nu op door de end-fed zelf laag te monteren en dan een meter of 9 diagonaal omhoog lopen en dan duikt deze de tuin in.
Dus nu zonder spoel en 20 meter litze eraan.

Voordeel, nu kan ik ook makkelijker de antenne afstemmen door enkel 1 deel te verkorten als dat nodig is.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#15 Bericht door on4avt »

https://www.wireantennas.co.uk/hf/marco ... 7m-15m-12m

Een ander idee?Zie de link.
ik zou van die spoelen wegblijven als het kan.

Plaats reactie