G5RV als doublet/dipool met auto tuner setup

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

G5RV als doublet/dipool met auto tuner setup

#1 Bericht door pa3kc »

Het stond hier al een aantal jaren op het ideeën lijstje om eens mee te gaan experimenteren en nu de kleine naar school gaat heb ik nu wat meer tijd voor de hobby weer.

Ik wou eigenlijk weer een fan dipool maken voor de HF maar dan beperkte ik mijzelf tot voornamelijk de banden waarvoor ik dat ding dan gemaakt heb. En coax tuners tunen een fan dipool ook wel op andere banden maar echt optimaal is het niet. Maar ja, als de band open is werkt alles wel en ook dat.

Maar ik wou het nu nog beter hebben en al een poosje wou ik al eens gaan experimenteren met een normale G5RV (80m/10m, 2x 15.75m) en dan de kippenladder rechtstreeks op een (cg3000) auto tuner als een doublet/dipool.

Wat is eigenlijk de juist benaming hier voor? Sowieso is het een dipool nu voor meerdere banden.

Ik had eerder al eens een G5RV gehad hier en opgehangen zoals de bedoeling is door de kippenladder over te laten gaan via coax kabel naar de set. Het maakte niet uit toen hoeveel stroombaluns ik er tussen zette, ik bleef last houden van storing en instraling. Het ruis niveau op alle banden was ook onwerkbaar hoog. Dus die ging snel de zogenoemde onderdelenbak in.

Begin augustus gekocht, opgehangen, tuner er tussen en gaan. Na een paar weken DX gedaan te hebben in SSB/CW er mee moet ik zeggen dit is voor mij de beste HF antenne setup op deze locatie tot dusver van wat ik gehad heb hier. Het werkt gewoon heel erg goed.

Van experiment tot permanente plaatsing.

De tuner is *spatwaterdicht* en houd niet van direct zon erop, dus daar moest ik wat op verzinnen. Diverse plastic bakken geprobeerd en kwam uit bij een tuinkastje uiteindelijk van kunststof via marktplaats en die gemodificeerd voor het doel waarvoor ik het wou gebruiken:
setup1.jpg
setup2.jpeg
Met rioolbuis lijm heb ik de elleboog en T splitsing afvoerbuisjes bevestigd aan de kast.
De onderste T splitsing afvoerbuis heb ik uitgevoerd met een regendrup onderin om te zorgen dat er zelf bij veel regen niets binnen komt.

Eventueel kan ik hier nog al dan niet tijdelijk een gel accu inzetten.
setup3.jpeg
Er is een aanzienlijke kans dat hier insecten in gaan zitten/komen. Dat laat ik maar gebeuren en kijk af en toe wel wat erin zit en dan haal ik ze er wel uit wat ik tegenkom. De kippenladder zit met krokodillen klemmen bevestigd op de tuner. Mocht het gaan onweren dan kan ik altijd de kippenladder afkoppelen.

Idem voor de kabels die naar binnen gaan als er onweer aankomt:
setup4.jpeg
Hier wil ik in de toekomst nog een ander kastje voor maken wat aan de buitenmuur vast komt te zitten dan. Dit werkt prima eerst om de kabels droog te houden.

Dan was er nog het probleem; Hoe houd ik de kippenladder op afstand van de antennemast. Dit heb ik opgelost door stukjes acrylaat als afstandhouders te gebruiken. Die stukjes acrylaat had ik online besteld in de juiste maat. Het was even een leer proces hoe hier juist in te boren.
acrylaat-afstand.jpg
De mooiste gaten kwam ik tot ontdekking maak je met hard duwen en de boor de andere kant op te laten draaien waardoor er hitte ontstaat en de boor zich als het ware er doorheen smelt. Het zou wel niet de juist manier zijn, maar het werkte en ook nog eens erg goed en dat is waar het om gaat.

afstandhouders.jpg

En zo ziet het er uit:
view.jpg
De top van de mast zit ergens rond de 12 meter hoogte of nog hoger. 1 poot gaat naar de achtertuin naar een DX wire heavy duty vis hengel mastje wat ik uitgeschoven heb tot rond de 6 a 7 meter. De poot naar de voortuin kan niet gestrekt en gaat via de boom in de voortuin om een hoek naar de voorkant van het huis waar het daar verbonden zit met het huis via een tui draad.

De dipool laat zich tunen van 160m tot 6m. Op 160m 1 station gewerkt in Duitsland. Op 80m kan ik mijn Engelse radio vrienden beter dan voorheen werken, idem 60m. 40m/30m/20m/17m/15m SSB/CW werkt de antenne uit de kunst goed voor DX. Op 10m maar 1 verbinding gemaakt. Op 6m tuned deze tuner ook (recent model cg3000) maar heb daar geen verbindingen mee nog gemaakt er mee. Voor 6m heb ik de comet GP15 op het dak.


Qua HF ben ik eerst wel uit geëxperimenteerd met antennes. Dit is een blijvertje voor nu.

PH7R
Berichten: 1107
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: G5RV als doublet/dipool met auto tuner setup

#2 Bericht door PH7R »

Mooie oplossing, ben zelf ook met zoiets bezig. Dipool met kippenladder (2x13mtr) maar dan Annecke tuner.
Zit je shack op zolder?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: G5RV als doublet/dipool met auto tuner setup

#3 Bericht door PA1AIS »

Dag Jurgen,

Zoals jij het hebt is een beproeft recept. Ik heb het voor het eerst gebruikt in 1996 op een zeevaartschool. Later heb ik het ook zelf gebruikt in een stadstuintje. Werkt prima. Je kan zelfs ook een deltaloop op deze wijze proberen, die beviel uiteindelijk nog beter qua QRM.

Gewoon wegspannen wat je ruimte toe laat. Niks resonant, dat is alleen interessant als je 50 Ohm direct gebruikt. De tuner zorgt gewoon voor de grootste stroom in de geleiders.

Ik had wel de toevoerdraden, zoals de coax en de stuurkabel van de tuner goed voorzien van ferriet om elke mogelijkheid van mantelstromen de kop in te drukken.

Je hebt dus gewoon een dipool of een double-Zepp, wat je wilt.

Ik heb nu een andere situatie (QRZ.com)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: G5RV als doublet/dipool met auto tuner setup

#4 Bericht door pa3kc »

PH7R schreef: 27 sep 2022, 13:05 Mooie oplossing, ben zelf ook met zoiets bezig. Dipool met kippenladder (2x13mtr) maar dan Annecke tuner.
Zit je shack op zolder?
Annecke tuner, die kende ik nog niet. Ziet er wel oerdegelijk uit en zal vast wel een langere levensduur hebben dan mijn cg3000 :)

Ik heb 2 plekken voor een shack. Op zolder en in een hoekje in de huiskamer op mijn bureau.

Aangezien dat ik het meeste beneden zit aan mijn bureau heb ik hier een set op staan verbonden met kabels die ik door het huis getrokken heb naar de zolder shack. De nieuwe antenne setup kabels van de tuner gaan echter hier beneden door de buitenmuur naar buiten omdat ik de coax en tuner stuurkabel niet evenwijdig dicht in de buurt van de kippenlader wou hebben. Als ik op zolder wil zitten kan ik ze verbinden met de coax kabels die ik getrokken heb door het huis en die zitten dan wat verder weg van de kippenladder. Zowel direct buiten bij de buiten muur als hier in de woonkamer kan ik bij naderend onweer de boel ontkoppelen. Dit kan ik ook doen met de kabels die op zolder binnenkomen van de antenne(s) op het dakkapel.

PA1AIS schreef: 27 sep 2022, 20:47 Dag Jurgen,

Zoals jij het hebt is een beproeft recept. Ik heb het voor het eerst gebruikt in 1996 op een zeevaartschool. Later heb ik het ook zelf gebruikt in een stadstuintje. Werkt prima. Je kan zelfs ook een deltaloop op deze wijze proberen, die beviel uiteindelijk nog beter qua QRM.

Gewoon wegspannen wat je ruimte toe laat. Niks resonant, dat is alleen interessant als je 50 Ohm direct gebruikt. De tuner zorgt gewoon voor de grootste stroom in de geleiders.

Ik had wel de toevoerdraden, zoals de coax en de stuurkabel van de tuner goed voorzien van ferriet om elke mogelijkheid van mantelstromen de kop in te drukken.

Je hebt dus gewoon een dipool of een double-Zepp, wat je wilt.

Ik heb nu een andere situatie (QRZ.com)
Ik heb gisteren nog even wat extra ferriet geplaatst op de kabels bij de tuner, goede tip!

Die 40m zepp van jou stuur je die aan ook met een tuner of alleen met een balun?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: G5RV als doublet/dipool met auto tuner setup

#5 Bericht door PA1AIS »

pa3kc schreef: 29 sep 2022, 09:21
Ik heb gisteren nog even wat extra ferriet geplaatst op de kabels bij de tuner, goede tip!

Die 40m zepp van jou stuur je die aan ook met een tuner of alleen met een balun?
Met het ferrietclamps bereik je ook dat je antenne HF volledig geïsoleerd is van de rest van je installatie. In de shack heb ik dan ook nog het nodige ferriet om de leidingen.

Ik stuur de 40m Zepp of gewoon eindgevoedde 1/2 golf aan met een S-Match, zoals beschreven door Frits PA0FRI.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/ATU/Smatch/smatcheng.htm

Ik moet er wel bij zeggen dat ik die tuner alleen voor 80 meter gebruik, voor 160m is die bijna 50 Ohm. dan begint ook het gevecht tegen aardweerstanden.
Voor de hogere banden gebruik soms ik een Icom AH2, maar is aanmerkelijk rumoeriger. Vaker gebruik ik een een Anneke .
https://www.dj0ip.de/antenna-matchboxes ... l-koppler/
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: G5RV als doublet/dipool met auto tuner setup

#6 Bericht door pa3kc »

Ik heb eigenlijk te veel kippenlader.

Inkorten zou toch geen probleem moeten zijn omdat de tuner het allemaal afhandelt?

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 202
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: G5RV als doublet/dipool met auto tuner setup

#7 Bericht door PA1SVM »

pa3kc schreef: 13 okt 2022, 14:44 Ik heb eigenlijk te veel kippenlader.

Inkorten zou toch geen probleem moeten zijn omdat de tuner het allemaal afhandelt?
Ja en nee, lees dit topic even:

https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 73#p181859

Plaats reactie