Chemisch anker - baksteen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#31 Bericht door PA9X »

viewtopic.php?f=5&t=5163&start=15#p42323

En daarom dus geen keilbouten of nylon pluggen gebruiken. Nylon pluggen zijn voor fotolijstjes.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#32 Bericht door PD2R »

Goed verhaal Jean Paul. Er zullen echter mensen blijven die zich toch niet laten overtuigen. Dat hoort denk ik ook een beetje bij het zendamateur zijn.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Chemisch anker - baksteen

#33 Bericht door pc1mb »

Dat nylon pluggen niet brandveilig zijn had ik inderdaad niet bij stilgestaan. Toch duurt het wel even voor de stenen van de buitenmuur 200+ graden zijn, wat nodig is om nylon te smelten. Je bent dan hopelijk al héél lang het pand uit. Maar je wil ook niet dat een brandweerman jouw wok op zijn helm krijgt.

Maar dat verhaal van weersinvloeden is zwaar overtrokken. Het is echt onzin dat nylon tussen de -20 en +40 van keihard bros naar boterzacht zou gaan. Bangmakerij. Genoeg praktijkvoorbeelden van het tegendeel.

Drama's met pluggen zijn vrijwel altijd de goedkope splijtpluggen, liefst met de schroef er scheef tussenuit en in een net even te ruim, slordig geboord gat. Ligt niet aan het materiaal op zich maar aan het gebruik ervan. We kennen de voorbeelden allemaal wel. Dat soort constructies zijn alleen goed genoeg voor niet al te dure schilderijtjes.

Maar het kan echt 100 keer beter - een bewijs heeft 12 jaar aan m'n schoorsteen gehangen van -18 tot +36, van windkracht 0 tot vlagen 11. Met een wok van een meter in rondom vrije wind aan vijf pluggen. Oh, er stond ook nog een fiber stok van 3 meter met radialen op en een weerstation, maar die vallen wat mij betreft qua windlast in het niet op het totaal.

Niettemin: ook die constructie heeft een steen gespleten. Bleef desondanks stevig zitten maar dus toch gecompromitteerd. Dát was dus de beperking in dit geval, niet het materiaal nylon. In beton zou ik het zo wéér zo doen. In baksteen misschien toch een chemisch anker, voor zulke zware lasten. Vanwege de gespleten steen. Niet omdat het materiaal nylon niet deugt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Chemisch anker - baksteen

#34 Bericht door pc1mb »

PD2R schreef:Goed verhaal Jean Paul. Er zullen echter mensen blijven die zich toch niet laten overtuigen. Dat hoort denk ik ook een beetje bij het zendamateur zijn.
Zonder eigenwijsheid geen innovatie of experiment ;)
Nou is dit geen terrein voor experimenten, en innovatie is er al meer dan genoeg (ook bínnen het terrein van nylon pluggen dus...) maar toch begrijp ik graag in detail waarom iets zo is. Dat is een manier van denken die wellicht in veel zendamateurs zit.

Oh en nog iets... De meest dramatische prullen zijn soms niet eens van nylon maar van goedkoper plastic...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Chemisch anker - baksteen

#35 Bericht door pc1mb »

Datasheet van Fischer zelf erbij gepakt: Fischer garandeert de aloude SX pluggen van -40 tot +80. Dat zacht of bros worden verhaal is dus niet waar.

Nylon pluggen falen vaak, dat is een feit, maar de reden waarom, soms denk ik dat die erbij gezocht wordt zonder dat die daadwerkelijk óók waar is. Maar men zoekt een reden en is dan tevreden... En zo'n verhaal gaat dan als feit circuleren en dat is jammer.

Niettemin voor een flinke mast blijft nylon natuurlijk geen geweldige keuze. Dat wil ik niet bestrijden hoor. Maar dan wel om redenen die kloppen...

Maar als je met M10 chemische ankers in de weer gaat om een schoteltje van 60cm aan de zijmuur te bevestigen moet je niet gek opkijken als die van de buurman al 20 jaar aan 8mm nylon pluggen hangt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Chemisch anker - baksteen

#36 Bericht door pc1mb »

Sorry, ik draaf wat door. Vind het gewoon interessante materie. Moest maar eens werktuigbouwkunde gaan studeren ofzo ;)

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Chemisch anker - baksteen

#37 Bericht door nanko »

Dit is niet doordraven, dit heet nuanceren.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Chemisch anker - baksteen

#38 Bericht door Radioot »

pc1mb schreef:moet je niet gek opkijken als die van de buurman al 20 jaar aan 8mm nylon pluggen hangt.
En de lifetime van de QO100 is 16 jaar, waarvan er al een aantal om zijn.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#39 Bericht door PA3DJS »

Ik verbaas mij over de sterkte van verbindingen via "pluggen", ook na lange tijd. Vorig jaar wat oude afgebroken/geslagen schroeven uit een muur verwijderd t.b.v. van wat optisch herstelwerk. die pluggen zaten >20 jaar. De schroef (de kop was eraf) van een paar rode pluggen ging er best makkelijk uit.

Maar toen kwam een grijs/witte plug... Je zou toch verwachten dat door kruip na verloop van jaren een schroef te verwijderen moet zijn uit een stukje plastic. Nee dus, geen land mee te bezeilen. Uiteindelijk plugmateriaal weggefreesd, gat achter in de schroef geboord (ook daar de kop was er niet meer). Tooltje gemaakt om linksom koppel te kunnen genereren. Stuk schroef met fijne brander heetgestookt, en na lang klooien kreeg ik de schroef, en plug eruit. Dit moet wel een Fischer plug geweest zijn!

Even uit mijn herinnering van een persoon die wellicht ook hier op het forum zit. We hadden het over muurbeugels vastzetten. Ik begon over keilbouten. Hij zei: "daar pak je toch gewoon pluggen voor?" Mijn reactie, blijven die wel goed onder langdurige belasting. Zijn reactie: "Onze zonneschermen (beroepsmatige installatie) zetten wij gewoon vast met Fischer (S)14 pluggen met 12 mm houtdraadbouten. Eventueel met behulp van een extra plaat als men de muur niet vertrouwt, of er te weinig vlees (steen) is."

Dit geeft toch aan dat een nylon plug niet alleen voor een schilderij ophangen wordt gebruikt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Chemisch anker - baksteen

#40 Bericht door pc1mb »

Staat of valt met goed spul goed monteren. Gat, schroef én plug moeten de juiste zijn. Maar zonnescherm montage heeft wel een enorm nare hefboom voor z'n windlast...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Chemisch anker - baksteen

#41 Bericht door PA3DJS »

pc1mb schreef:Staat of valt met goed spul goed monteren. Gat, schroef én plug moeten de juiste zijn. Maar zonnescherm montage heeft wel een enorm nare hefboom voor z'n windlast...
Die hefboom is inderdaad erg groot (ik heb regelmatig op windsurfplanken gestaan en wat gevliegerd). Ik keek er van op (van het gebruik van die pluggen). Die pluggen zouden ze niet (meer) hebben gebruikt als er een paar keer een scherm naar beneden zou komen door het falen van de plug.

Het doel van de opmerking was om aan te geven hoe de ideeën rond pluggen (ver) uiteenlopen. Een plug zou in die toepassing ook niet mijn eerste keuze zijn.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Chemisch anker - baksteen

#42 Bericht door pc1mb »

Er zijn, zoals vaak, vele wegen die naar Rome leiden.

Én velen die er maar ééntje zien.

Plaats reactie