6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#241 Bericht door pe5t »

PA2RU:
"Dat zou mooi zijn , down under ben ik op 6m nog niet geweest.."

Deze week had ik toch toch een paar decodes vanuit VK4-land. Hele korte openingen helaas.
Naast ZS ook nog XV1X en 3B8FA kunnen werken. Er zit wel weer wat leven in de magic band.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#242 Bericht door PA2S »

Mooi, Kees!

Van de 3B8 hier niets te zien, ook vandaag niet. Wat betere openingen dan gisteren, vooral was TZ1CE weer hard (ik was toen weg, maar de computer niet). Verder ZS6NK behoorlijk steady en ook nog een paar decodes van V51. Het blijft knoeien met de kleine antenne en flinke ruis, daardoor zeker 15 tot 20 dB minder dan de stations met grotere antennes en minder ruis.

Ter illustratie weer wat grafieken, je ziet ook duidelijk dat stations af en toe stoppen met FT8 om bijvoorbeeld naar CW of SSB over te stappen, of om te lunchen of zo.

TZ1CE was bijvoorbeeld in SSB tegen het einde van de middag nog te horen, vrij dun, dat wel.

Openingen lijken nu vaker voor te komen dan vroeger, maar er wordt meer gespot omdat de activiteit is toegenomen en ook zie je stations eerder met FT8 dan dat je ze hoort.

Vandaag (12 maart 2023) precies 44 jaar geleden dat ik ZS6PW als eerste 6 meter amateursignaal hoorde.

73 aan allen,

Henk
202303_05-12_PA2S_6m.pdf
(341.91 KiB) 65 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#243 Bericht door PA2RU »

TZ1CE was hier gisteren in SSB 59++
Helaas niet gelukt om er een qso mee te maken..
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#244 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 13 mar 2023, 10:26 TZ1CE was hier gisteren in SSB 59++
Helaas niet gelukt om er een qso mee te maken..
Onvoorstelbaar veel stations die hem roepen, maar het kan verkeren, want het lukte mij de 10e begin van de middag niet, maar om 16:43 twee keer roepen en QSO. Tijdens cycle 22 was dat wel anders... we waren bijna alleen, wat een tijd. Maar goed, het is nu zoals het is. Gewoon een loterij. Ik heb me ermee verzoend om vooral te observeren en te zien of ik nog wat entities kan toevoegen door af en toe een prijsje te winnen.

TZ1CE zou tot (en met?) 16 maart actief zijn, dus blijven opletten en ook wat later, want ook gisteren hoorde ik hem laat in de middag, niet erg hard bij mij, hij werkte o.a. PA2KW. In elk geval succes, Rene!

Het viel me op dat niemand reageerde op het eventuele verzamelen van gegevens. Propagatie is kennelijk geen interessant onderwerp...

73, Henk

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#245 Bericht door PA2RU »

Ik heb TZ4AM al in het log (cw) dus haast heb ik er niet meer mee..
En TZ1CE maakt gebruik van zijn station (zie qrz.com)
Jeff zit daar volgens mij permanent dus mogelijkheden genoeg om 'm te loggen in de toekomst.
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#246 Bericht door pe5t »

De beste mogelijkheden om op 6 meter dx te werken hebben de amateurs in zuid Europa (De olijven belt). Maar soms is er nog een beetje sporadische Es propagatie naar het noorden. De afgelopen weken(!) heb ik op dit station geloerd. Een paar minuten propagatie, meer niet. Maar het lukte! Ook nog gezien: V51.
3c3ca op 6 meter.jpg

PC5C
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012, 21:10
Roepletters: PC5C
Locatie: Boerakker

Re: 6m/50MHz, magic band?

#247 Bericht door PC5C »

Mooi werk Kees!
Ik hoop dat ze er nog even zitten. Over een paar weken hoop, ik hier ook weer wat aluminium in de lucht te hebben.
Een nieuw DXCC zal het niet zijn. Lang geleden heb ik 3C5I al eens gewerkt. Jij toch ook wel?
Rinze PC5C
Rinze PC5C JO33EE

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#248 Bericht door pe5t »

De operator is een Turkse amateur die werkt op de Turkse ambassade/consulaat en volgens mij zit hij er nog wel even en er komen ongetwijfeld meer Es openingen. Hij is erg actief. Kennelijk is het nogal rustig op kantoor. Ik werkte hem op bijna alle banden, inclusief 160m.
Voor mij wel een nieuwe. Tijdens de grote F2 openingen rond 1990 en 2000 had ik weinig belangstelling voor 6 meter. Ik zat meer op 10 meter. Toen kwam de ARRL met het challenge diploma, waarbij ook 6 meter zat, en ben ik ben vanuit bijna nul begonnen aan een inhaalslag.
Succes met je antennewerk!
Kees, PE5T

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#249 Bericht door PA2S »

Een QSO had er niet ingezeten voor mij :-( Slechts een decode om 15:39:15, met -22. Maar dat vond ik toch wel een verrassing met mijn hoge ruisniveau. Overigens niet in de shack, achteraf uit de ALL.TXT gehaald.

Rond het middaguur aangekomen in JN27, het station opgetuigd en wat een verschil met thuis. 3C3CA net niet gewerkt, kreeg -11 maar hij ging ten onder in dikke 50/100 Hz QRM die ik af en toe heb. Iets van een lasapparaat of een machine, of vonkoverslag in de 20 kV lijn. Vorig jaar al eens op vossenjacht geweest, nog zonder resultaat.

Verder hier V51DM met single digits gezien, nog niet gewerkt, ZD7BG wel gewerkt -11/-11. Zonder olijven...

De olijfolie doet het wel goed, ik zie Italianen PY werken, ik zag ook iemand een VP8 roepen.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#250 Bericht door PA2S »

Weer aardig magisch vandaag hier in JN27. Zie de bijlage voor details. 3C3CA nu goed kunnen werken, 9G4X kwam uit het niets opzetten, ik werkte hem en weg was hij weer. Het leek wel een lange meteor burst. Ook nog TR8CA gewerkt. Drie nieuwe hier en twee ervan zouden voor thuis ook leuk zijn... De antenne was uit dus remote kon ik niets doen maar ik had ook de indruk dat de signalen niet zo veel noordelijker kwamen.

Opvallend dat er vandaag twee kleinere zonnevlammen waren, precies rond de momenten dat de signalen sterk waren. Ik moet daar eens wat meer op gaan letten, want het is denkbaar dat bepaalde erupties (samenstelling, richting) gunstig zijn. Ik hoorde trouwens de zonneruis van de eruptie rond 15.00 UTC. Die latere niet gezien (of niet goed opgelet...). Misschien gaan we toch een tipje van de sluier oplichten? Een ding is zeker, met FT8 (en FT4) krijgen we objectieve data die iets zegt over de signaalsterkte.

FT4 is trouwens helemaal niet gek, want als het eenmaal hard is, dan is tempo belangrijk. 3C3CA deed dat gisteren en vandaag. Het was echt Italiaanse en Griekse olijven plukken voor hem. Ik zag hem tot wel ca. +25 geven aan die stations. Hier -4 vs -4. Een dat met een stuk draad aan die kant.

73, Henk
2023-03_F_PA2S_50MHz.pdf
(369.1 KiB) 56 keer gedownload
20230326_goes-x-ray-flux-1-minute.png

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#251 Bericht door PA2S »

Vandaag 27 maart 2023 een korte opening. Om 1550 UTC verscheen een CQ van V51DM, tien minuten later 3C3CA. Rond 1630 UTC was het weer voorbij. Signalen waren weinig overtuigend, met de opmerking dat ik storing heb van (20 kV lijn?). Wist ik het maar. Morgen weer een dag.
Groet uit JN27, midden tussen Nancy en Dijon.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#252 Bericht door PA2S »

Aan het aantal downloads te oordelen, is de belangstelling groter voor huisdieren en zo... Maar ik blijft stug doorgaan. Vandaag weer de boel in JN27 laten monitoren, met de nodige (20 kV lijn vonkoverslag?) storing toch het nodige op het scherm en V51 nieuw (in Frankrijk). Thuis "meegekeken", geen DX op het scherm.

In de bijlage alle DX grafieken tot en met 28 maart 2023 (van F/PA2S in JN27uu). Ik was er begin maart en deze week, zondag a.s. weer naar huis.

Op pagina 6 van de bijlage zie je ZS6NJ en hij was twee keer te zien, vroeg in de middag en tijdens de vroege avond. Ik was afwezig rond 1230 UTC en heb toen thuis niet gemonitord. De andere ZS stations waren alleen te zien tijdens de "late" opening. De indruk bestaat dat bijna niemand rond 1230 UTC actief was. De dubbele opening naar ZS6NJ is frappant en duidt naar mijn mening op twee verschillende mechanismen. Ik ben benieuwd of iemand in Nederland of België openingen heeft waargenomen.

Zoals ik al eerder aangaf, heeft FT8 echt toegevoegde waarde als het gaat om het verzamelen van data. Het geeft een beter beeld van de openingen en bovendien hoef je niet de hele tijd achter de set te zitten en lopen de gegevens vanzelf binnen.

Ik ben benieuwd of de komende dagen nog nieuwe gezichtspunten opleveren.

Tenslotte aan allen: bewaar je ALL.TXT bestanden in de log directory, want ze kunnen waardevolle gegevens bevatten. Het omzetten naar de grafieken is volledig geautomatiseerd en de software kan zowel WSJT-X als JTDX bestanden verwerken.

Groeten uit Frankrijk,
Henk (F/)PA2S

2023-03_28_F_PA2S_50MHz.pdf
(424.8 KiB) 57 keer gedownload

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 6m/50MHz, magic band?

#253 Bericht door Thom PA9T »

Ik heb niet alles gelezen en niet al je grafieken gezien (ik lees dit forum vaak eventjes in de ochtend om op te starten), maar heb je die monitoring ook wel eens vanuit Nederland gedaan? Hoor je die DX dan ook?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#254 Bericht door PA2S »

Thom PA9T schreef: 30 mar 2023, 06:34 Hoor je die DX dan ook?
Mogelijk werd de aandacht wat afgeleid door het ontbijt of was ik minder duidelijk :-)

Via mijn (beperkte) mogelijkheden het station thuis op afstand te bedienen kan ik thuis meekijken en daar de DX niet gehoord (ehh gezien). Het Franse QTH is 360 km ten zuiden van thuis en je zou denken dat het niet zo veel uitmaakt, maar vermoedelijk is de ionisatiegraad verder noordwaarts net te laag. Het is wel een appels/peren vergelijking, omdat ik thuis een hoger ruisniveau heb (ca. 15-20 dB) maar op dat moment was het in Frankrijk ook niet schoon. Ik heb geregeld last van storing die afkomstig lijkt van vonkoverslag over isolatoren van een 20 kV lijn. Alles is hier in Frankrijk bovengronds.

De remote mogelijkheden zijn wat beperkt, ik kan bijvoorbeeld de antenne niet draaien en ook werken de klassieke modes niet optimaal, omdat de internet verbinding matig is. Maar ik kan met VNC wel de computer bedienen en dus JTDX gewoon starten en verbindingen maken. Alleen op 60 en 6 meter, de TRX schakelt via ANT1 of 2 de goede antenne in. Ik had eerder deze week op die manier CY0S op 60 meter gewerkt (#218).

De andere HF banden boeien me niet, dus is het voor mij prima zo. De enige wens is iets om de rotor te bedienen. Dat ga ik zelf wel maken. Nee, niet kopen, want om het banksaldo op te hogen zijn eerder kostbare levensuren besteed :-)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#255 Bericht door PA2S »

Vandaag 31 maart 2023 een spannende dag. Gisteren geen DX gezien, maar ook niet de hele dag gemonitord, omdat er onweer in de buurt was en ik ook nog weg was geweest.

Maar vandaag wel gemonitord, met enkele pauzes vanwege dreigend onweer. Rondom 12:30 verscheen 3C3CA met magere signalen, maar opeens werd het harder, heel opvallend. Dat had ik al een paar keer gezien, overigens. Omdat het vroeger open ging dan de dagen ervoor kreeg ik zo'n voorgevoel dat de boel thuis ook aangezet moest worden. De antenne was niet aangesloten vanwege het (on)weer. Helaas was er niemand thuis en moet ik wachten maar gelukkig kwam de "redding" op tijd. Tijdens het starten zag ik enkele Nederlandse calls voorbij komen en even daarna zag ik 3C3CA ook op mijn eigen scherm, hij was bezig met een Italiaan. Na een Duitser kwam hij voor mijn terug en dat was boven mijn verwachting! 100 W in een 3 elements antenne... Tja, het zal niet altijd zo gaan... Maar eindelijk weer eens een erbij.

10 minuten later verdween 3C3CA thuis van het scherm. In de bijlagen de maandoverzichten van de DX die gezien is, thuis en in Frankrijk. Op de laatste pagina staat een overlay grafiek van 3C3CA in Frankrijk (zwart) en thuis (rood). Een gigantisch verschil. Omdat het station thuis wat later was ingeschakeld, weet ik niet hoe lang de 3C te horen zou zijn geweest. Ik ben ook benieuwd hoe het bij anderen was.

In Frankrijk bleef de 3C nog een behoorlijke tijd te zien, maar spoedig werd de aandacht afgeleid omdat ik stations zag werken met VP8LP (zie pagina 10). Tot mijn wel enige verbazing verscheen hij ook bij mij en werd hij behoorlijk hard, net geen 0 dB. Helaas niet kunnen werken, want het signaal zakte al snel weg.

Het was qua propagatie wel wat opmerkelijk, want opeens verbreedde het spectrum van VP8LP en het geluid deed denken aan vliegtuigscatter (ik luister altijd mee). Geen idee wat daarvan de oorzaak kan zijn geweest. In de literatuur is er sprake van traveling ionospheric disturbances en die zouden zich gedragen als een soort langwerpige bubbels. Iets dergelijks zou een verklaring kunnen zijn.

Enfin een mooie afsluiting van maart. Zie verder de bijlagen.

73, Henk

202303_PA2S_50MHz_Month_graphs.pdf
(400.59 KiB) 56 keer gedownload
202303_F_PA2S_50MHz_Month_graphs.pdf
(603.53 KiB) 58 keer gedownload

Plaats reactie