8m/40MHz ook in Nederland ?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA0AA
Roepletters: PA0AA
Contacteer:

8m/40MHz ook in Nederland ?

#1 Bericht door PA0AA »

Gisteren, 18 april, heb ik op de VR van de Veron het onderwerp '40MHz' aan de orde gesteld.
Mijn voorstel betreft het, via het AO, ( amateur overleg ) onder de aandacht brengen bij de RDI om het ook in Nederland
mogelijk te maken, om een toestemming te verkrijgen voor de Nederlandse radiozendamateur, om gebruik
te mogen maken van de 40 MHz band.
Hierbij heb ik de opmerking gemaakt, dat er meerdere ons omringende landen zijn, waar dit al is toegestaan.
Als voorbeeld noem ik Spanje, waar met 100 watt gewerkt mag worden in een 100 kHz breed bandje,
van 40,650 tot 40,750 MHz.
-
Enigszins tegen mijn verwachting in, was het hoofdbestuur het eens met mijn idee, men zal er zelfs in de eerstvolgende
Electron een artikel(tje) over gaan plaatsen, waarbij er om aandacht gevraagd wordt, om dit verzoek met de RDI
te kunnen bespreken, maar wel met voldoende ondersteuning van zo veel mogelijk zendamateurs.
Dus hierbij de oproep, om zo veel mogelijk te reageren, nadat dit artikel in Electron gepubliceerd is.
Voor de OM, die geen toegang heeft tot het artikel in Electron, zal ik de gegevens hieronder plaatsen, direct zodra
deze beschikbaar zijn.

73, Ruben, PA0AA.

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

Re: 8m/40MHz ook in Nederland ?

#2 Bericht door PA3DAT »

PA0AA schreef: 19 apr 2026, 09:44 ... in de eerstvolgende Electron een artikel(tje) over gaan plaatsen...
Dat zal dan in het juni nummer worden, verwacht ik.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooi inititatief Ruben.

Vorig jaar heb ik met mijn ICOM IC-R8600 veel "geluisterd" op 40.680. Via FT8 kwam er regelmatig info op het scherm, veel uit Spanje.
zie: https://pa3gnz.blogspot.com/2025/06/es- ... 0-mhz.html

Ook phone signalen gehoord.

Helaas zijn er ook Nederlandse zendamateurs die nu al deze band gebruiken. :(
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#4 Bericht door TheoP »

Weer een bandje erbij met FT8 signalen?

Theo

PA3DAT
Roepletters: PA3DAT
Contacteer:

#5 Bericht door PA3DAT »

Ja Theo! Gaaf he? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.

pe1hzg

#6 Bericht door pe1hzg »

De RSGB had op zaterdag ook haar jaarvergadering, maar omdat ze hun AGM anders inrichten was het gemakkelijker voor mij om deze meeting te volgen. Er was daar ook discussie over de 8m band. Ik ben behalve VERON lid, ook lid van RSGB.

Een van de opmerkingen is dat 40-50MHz intensiever gebruikt gaat worden om milieuzaken te monitoren, en degene die de vraag beantwoordde zei dat hij om die reden een 8m band minder waarschijnlijk achtte omdat co-gebruik lastig zou zijn.

De RSGB AGM, met presentaties en al: https://www.youtube.com/watch?v=T_enRqboCvs
De 8m vraag begint op 3:13:00.

Dat wil niet zeggen dat we 't niet zouden moeten vragen, maar ik voorzie hobbels.

(En we zouden om dezelfde reden om 1300-1325 MHz kunnen vragen, die hebben ze in de UK al jaren en geen last van Galileo!)

73, Geert Jan PE1HZG

pe1hzg

#7 Bericht door pe1hzg »

.. En mischien nog een stukje techniek.

Stel dat we de 8m band zouden krijgen, hoe doe je dat met spullen?

Een mogelijkheid is "diodes knippen in je IcoYaeWood". De vraag is dan of dat bij jouw apparaat gaat, of dat goed gaat met filtering, of de eindtrap ertegen kan, enzovoort.

Een andere mogelijkheid is "transverter". We kennen allemaal "22 MHz tegen een 10m transceiver aanmixen" om op 50 MHz uit te komen.

Mensen die ooit hetzelfde geprobeerd hebben met "42 MHz tegen een 10m transceiver aanmixen" om op 70 MHz uit te komen, en die het resulterend spectrum hebben gezien, weten dat dit laatste niet goed werkt; het is handiger om 41 MHz te mixen en dan met 29 MHz in te sturen (zie de info van DF2FQ).

Maar goed, "40 MHz". Als je weer met 28 MHz begint en daar 12 MHz tegenaan mixed, gaat dit wel goed? Mijn eerste berekeningen zeggen van wel, maar ik hoop dat er anderen zijn die hier ook al eens aan gerekend hebben en de resultaten willen delen? Er zijn 6m transverters, oude kits die af en toe worden aangeboden, en ik vraag me af of het ombutsen van zo'n ding naar de 40 MHz band een mogelijke oplossing zou kunnen zijn?

73, Geert Jan

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#8 Bericht door PA4WK »

Als het via het AO met de RDI besproken moet worden kan het nog wel even duren, volgens mij is het laatste halfjaarlijkse overleg tussen beide verenigingen en de RDI al weer anderhalf jaar geleden.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

coolepascal
Contacteer:

#9 Bericht door coolepascal »

pe1hzg schreef: 19 apr 2026, 15:28 Een andere mogelijkheid is "transverter". We kennen allemaal "22 MHz tegen een 10m transceiver aanmixen" om op 50 MHz uit te komen.
Destijds was er nog niets te koop dus moest ik zelf iets verzinnen.
Ik ging van 2M -> 6M. Vrij simpel een xtal osc, een dualgate mosfet voor RX, en een gebalanceerde mixer met een paar (inmiddels antieke) torren voor TX... dat werkt ook op 70MHz en wellicht ook op 8M.

Zo moeilijk is dat allemaal niet.

Veel leuker is om zoiets 10, 8, 6 en 4 als een SDR tranceiver te knutselen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gert_PA2LO
Roepletters: PA2LO

#10 Bericht door Gert_PA2LO »

Omdat Ruben in zijn openingspost al verwijst naar het artikel dat binnenkort in Electron komt te staan, en er behoefte is om aantoonbaar te maken dat er belangstelling is voor de proef, plaats ik alvast de oproep hier op het forum. Daarmee ook direct duidelijkheid over de inhoud van wat voorgelegd zal worden:

---

VERON bereidt verzoek voor tijdelijk gebruik van 40 MHz voor
De VERON bereidt een verzoek voor om in Nederland een tijdelijke toestemming te krijgen voor het gebruik voor een klein deel van de 40MHz-band (8 meter), namelijk 40,660-40,700 MHz.

Deze band is voor radioamateurs technisch interessant omdat hij tussen 10 en 6 meter ligt. Daardoor biedt 40 MHz goede mogelijkheden voor zelfstudie, onderlinge communicatie en technisch onderzoek, met name op het gebied van propagatievergelijking en experimenten in het lage VHF-gebied.

Het verzoek is bewust beperkt van opzet: tijdelijk gebruik, een maximaal vermogen van 5 W ERP en een maximale bandbreedte van 3 kHZ, met duidelijke voorwaarden om het risico op storing beheersbaar te houden.

Ook internationaal bestaat er belangstelling voor 40MHz-amateurgebruik. In meerdere landen, zoals België, Luxemburg, Spanje, Italië en Ierland, is al een vorm van toestemming voor gebruik van deze band verleend. Dat benadrukt de technische relevantie van 40 MHz en maakt vergelijking van ervaringen en propagatie over landsgrenzen heen extra waardevol. Juist in deze fase van de zonnecyclus is 40 MHz extra relevant, omdat de band interessante mogelijkheden biedt om propagatieverschijnselen tussen 10 en 6 meter beter te onderzoeken en onderling te vergelijken.

De toestemming zal uiteindelijk moeten worden verleend door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), op advies van de RDI. De VERON zal daarvoor een gemotiveerd verzoek indienen en hoopt op een positief resultaat.

Om het verzoek kracht bij te zetten, wil de VERON graag laten zien dat er binnen Nederland daadwerkelijke belangstelling bestaat voor deelname aan zo’n proef.

Heb je belangstelling voor gebruik van 40 MHz binnen de amateurdienst? Laat dat dan weten aan Rob Hardenberg, PE1ITR (mailadres: roepletters at veron punt nl). Je callsign wordt gebruikt om het verzoek extra te ondersteunen.

---

PA1ES
Roepletters: PA1ES

#11 Bericht door PA1ES »

Zou 160 meter uitbreiding ook toejuichen, ben soms gezond jaloers op de stations boven 1.88 MHz.
Hoor daar veel amateurs, zeker met contesten !
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gert_PA2LO
Roepletters: PA2LO

#12 Bericht door Gert_PA2LO »

Voor 160 meter: er lijkt extra ruimte beschikbaar te zijn in de 160-meter-band blijkt uit onderzoek van de IARU. Op voorspraak van de HF Commissie is dit in 2025 besproken met RDI. De vraag is uitgezet bij het Ministerie of dit ondersteund kan worden met een aanpassing van het Nationaal Frequentie Plan (NFP). De verenigingen zijn in afwachting van de formele besluitvorming hierover.

Los van vertragingen in besluitvorming door o.a. een demissionair kabinet en wisseling van de wacht kan je hier iets meer teruglezen over waar we als radioamateurs en verenigingen tegen aan lopen: https://veron.nl/nieuws/toespraak-van-a ... e-vr-2026/

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#13 Bericht door TheoP »

Ik zou zo graag het deel erbij willen in de 23 cm band, wat in de UK ook toegedeeld is aan zendamateurs.
Dat zou een zinvolle bijdrage zijn en de GPS van Galileo ontlasten.

Theo

pe1hzg

#14 Bericht door pe1hzg »

coolepascal schreef: 19 apr 2026, 18:10 Ik ging van 2M -> 6M. Vrij simpel een xtal osc, een dualgate mosfet voor RX, en een gebalanceerde mixer met een paar (inmiddels antieke) torren voor TX... dat werkt ook op 70MHz en wellicht ook op 8M.
Mijn posting (over 4m alas, dus wellicht niet volledig passend in deze thread) is dat deze truuk dus *niet* werkt.
28.1 MHz met een 42 MHz oscillator levert behalve 70.1 MHz, ook 69.8 MHz en 70.4 MHz op. En die laatste producten laten zich met een 70MHz bandfilter niet goed wegfilteren.

De vraag is of je dit soort ellende ook hebt met 28.1 MHz en 12 MHz bijgemixed?

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#15 Bericht door PA0ETE »

Er is iets dat in Engeland gebruikt wordt wat soort van legaal is.

Je kunt afstandsbedieningen kopen (ik heb er een paar gekocht voor ik dacht 7,50 stuk). Daar komt 100 mW uit. Ze zijn te koop voor vier kanalen, eentje is een veelgebruikte amateurfrequentie.

De truc is in de UK legaal, ik weet dat niet 100% zeker, ik hoorde het van een amateur daar. Wat ze daar doen is er een WSPR of FT8-signaal op zetten, en kijken of er rapporten binnenkomen.

Je mag uiteraard alleen de originele antenne gebruiken, maar je kunt het hele ding wel in een waterdichte behuizing op het dak zetten.. En je mag in de UK geen QSO maken, maar als baken mag het wel in de UK.

Ik weet 1. niet helemaal zeker of het hier mag, 2. ik weet niet wat het standpunt van RDI is hierin.

En 3. het zwakke punt is dat je het apparaat moet modificeren. Maar niet helemaal. Je kunt het WSPR-signaal (of morse) er met krokodillenbekjes op zetten. Het is een beetje dodgy, maar het is een mogelijkheid.

Ik wil niemand tot piratenuitzendingen aanzetten. Het gebruik van de originele afstandsbedieningen is echter geheel legaal en het zijn legale apparaten voor gebruik zonder vergunning, zonder melding. En ze werken dus in deze amateurband. Maar formeel mag je ze alleen gebruiken voor afstandsbesturing.

Het bedrijf dat ze voor deze prijs levert is een groothandel, die ze echter beperkt op voorraad houdt (volgens mij als reserve voor mensen die een complete set met een speelgoedauto bij ze kopen). Ze zijn op de hoogte van het amateurgebruik op deze manier. Maar ik heb afgesproken dat ik er geen grootschalige publiciteit voor maak. Wie er eentje wil kopen moet mij even een mailtje sturen, dan vertel ik waar ze te koop zijn. Nogmaals: gebruik het apparaat alleen op een legale manier.
.
IMG_20260420_163721.jpg
.
N.b. de apparaten zijn ook voor andere banden te koop, de kleur bij de knoppen geeft de betreffende band aan, deze kleur is dus voor 40 MHz.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie