Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#1 Bericht door Pelk »

Ik woon binnen de bebouwde kom, met de daarbij behorende QRM. Dus geen hertjes die onder mijn antenne doorlopen :-) en mogelijkheden voor een imposante antenne constructie. In begin februari van dit jaar kon ik het zaterdagse Technet op 80 meter nog wel volgen. Met de eigen transceiver en met WebSDR Twente, maar uiteindelijk hoorde ik afgelopen weekend zelfs op de WebSDR Twente niets meer. Wel zat er, op een frequentie naast 3773 kHz op zaterdag 26 maart een Duitse contester te roepen “in de woestijn”.

• Antenne – skywave loop in de achtertuin. Goede SWR met een Icom AH-705 ATU. De antenne hangt relatief laag voor 80 meter, zo’n 3-4 meter, dus ik verwacht verticale opstraal karakteristiek op 80 meter. Een goede NVIS antentenne dus? Slecht voor DX.
• De QRM heb ik kunnen verminderen door de Transceiver – IC-705 geheel los te koppelen en op batterij te laten werken. S meter noice 0-1 terwijl dat eerder 3 was. Ik moet duidelijk “wat doen” aan verschillende voedingen en Raspberry Pi met scherm in de shack.

M.b.v. een WSPR zender heb ik al enige tijd gekeken naar ontvangst elders van mijn signaal op o.a. 80 meter. WSPR zender, 200 mW, zonder ATU aangesloten. Dus de antenne functioneert dan als een “lange draad”. Wat mij opviel, was dat er overdag nauwelijks ontvangst van mijn signaal was, maar als het donker werd verbeterde de condities wel enorm op 80 meter. Een z.g. “greyline” verbetering rondom schemertijd heb ik overigens nog niet kunnen zien. Mogelijk ook door de hoge opstraalhoek van mijn antenne. De condities op 40 meter waren overdag op 26 maart overigens wel uitstekend. Ontvangst van WSPR signalen via de IC-705 moet nog, maar momenteel nog niet zo zinvol gezien het QRM probleem.

Of ontvangst verminderd door D-laag absorptie? Factoren die een invloed hebben op de K-index en propagatie. De samenhang is mij nog niet helder. De voorspellingen voor 80 meter overdag https://www.on6zq.be/w/index.php/Propagation/N0NBH zijn de laatste tijd niet goed.

Mijn vraag aan het forum.
• Zijn er betere “stadse” antenne opties dan ik nu heb en is er ondanks de voorspelde slechte condities op 80 meter daarmee wel een acceptabele ontvangst te verwachten?
• Kan ik met een relatief kleine (1-2 meter diameter) loop antenne een betere resultaten verwachten wat betreft 80 meter ontvangst overdag? Af werkt zoiets alleen voor DX?
• Waarom is de ontvangst van het TechNet op de WebSDR Twente tijdens het technet op 80 meter momenteel ook slecht? De antenne staat immers op een QRM arme omgeving opgesteld en ontvangt “uit alle richtingen”.
• Daarnaast: ben ik de enige met een dergelijke beroerde ontvangst van het Technet? Hoe heeft men dit probleem opgelost?

Alvast dank voor het meedenken.

73, Nico – PH7TPW

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#2 Bericht door PE4WJ »

• Waarom is de ontvangst van het TechNet op de WebSDR Twente tijdens het technet op 80 meter momenteel ook slecht? De antenne staat immers op een QRM arme omgeving opgesteld en ontvangt “uit alle richtingen”.
De antenne van de Twente WebSDR (mini whip), is geen goede antenne voor verkeer binnen Nederland wat bijna "van boven" binnenkomt (NVIS propagatie). PA3FWM heeft dat hier goed uitgelegd: http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html
De WebSDR in Maasbree werkt beter, die heeft een vertikaal opgestelde magnetic loop antenne welke wel goed werkt voor NVIS.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#3 Bericht door pa3a »

Condities tijdens het net zijn wisselend en ik mag blij zijn als ik iedereen hoor boven het ruisniveau hier.
Een antenne van 3 tot 4 meter boven de grond voor 80 is zeker niet de beste. Hangt te laag. Op 20m hoogte zou hij het veel beter doen en ook voor nvis .

Ik luister zelf meestal op twee antennes: een kleine breedband ontvangloop en een inverted vee, in diversity. Gaat meestal net goed.

Qua websdr kun je Maasbree ook eens proberen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#4 Bericht door PA9X »

Wat PA3A al schrijft. Met een skywave loop zo laag boven de grond is je rendement tamelijk beperkt, zelfs voor NVIS.

Ik zit min of meer met dezelfde uitdagingen als jij. Voor zenden heb ik altijd een vertical gebruikt. In mijn geval een 10m en later 13m lange spriet met een autotuner eronder en een bosje tegencapaciteit. Ontvangst op die vertical was ronduit belabberd, maar zenden ging prima, ook NVIS. Voor ontvangst een M1GEO actieve loop i.c.m. met de SDRPlay 1a. Die combinatie doet het uitstekend op 80m. Maar soms, als de lokale QRM alles overstemt, schakel ik ook even naar een websdr zoals Maasbree.

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#5 Bericht door Pelk »

Dank voor jullie antwoorden en reacties.

De WEBsdr van Maasbree is een goede optie.

Met het idee van een aparte ontvang antenne ben ik al langer bezig. Voor de lage banden heb ik daarbij dus meer aan een ontvang loop, zoals PA0FRI dat voorstelt op https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/PA0FR ... ntenne.htm dan aan een Mini Whip variant, zie de opgegeven link over de ontvangst antenne van WEBsdr Twente.

Wat betreft de antenne hoogte: ¼ golflengte, of wat ook tegengekomen ben ½ golflengte voor een skywave loop of dipool op 80 meter is nogal wat, als de schoorsteen rond de 10 meter hoog is in een laagbouw woon omgeving. Maar theoretisch heb je natuurlijk gelijk. Daarnaast zal een lange zinken dakgoot en zinken afbakening van het dak van de uitbouw mij vast ook parten spelen.

Overigens is mijn skywave loop van 80-6 meter prima af te stemmen. Vooral op de hogere banden is het volgens WSPR zender een prima DX antenne. Dan zit je al aardig in de buurt van ¼ – ½ golflengte.

Toen ik gister avond rond 20:00 met de WEBsdr van Maasbree aan het experimenteren was hoorde ik dat er een Nederlandse ronde op 3630 kHz gaande was. De ontvangst via mijn Transceiver bleek vergelijkbaar. Inmelders uit het hele land waren prima te volgen. Maar ja, dit was rond en na zonsondergang en niet overdag.

Van de zomer wil ik gaan experimenteren met een nog aan te schaffen verticale (spiderbeam) antenne, vanwege de lagere opstraalhoek.

Nog dank voor het meedenken. Reacties blijven altijd welkom.

73, Nico PH7TPW.

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#6 Bericht door Pelk »

Op zaterdag 2 april 2022 naar het begin van de techronde geluisterd via de WEBsdr van Maasbree. Ook op het forum werd geklaagd over zwakke signalen. Geen ontvangst overigens met de eigen transceiver en via de WEBsdr Twente. Een aanbeveling voor een ontvangst loop zoals Maasbree.

Mijn 80 meter WSPR signaal werd overigens het uur voorafgaand aan deze ronde nergens ontvangen. Dat had ik tot nu toe nog nooit meegemaakt. Wel verklaarbaar gezien het Ionogram dat ik na vieren maakte.

Mijn WSPR signaal op 40 meter, tot vlak voor de ronde, werd overigens wel over een mooi gelijkmatig groot gebied rondom mijn QTH ontvangen.

73, Nico.
Bijlagen
2022040216-10 Dourbes DB049_2022092141000_IO.PNG

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#7 Bericht door pa3a »

Heeft de D laag hier de 'tent voor 80 echt dichtgegooid'?
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Pelk
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 sep 2019, 15:03
Roepletters: PH7TPW

Re: Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#8 Bericht door Pelk »

D-laag? Geen idee. Ik ben (nog) geen propagatie deskundige. Maar als je naar een "normaal" ionogram kijkt, zie hieronder op een vergelijkbaar tijdstip vandaag, dan zie je overdag momenteel een reflectie op 80 km hoogte tot iets boven de 3 MHz. Soms zie je dat zelfs tot ver in onze 80 meter band. De D-laag (absorptie spons) volgens mij.

Deze reflectie ontbreekt op zaterdag na het begin van de techronde volledig van nul tot boven de 4 MHz. De 80 meter band. Dus op 80 meter geen communicatie, behalve direct zicht, mogelijk.

Zie Ionogram van Dourbes op een vergelijkbare tijdstip vandaag.
Bijlagen
20220403 15-40 DB049_2022093133502_IO.PNG

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Technet 3773 (80m) zaterdag’s vanaf 15:30 – ontvangst problemen

#9 Bericht door pa3met »

en ter info -- afgelopen week waren er nogal wat CME's links en rechts van ons zonnetje.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie