Beginnen met Meteor Scatter op 6m en 2m

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Beginnen met Meteor Scatter op 6m en 2m

#1 Bericht door PC8M »

Ik heb sinds kort een kleine 3 elements 6m yagi en 7 elements 2m staan op een rotor. Nu was ik benieuwd of ik daarmee een beetje mee kan doen met meteor scatter. Uiteraard heb ik wat vragen als nieuweling.

1. Zijn 3 elementen genoeg voor op 6m of 7 elementen genoeg op 2m?
2. Is een er een pre-amp nodig?
3. Waar richt ik mijn yagi naar toe? Richting het tegenstation?
4. Is er elevatie nodig?

Verder zijn tips natuurlijk welkom :)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Beginnen met Meteor Scatter op 6m en 2m

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beginnen met Meteor Scatter op 6m en 2m

#3 Bericht door pa1bvm »

er worden bijna elke dag meteorscatter verbindingen gemaakt on 2- meter. ( ik ben niet actief op 6 meter )
vaak in de ochtend ..
Even registreren bij de chat van ON4KST daar worden vaak de afspraken gemaakt om een QSO te gaan proberen.
Je zou eens kunnen meeluisteren op 2 of 6 meter , dan krijg je ook snel een indruk van de procedures en de ontvangst mogelijkheden.
meeste qso's gaan in FSK441 of MSK144
zowel fsk441 en msk144 hebben een vaste sequence in het afhandelen van een qso
er is heel veel activiteit in msk144 en daar gaan qso's meer automatisch ( ongeveer zoals FT-8) .. fsk441 heeft wat meer uitdagingen qua bediening maar lijkt wel veel gevoeliger voor korte zwakke reflecties

een 7 elements voor twee meter is goed genoeg .. een voorversterker kan goed helpen .. mits je hem in de mast zet , zo dicht mogelijk bij de yagi
op deze site(s) wat " aanbod" ... eerst proberen misschien is er veel QRM in de buurt dan is een een preamp niet zo een goede " hulp"
Zelfbouwen is goed te doen , maar kan ook anders.
https://antennas-amplifiers.com/product ... amplifier/
https://vhfdesign.com/category/lnas

er zijn nog twee leuke tools

https://www.meteorwatch.org/meteor-map/ ... live-view/
hier kan je zien " hoeveel" meteoren er op dit moment vallen .. en hoeveel het er waren in de afgelopen 24 uur

http://www.dl1dbc.net/Meteorscatter/
hier kan je zien waar de meteoren de atmosfeer binnen komen
zowel de hoogte als de richting
dus eigenlijk een antwoord op de vraag " waar moet ik mijn antenne naartoe richten "


eerste stap lijkt me aanmelden/registreren op ON4KST , maar dat is eigenlijk voor elke VHF dx-er een must . :roll: .

kijk ook eens op " Make more miles on VHF" daar zit onder de tab propagatie ook informatie over Meteor scatter
https://www.mmmonvhf.de/latest.php

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Beginnen met Meteor Scatter op 6m en 2m

#4 Bericht door ON5DRE »

Hallo,

een 7 element antenne is prima, en mogelijks zelfs beter geschikt voor MS dan een lange yagi.
Wat je nog niet vermeld hebt, is het vermogen wat je wil inzetten. Let een beetje op, want
tijdens een QSO staat je zender de helft van de tijd 100% uit te zenden, sommige zenders vinden
dit niet zo leuk. QSO's kan je prima maken met 50W, maar dit kan wel wat duren. Met meer vermogen
zal je merken dat tegenstations jouw veel sneller horen.

Rick heeft reeds de belangrijkste tip aangegeven : meld je aan op de ON4KST chat. http://www.on4kst.info/chat/login.php?band=2
chat hier even met gebruikers die actief zijn met MS, ze zullen je graag op weg helpen, om zo
mogelijke fouten te vermijden, want vroeg of laat maken we allemaal wel eens een foutje.

Zo is het heel belangrijk om te weten in welke periode je zal moeten uitzenden ( first of second ).
Meestal zenden wij in de "second" periode, omdat wij relatief westelijk liggen van de meeste andere landen.
Zend je tóch uit in de verkeerde periode, zal jij niets horen door de vele (sterke) signalen die tijdens jouw RX periode worden
uitgezonden, én zullen ook jouw buur-stations niets horen door jouw uitzending. Op KST wordt je hier snel aan herinnerd :wink: .
Gebruik STEEDS 30 seconden periodes ! dus geen 15 seconden periodes of zo, want dan zend je weer uit tijdens RX periodes van anderen.

Probeer ook geen QSO's te maken op het tropo signaal van jouw tegenstation.
Afstanden van MS QSO's liggen meestal tussen de 800 ~ 2000Km afstand. lagere afstand zal je ideaal gezien
de antenne's moeten eleveren, en heb je mogelijks last van tropo, hogere afstanden kan wel, maar is dan meestal een
combinatie van MS en tropo. Hier kan je best goede afspraken maken met je tegenstation, en wat tijd voor uittrekken.
Antwoord dus liefst niet op een "CQ MS" van een PA, ON, DL uit JO31, ... maar vraag een sked aan op een QSY frequentie ( via KST).

Tijdens meteor showers, als het druk wordt, zal je merken dat stations aanroepen op de aanroepfrequentie met bv "CQ 355 ON5DRE JO20".
Dit wil zeggen, dat hoewel ik aanroep op de CQ frequentie, ik toch zal luisteren naar mogelijke stations op 144.355MHz. Wil je mij dus
werken, begin je mij gewoon in simplex aan te roepen op 144.355MHz, en als ik jouw zie, zal ik je op deze frequentie ook antwoorden.

Algemene oproepfrequentie voor MSK144 op 2m : 144.360MHz ; voor FSK441 is dit dan 144.370MHz.

Ervaring kan je gedurende het ganse jaar opdoen, je hoeft niet te wachten op een grote meteor shower.
Mensen die "spontaan" meedoen tijdens een grote shower zonder ervaring, maken fouten, dikwijls tot ergernis van anderen...
Maar zelfs mensen met ervaring maken nog fouten hoor, dus het is niet ongewoon. iedereen moet ergens beginnen :wink: .

Succes !!
Mvg, Kevin ON5DRE.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Beginnen met Meteor Scatter op 6m en 2m

#5 Bericht door PC8M »

Bedankt iedereen voor de nuttig info! Ik ga het doornemen en mee aan de slag.
ON5DRE schreef: 24 feb 2022, 09:30 Hallo,

een 7 element antenne is prima, en mogelijks zelfs beter geschikt voor MS dan een lange yagi.
Wat je nog niet vermeld hebt, is het vermogen wat je wil inzetten. Let een beetje op, want
tijdens een QSO staat je zender de helft van de tijd 100% uit te zenden, sommige zenders vinden
dit niet zo leuk. QSO's kan je prima maken met 50W, maar dit kan wel wat duren. Met meer vermogen
zal je merken dat tegenstations jouw veel sneller horen.

<knip>
Bedankt voor de info! Super nuttig. Ik kan maximaal 100 Watt maken. de TRX is een IC 9700. Ik beschik niet over een eindtrap voor 2m, maar wie weet kan dat nog komen natuurlijk ;-) Is meer power beter? Of is 100 Watt over het algemeen wel voldoende?

Bedankt ook voor de operationele tips, dat was een beetje wat ik miste in het Veron artikel wat ik eerder had gelezen.
pa1bvm schreef: 23 feb 2022, 09:12 er worden bijna elke dag meteorscatter verbindingen gemaakt on 2- meter. ( ik ben niet actief op 6 meter )
vaak in de ochtend ..
Even registreren bij de chat van ON4KST daar worden vaak de afspraken gemaakt om een QSO te gaan proberen.

<knip>
Ik heb onder mijn oude call een ON4KST account. Daar zal ik eens mee aanloggen. Ik heb geprobeerd een nieuw account te maken, maar ik krijg de activiatie e-mail niet binnen. Blijkbaar is het domein wat ze gebruiken niet goed geconfigureerd voor de nieuwe standaarden mbt spf, dmarc, etc.. dus gmail laat dit niet toe. Wellicht dat ik nog een ander mail adres kan proberen.


Ik zal 's ochtends eens gaan luisteren op 2m! Wie weet

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beginnen met Meteor Scatter op 6m en 2m

#6 Bericht door pa1bvm »

100 watt gaat prima op 2 meter
Ik zou niet helemaal " max " gaan zenden in MS .30 seconden full poer en dan eer 30 seconden luisteren
sommige sets worden daar aardig warm van .. 70 a 80 watt gaat ook prima ..
meeste QSO's gaan in MSK144 ( onderdeel van wsjt-x en MSHV)
gebruikte QRG is 144.360

dit weekend is er VHF/uhf contest .. kan je ook wel wat aardige QSO's maken op 144 in usb .. veel activiteit in OK / OE /SP/DL
loopt van zaterdag 16:00 tot zondag 16:00 locatie tijd
misschien zijn er wel tropo condities ?? >>> https://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html



succes

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beginnen met Meteor Scatter op 6m en 2m

#7 Bericht door pa1bvm »

oeps 15:00- 15:00

Plaats reactie