10 meter open over het lange pad

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

10 meter open over het lange pad

#1 Bericht door pe5t »

Uitstekende condities de laatste dagen. Het is wel even geleden dat ik Japan, Ogasawara(JD1BMH), HongKong en Australie zo hard over het lange pad kon horen

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: 10 meter open over het lange pad

#2 Bericht door Florian »

Mooi Kees.

JD1BMH kwam hier ook goed binnen op een gare 6m beam. Heb jammergenoeg geen antenne voor 10 onder handbereik. :?
PB8DX

PC5C
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 aug 2012, 21:10
Roepletters: PC5C
Locatie: Boerakker

Re: 10 meter open over het lange pad

#3 Bericht door PC5C »

Goed om te horen! De flux was ook enorm hoog de afgelopen dagen.
Het wordt tijd voor een HF beam in de mast…
Rinze PC5C JO33EE

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 10 meter open over het lange pad

#4 Bericht door pe5t »

Met een flux van 149 en een SN van 129 is 10 meter wereldwijd open.
AH7C vanmorgen en gisteren knalhard op 10 en 12 meter met FT8 over het lange pad.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: 10 meter open over het lange pad

#5 Bericht door pa3kc »

10 dagen geleden Australië ook gewerkt in USB op 10m op de vertical.

Was wat verbaasd eerlijk gezegd om hem daar te horen had meer 20m verwacht maar daar was hij, keihard.

Gaat de goede kant weer op in de zonnecyclus! :)

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: 10 meter open over het lange pad

#6 Bericht door PD5DJ »

Ben sinds een paar weken weer actief na een aantal jaar QRT geweest te zijn, en kwam direct met mijn neus in de boter :-)

Leuk om weer mee te maken dat je met iets eenvoudigs qua antennes in elkaar te knutselen weer leuke afstanden kunt werken :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: 10 meter open over het lange pad

#7 Bericht door sottezero »

Volgens spaceweather is het aantal zonnevlekvrije dagen nihiel aan het worden.
Dat betekent kouder weer en meer lange afstandverbindingen omdat zo'n beetje elke denkbare (zonne)straling nu op onze planeet ketst.
Ik verwacht dan ook dat de komende winter (2022-2023) eentje is waar beter alvast een allesbrandertje klaar kunnen hebben staan, want van het stroomnet en het gasnet ga ik dan niets meer verwachten...

Wordt HAM toch weer populair omdat er geen stroom meer is voor datacenters en gsm masten :-)

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: 10 meter open over het lange pad

#8 Bericht door on4ged »

Ik ben niet meteen de meest actieve OM, na ± 25 jaar inactiviteit ben ik nu een jaartje of vier langzaam terug in actie aan het komen. En mijn antenneinstallatie is maar zeer beperkt, een 22 m lange 4band Endfed longwire 40-20-15-& 10 meter op amper 3 meter boven de grond en aan een zijde redelijk afgedekt door bomen en struiken. Sinds ze vier jaar geleden opgehangen werd heb ik enkel op 40 en 20 meter andere stations kunnen werken, en nog veel meer anderen gehoord. Maar op 10 meter heb ik nog nooit iets gehoord laat staan een verbinding kunnen maken. Tot nu zondag laatstleden. Opeens hoorde ik een heleboel stations van overal. Zo hoorde ik een station uit Israel waarmee ik helaas geen contact kon maken. Met de 5 Wattjes van mijn FT-817nd was er in die Pile-Up geen doorkomen aan. Zo ook met een station uit de Franse overzeese gebieden (Call of locatie ben intussen vergeten) met een afstand van 7 of 9.000 km (long- of short path? geen idee). Ik zou niet weten hoe ik dat moet bepalen. Wel heb ik Noorwegen, Bulgarije, Roemenië, Engeland, Noord Ierland , Bosnia Herzegovina en zelf Nederland kunnen werken. Voor sommigen misschien niet zo bijzonder, maar ik was in ieder geval zeer tevreden met dit resultaat. Ook op 80 meter heb ik de laatste dagen iets gehoord, zenden is er op die band niet bij met mijn antenne.
Alles bij elkaar waren de condities de laatste dagen blijkbaar erg goed, maar wat nog belangrijker is, nu weet ik tenminste dat mijn antenne ook op 10 meter werkt. Nadat de aanpassingstrafo enkele jaren geleden onder de neervallende zonnepanelen terechtgekomen was had ik zo'n vermoeden dat er misschien iets kapot kon zijn met die trafo. Dit weekend kwam dan de verlossing: "ook op 10 meter werkt de antenne". En zo is die zondag 27 maart voor mij een heel fijne radioactieve dag geworden.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: 10 meter open over het lange pad

#9 Bericht door sottezero »

Ik luister voornamelijk...
Heb toch niets zinvols te vertellen en als het alleen maar 9/5 goodbye is, daar ben ik weer te oud voor.
En anders wordt het toch weer zo iets van 'kijk, met mijn 400 meter lange end fed en 30kw kon ik australie bereiken...
Voor mij is de lol meer dan van 'kijk, met een inverted dipool op de zolder en een china HF gebakje van 2W heb ik de buurman kunnen bereiken (op z'n ziggo modem)... (natuurlijk figuratief gesproken voordat ik een gele kaart krijg.. bovendien hebben ze t-mobile en geen ziggo).

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 10 meter open over het lange pad

#10 Bericht door pa1bvm »

nou ben ik niet zo heel erg actief op HF ..
ik heb een ( met de punt omlaag) delta loop voor 20 meter in de tuin en een icom IC-746
dus ook maar eens luisteren naar de 10 meterband .. kon zelfs in usb een paar 5 9 goodbye 73's QSO's maken
en " ze" horen mijn FT-8 signaal ( ruim 35 watt denk ik ) dit was om 13:45 lokale tijd ..


10 meter ft-8.JPG

Plaats reactie