Brazilië op 6 meter

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Brazilië op 6 meter

#1 Bericht door ----- »

Gisteren zonder veel problemen een paar verbindingen met Brazilie kunnen maken op 6 meter (ft8), de signalen waren tot +2dB te ontvangen.
Ik denk dat CW zeker, maar waarschijnlijk SSB ook wel had gekund. Helaas zaten de Brazilianen alleen op FT8 (voor mij minder bevredigend omdat ik daarbij toch altijd het gevoel heb dat de verbinding niet door mij is gemaakt)

Weet iemand wat zo's beetje de grens waarde zijn waar bij CW en SSB mogelijk zijn gemeten in FT8 dB's ?
Dus als je een station op bv -15dB ontvanget is CW mogelijk, en als een station -5dB is in FT8 is SSB mogelijk.
Ik denk dat het zoiets is, maar is dat ooit onderzocht ?

ps. de verbindingen zijn gemaakt 50.323 Mhz wat een DX frequentie voor FT8 is. daar zijn toch wel regelmatig stations te horen te niet weten hoe het daar werkt.
De regels zijn als volgt:
  • De bedoeling is dat je vanuit europa alleen op de even periode (00 & 30 sec) zend, de oneven periode (15 & 45 sec) zijn voor N/Z Amerika en Asia
  • Het is niet de bedoeling dat je verbindingen binnen hetzelfde continent maakt (dat kan ook niet door de regel hierboven)

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Brazilië op 6 meter

#2 Bericht door PA3RIS »

Ah, ik vroeg me al af waarom er 2 FT8-frequenties waren. Ik wist dat dus niet.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Brazilië op 6 meter

#3 Bericht door PG0DX »

Op 60m met ZL 15W was het voor mij ....ongeveer..

CW:.
-12...a -10 dB CW lukt. (Ik ben een "starter" op CW gebied, waarschijnlijk kan een kundig iemand zwakkere signalen nemen.

SSB
-10 a -7 ...oef heel krap...omdat je weet wie het is.
Soms ook niet...
-7 a -5 ...lukt...met moeite..
-5 a 0 ... geen probleem.
0 > "oef waar zat die RF Gain ook al weer?"

Disclaimers :-)
Er zal vast verschil zitten in de software en versies, en ook meende ik dat de manuals zeggen dat je dB's niet zo mag lezen...

Gewoon proberen, er is veel minder "noise" op 6m..pakt vast positief uit !

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Brazilië op 6 meter

#4 Bericht door on4avt »

Luisteren naar bakens is ook en optie .

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Brazilië op 6 meter

#5 Bericht door on4avt »

Luisteren naar bakens is ook en optie .

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Brazilië op 6 meter

#6 Bericht door PE4BAS »

Afbeelding

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Brazilië op 6 meter

#7 Bericht door PE4BAS »

Hoop dat je aan bovenstaande wat hebt Marcel. Bedankt voor de regels m.b.t. de even/oneven TX/RX tijden. Ik had het al ergens gelezen maar was het ook alweer kwijt. Over het algemeen kijk ik gewoon eerst welke stations aan roepen. Als ik zelf CQ roep houd ik me er zeker aan.
De condities waren gisterenavond duidelijk goed voor het zuiden en westen van ons land, ik zag heel wat stations uit JO22 bijvoorbeeld die QSOs maakten met Ecuador. Zelf is het mij met moeite gelukt met Brazilië en Dominicaanse rep.. Bijna had ik US virgin isl. gewerkt maar het signaal zakte helaas net helemaal weg dus konden we geen RR/73 meer uitwisselen. Volgende keer beter...

https://pe4bas.blogspot.com/2021/06/6m- ... appen.html

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Brazilië op 6 meter

#8 Bericht door ----- »

PE4BAS schreef: 04 jun 2021, 12:19 Hoop dat je aan bovenstaande wat hebt Marcel. Bedankt voor de regels m.b.t. de even/oneven TX/RX tijden.
Dankje Bas voor dit interessante lijstje, maar is niet exact wat ik bedoelde. Mij ging het erover als ik Brazilië met -3dB hoor in FT8, zou dan een SSB verbinding mogelijk zijn.

vwb de even/oneven tijden op 50.323 is het een regel waarbij het niet zal worden gewaardeerd als je daarvan afwijkt. je kan dan precies op een DX station freq zenden die jij niet hoort maar een ander Europees station wel kan horen, je maak daar dan geen vrienden.

Op 50.313 doe lekker wat je zelf wil, dat doet iedereen daar.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Brazilië op 6 meter

#9 Bericht door pc1mb »

Zijn er meer frequenties met zulke regels ? Je moet het maar toevallig ergens gelezen hebben... Hier bijvoorbeeld :wink:

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Brazilië op 6 meter

#10 Bericht door pe5t »

Mooie openingen op 6 meter:
Bijlagen
Equador 6 meter.jpg
vk3oer 6 meter.jpg

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Brazilië op 6 meter

#11 Bericht door pe1itr »

Dit is wel handig op 6m voor het FT8 gebeuren:
https://www.uksmg.org/ft8-code-of-practice.php

De UK Six Metre Group is sowieso een informatieve site. Je kan ook lid worden. Net zoals ik :-) Dan krijg een periodiek een leuk blaadje en steun je meteen 6m initiatieven.

73 Rob PE1ITR

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Brazilië op 6 meter

#12 Bericht door pe1itr »

Zijn er meer frequenties met zulke regels ? Je moet het maar toevallig ergens gelezen hebben... Hier bijvoorbeeld
En onlangs heb ik ook dit toegevoegd:
https://vhf-uhf.veron.nl/frequenties/operating/

Rob

Plaats reactie