's avonds goed bereik

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
verwijderd_account

's avonds goed bereik

#1 Bericht door verwijderd_account »

Beste forumleden,

Ik heb heel vaak dat 's avonds het bereik heel goed is en overdag niet. Ik weet niet of jullie dit herkennen. Vooral op de VHF wordt het dan een stuk beter. En het is alleen als het donker is. Dus zomers als het nog licht is, is het bereik gewoon nog slechter dan als het donker is. Nu denk ik dat het aan de zonnepanelen van de buren ligt maar dat lijkt me sterk want de antenne hangt aan het schuurdak op 5 meter hoogte, ver van de panelen vandaan. Maar het is wel vreemd dat het alleen is als het donker is. Misschien toch propagatie?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: 's avonds goed bereik

#2 Bericht door PA5COR »

afkoeling 's nachts kan wat lift geven en het bereik wat vergroten, als je storing had van de zonnepanelen had je dat wel gehoord.
Vroeger toen ik nog veel dx deed op 2/70 was ik in de zomer vroeg op en als het licht werd en de zon opkwam had je ook wel eens tijdelijke oplevingen doordat de zonnewarmte een scheiding in de luchtlagen gaf en je zo maar vanuit Friesland Frankrijk etc kon werken tot de luchtlagen weer mixten en het pad weer verdween.
Zonnetje is nu al knap aan sterkte aan het winnen, met FT-8 kijk ik dan ook vaak eerst op 2 dan 6 meter of er wat openingen zijn, en zak zo af via 10 naar lagere banden.
Op die manier al wat leuke stations opgepikt zo.
Vroeger gebruikten we de bakens daarvoor ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

verwijderd_account

Re: 's avonds goed bereik

#3 Bericht door verwijderd_account »

Toch heeft het niet altijd met warmte te maken want het is in de winter ook zo, overdag slechter. 's avonds als het donker is, is het gewoon het beste ontvangst.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 's avonds goed bereik

#4 Bericht door pa1bvm »

wat is in jouw definitie een goed bereik en wat is slecht ..??
waar luister je naar op VHF ( FM/SSB/DIGI ) en met welke radio en antenne ??

kijk ook eens naar de site met de " Hepburn charts " dit zijn de TROPO voorspellingen
https://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html

dit is het kaartje van gister .. en ik kon inderdaad een aantal FT-8 ( digi) verbindingen maken naar Noorwegen , Zweden en Denemarken
tot max +/- 900 KM
Schermafbeelding 2021-03-24 om 12.59.33.png

je kan ook eens kijken op de DX-cluster daar worden per band de " DX " verbindingen bijgehouden
je kan ook nog de site " make more miles on VHF bezoeken "
https://www.mmmonvhf.de

verwijderd_account

Re: 's avonds goed bereik

#5 Bericht door verwijderd_account »

Ik gebruik een sirio gpa antenne voor de VHF FM band. Met een comtel 215 scanner. Sommige stations zijn overdag nauwelijks hoorbaar en 's avonds kraakhelder. Gisteravond ging het ook aardig maar soms is het gewoon beter. En dan staat het niet op de dx kaart.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 's avonds goed bereik

#6 Bericht door pe1hzg »

Nu het voorjaar begint krijg je temperatuurinversie. Ga maar eens luisteren de ochtend na "de eerste warme dagen".

Is dus normaal verschijnsel.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 's avonds goed bereik

#7 Bericht door pa1bvm »

kraakhelder versus nauwelijks hoorbaar ???
zit er een signaalsterkte meter op ??
hoever zijn die stations van jouw locatie ??
probeer eens te luisteren op de uitgang van een relais station .. die zenden met hetzelfde vermogen en hebben geen richtantennes ..en een vaste locatie
( bv 145.750 omgeving Nijmegen )

misschien heb je inderdaad overdag wel een flink storings nivo staan ..
maar dat is lastig vaststellen in FM mode .. dat ruist altijd al de pan uit
zit re ook iets van SSB op ?? misschien AM ?? ik ben niet zo op de hoogte met scanners

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 's avonds goed bereik

#8 Bericht door pa1bvm »


verwijderd_account

Re: 's avonds goed bereik

#9 Bericht door verwijderd_account »

Ik zal het nog eens goed op een rijtje zetten.
De scanner kan alleen in FM modus ontvangen. Neem bijvoorbeeld een kerkradiozender van 10 watt in de buurt, deze is 's middags slecht hoorbaar en 's avonds helder, wel met ruis maar geen gekraak meer. Is ook zo met de scheepvaart. Er zit geen signaal meter op maar ik zal het een keer proberen met de WinRadio, kijken wat die er allemaal van vind.

verwijderd_account

Re: 's avonds goed bereik

#10 Bericht door verwijderd_account »

Goedemiddag,

Ik heb even de WinRadio aangesloten en dit komt eruit. (Zie link voor de afbeelding.)

https://1drv.ms/u/s!AuHXOhVXlYbFilFQoWhu5EVmRwqO

De signaal meter kan maximaal tot 120 uitslaan en staat nu al rond de 40. Dus er lijkt wel storing te zijn.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 's avonds goed bereik

#11 Bericht door PE5PVB »

Hier neemt overdag de ruis ook behoorlijk toe. Dit zijn echt wel zonnepaneel installaties die dit veroorzaken. Ik kan ook uitrichten naar het systeem wat dit veroorzaakt.

Op de rondstraler is dan een zichtbaar en hoorbare ruisvloer te horen die dik 20dB hoger is. Gaat zelfs door tot ver in de UHF.

Plaats reactie