Condities op 2M en repeaters

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Condities op 2M en repeaters

#1 Bericht door PE1RIK »

Ik ben bezig met een vervolg onderzoek naar het gebruik van onze repeaters in de 2-meter band. Met de nieuwe setup kan ik het gebruik van individuele repeaters monitoren, wat ik met mijn vorige setup niet kon. (Electron juli 2020)

Zoals standaard maak ik iedere ochtend een plaatje van het gebruik van de dag ervoor. Een herkenbaar partroon wordt inmiddels zichtbaar. Maar vanmorgen zag ik wat anders: Gisteren (maandag 14 september) zag ik veel meer dan een gebruikelijke maandag.
En dan vooral tussen 19:00 en 22:00 uur.
En tussen 09:00 en 11:00 nam het gebruik ook wat toe.
Het weer was gisteren uitzonderlijk warm en met grote verschillen in temperatuur dus dat zou best tropo / ducting / ... kunnen zijn.

Omdat ik alleen registreer dat ik wat gehoord heb, kan ik niet achterhalen wat ht geweest is. En daar komt mijn vraag vandaan:
Zijn er gisteren bijzondere condities geweest? Waren er ineens meer of andere repeaters hoorbaar?

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Condities op 2M en repeaters

#2 Bericht door PD2NLX »

Ja dat klopt Bart,

is al een week wat gaande op de hogere banden. en de voorspelling zegt dat het komende week nog blijft.


zie: http://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html Tropo voorspelling website


en: http://aprs.mennolink.org/ realtime kaart van APRS netwerk

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Condities op 2M en repeaters

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik had gisterochtend (Maandag 14 sept. ) erg veel problemen met de ontvangst op de FM in de auto en thuis op een Sony ICF-SW7600.


m'n 2mtr spullen zitten in een verhuisdoos HI
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Condities op 2M en repeaters

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Gisterochtend werd mijn APRS signaal in Brabant en zelfs in België gehoord. Dit is normaal niet het geval.

Gisteravond hoorde ik de C4FM repeater in Amsterdam, PI1AMS. Deze hoor ik normaal gesproken niet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Condities op 2M en repeaters

#5 Bericht door PA5COR »

Zowel gister als vandaag op 2 met FT-8 Frankrijk, UK, Duitsland Polen en zovoorts gewerkt op een X 510N vertikaal stokje van 5 meter op 13 meter boven de grond.
ZIjn inderdaad condities.
Ook de "lokale" repeater Heerenveen heeft "storing" van de Duitse tegenpool net over de grens.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Condities op 2M en repeaters

#6 Bericht door dr Mac »

PA5COR schreef: ZIjn inderdaad condities.
Je was deze ochtend ook in JO20UU te horen (of te zien) in FT8 op 2m.

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Condities op 2M en repeaters

#7 Bericht door KHoos »

PE1RIK schreef:Omdat ik alleen registreer dat ik wat gehoord heb, kan ik niet achterhalen wat ht geweest is. En daar komt mijn vraag vandaan:
Zijn er gisteren bijzondere condities geweest? Waren er ineens meer of andere repeaters hoorbaar?
Ik neem aan dat je op diverse repeater uitgangen signaalsterkte meet met rtl_power of iets dergelijks.
Je zou kunnen kijken naar indirecte indicatoren van condities: toegenomen activiteit op bepaalde frequenties (ft8 en de simplex FM en SSB oproepfrequenties). Of naar de directe indicator: de APRS feed inlezen op DX ontvangst waar een van de kanten Nederland is. Dat laatste is een totaal ander soort data en bewerking dan wat je nu doet.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Condities op 2M en repeaters

#8 Bericht door PE1RIK »

Dank voor alle reacties! Ik had inderdaad het idee dat het condities zouden zijn maar toch altijd fijn als dat bevestigd wordt door anderen.
De setup loopt als een tijdje en die laat ik nog even doorlopen. En zal iedere ochtend met spanning naar de nieuwe plaatjes kijken.

En Koos: Dit is een combined en integrated FFT-analyse in GNUradio op een PlutoSDR :wink:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Condities op 2M en repeaters

#9 Bericht door PA5COR »

FF meekijken op FT-8 op 2 zie je zo waar de condities zijn.
Eerste fransman al weer gewerkt vanuit Friesland met vertikaal stokje.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Condities op 2M en repeaters

#10 Bericht door PE1RIK »

De reden dat ik even stug en eigenwijs naar de repeater-uitgangen kijk, is dat ik dan de resultaten van de nieuwe software kan vergelijken met de vorige versie. En met een statistische analyse, zie ik nu hele mooie veranderingen ontstaan. Dus zonder dat ik naar de inhoud kijk.

Er is al een ontwerp klaar om hetzelfde te doen maar dan over de hele 2 meter-band. Alleen moet daar nog e.e.a. aan gemeten worden en nog belangrijker: de oscilator van de SDR is nu niet stabiel genoeg om eenduidig wat te kunnen meten aan smalbandigere signalen.

Als mijn metingen kloppen, dan waren er gisteren (16 september) tussen 01:00 en 02:00 en tussen 09:00 en 13:00 leuke condities in FM(lokale tijd). In vergelijk met de eerdere dagen zie ik dan dat er gisterenavond minder afwijkende aktiviteit was.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Condities op 2M en repeaters

#11 Bericht door PA1FOX »

Het is me onduidelijk of je nu het verschil wil meten tussen twee softwareversies of dat er wel of geen condities zijn.

Bij een experiment waarin teveel inputparameters variabel zijn zou ik wel twijfels hebben bij het trekken van conclusies naar aanleiding van de resultaten.

Voor de plezier aan het experimenteren hoeft het dan natuurlijk niet uit te maken!

Plaats reactie