4m / 70MHz, ook wel magisch!

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2492
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#91 Bericht door pe1cmo »

Geert Jan,

Ik zal het zeker gaan meten, en ik kan ook naar 41 of 40 MHz gaan.
Bij mijn weten zend de set ook tussen 30 en 50Mhz, althans 40MHz kan ik aan. 30.250 zend hij gewoon.

Overigens gebruikt hij een dual gate fet, en ja die mengt met alles.
Ik heb een wat betere dubbel gebalanceerde mixer. Ook die zal met harmonische mixen, maar meestal met de oneven, terwijl een FET ook de even pakt.

Ik hou je op de hoogte.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#92 Bericht door PA2RU »

EI3EBB Ierland #23
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#93 Bericht door PA2RU »

Even een update hier...het eea heeft een upgrade gehad :
Afbeelding
Sinds afgelopen zondag deze IC-7300 op de plank staan..
EN ben ook begonnen met de bouw van niet al te grote richtantenne :
Afbeelding
4elements DK7ZB
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6580
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#94 Bericht door PA3DAT »

Goed bezig René! Nu nog wat betere condities. Ik ben onderweg in Duitsland, over 2 weken weer thuis.
Mijn upgrade is een Acom 500S, 160 t/m 4 meter.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#95 Bericht door PA2RU »

Antenne staat ;)

Afbeelding
Een eerste test met een buurtstation stemt hoopvol..deze opstelling is tijdelijk :)
Nu maar wachten op ES :mrgreen:
73 René PA2RU

PA1WBU
Berichten: 1093
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: JO21XX

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#96 Bericht door PA1WBU »

Ik hoop ook dat het weer eens wat wordt met 4m Es. Want het is al jaren knap waardeloos, ook al omdat de menigte te lui(?) is om iets anders te doen dan FT8 aan te zetten. :|

Het was destijds leuk om S01WS te werken, Spanje, Italie, zelfs de Nordics.
Uiteraard gewoon in phone, what else.

Wilko

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#97 Bericht door PA2RU »

Ik vrees dat het er niet beter van word nu we weer richting het minimum gaan..
Overigens heb ik gisteren wat FT8 qso's gemaakt richting EA4 en EA& op 4 met deze nieuwe antenne..dus weer een geslaagd bouwproject..
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1628
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#98 Bericht door pe5t »

Het afnemen van het aantal zonnevlekken heeft weinig/geen invloed op de propagatie op 70 MHz. F2 verbindingen kun je ook tijdens het zonnenvlekken-maximum vergeten. Het gaat dus om Es. En dat begint nu. Verder dan een 2 hops-verbinding is nog bijna niemand gelukt. Maar binnen die ca. 4000 km kun je met wat geluk werken met EA8, S01, 5T5 (helaas niet meer actief), 4X4, 9K2, A9, UN en nog een paar. Mijn beste verbinding was A9, met 20 Watt in een 5 element beampje en ook nog met CW.

PA1WBU
Berichten: 1093
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: JO21XX

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#99 Bericht door PA1WBU »

Ik heb een knappe 4/6m beam maar als Es een beetje wil dan doet ook de squalo voor 4 het al goed genoeg.

Wilko

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#100 Bericht door PA2RU »

#24 SM7FJE Zweden
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#101 Bericht door PA2RU »

#25 LY3W Litouwen
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#102 Bericht door PA2RU »

#26 YL2CA Letland
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#103 Bericht door PA2RU »

#27 OM2DX Slowakije
73 René PA2RU

Thom PA9T
Berichten: 546
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#104 Bericht door Thom PA9T »

Werk jij ze met FT8 of is er ook al wat phone activiteit?

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 2051
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 4m / 70MHz, ook wel magisch!

#105 Bericht door PA2RU »

Thom PA9T schreef: 04 jun 2026, 07:14 Werk jij ze met FT8 of is er ook al wat phone activiteit?
De meesten tot nu toe in FT8 , heb gisteren ook 1 qso in SSB en 1 in CW gelogd -> was het zelfde station trouwens...
73 René PA2RU

Plaats reactie