Waar is de 80 mtr en 15 mtr heen ? In de jaren 80, 90 de hele dag bruikbaar.

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
TheoP
Roepletters: PE1OPQ

Re: Waar is de 80 mtr en 15 mtr heen ? In de jaren 80, 90 de hele dag bruikbaar.

#31 Bericht door TheoP »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 09 mei 2025, 16:58
TheoP schreef: 09 mei 2025, 08:40
Maar op kortegolf worden toch meestal 5/9 gesprekken gevoerd?

Theo
Dit ben ik niet met je eens. Er zijn best verbindingen mogelijk waarbij er meer dan 59(9) wordt uitgewisseld. Op met name 30 & 40 is dit in CW nog steeds mogelijk.
Het wordt wel minder en zal geen Vanuatu of St.-Helena zijn.
Ik zei ook: meestal? :D
En idd er zijn heel veel verbindingen mogelijk waarbij je prima met elkaar kunt praten.
Het is geen vliegtuig scatter waar de verbinding na een paar seconden uitvalt.

Theo

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

Re: Waar is de 80 mtr en 15 mtr heen ? In de jaren 80, 90 de hele dag bruikbaar.

#32 Bericht door on4ged »

TheoP schreef: 09 mei 2025, 08:40
ON5GM schreef: 09 mei 2025, 06:45 Special Event Station
Dank U, ik was er niet opgekomen :D
Maar op kortegolf worden toch meestal 5/9 gesprekken gevoerd?

Theo
Eerlijk gezegd vind ik dat ook. Als je probeert om meer dan 59 te zeggen wordt je meestal vlug afgebroken en zijn ze al weer CQ aan het roepen. Soms kan en mag je nog wel even je naam zeggen maar dat is in de meeste gevallen ook wel het uiterste maximum.
Veel echt QSO vind ik er niet meer te maken. Maar toch kan het nog wel. Op 40 en 20 heb ik heel af en toe toch nog eens een kort maar iets uitgebreider QSO dan enkel maar 59.
Wat ik me van vroeger nog enigszins herinner, (heb wel 20 jaar stilgelegen) dan begon een QSO steevast met een begroeting en de naam, en ja ook het ontvangen signaal, de QRA-locator of enig andere verwijzing naar de QTH of standplaats. Dat was zowat het minimum, en dan verder de werkinsgcondities, materiaal, uitrusting en antennes. ?En dan kon er dikwijls nog heel veel gepalavert worden. Maar de dag van vandaag lijkt dat bijna volledig verleden tijd.
Ik begin precies al spijt te krijgen dat ik nog maar zeer onlangs een nieuwe TRX gekocht heb. Was het dat wel waard? Oké, ik maak wel iets meer verbindingen dan vroeger maar wat voor verbindingen? 59 and 73! Is het dat dan maar?
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#33 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik geef vaak zelf CQ, ook met QRP. Hiermee heb ik het verloop vaak in de hand. Niet altijd dus!
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

PA3DAF
Roepletters: PA3DAF

#34 Bericht door PA3DAF »

on4ged schreef: 09 mei 2025, 19:51
Wat ik me van vroeger nog enigszins herinner, (heb wel 20 jaar stilgelegen) dan begon een QSO steevast met een begroeting en de naam, en ja ook het ontvangen signaal, de QRA-locator of enig andere verwijzing naar de QTH of standplaats. Dat was zowat het minimum, en dan verder de werkinsgcondities, materiaal, uitrusting en antennes. ?En dan kon er dikwijls nog heel veel gepalavert worden. Maar de dag van vandaag lijkt dat bijna volledig verleden tijd.
Dat gevoel heb ik ook na dik 30 jaar QRT te zijn geweest :( .
Erwin, PA3DAF

elinek
Roepletters: PH4E
Contacteer:

#35 Bericht door elinek »

Afgelopen 2 jaar is in mijn beleving de propagatie alleen maar toegenomen, alleen de laatste weken is het huilen met de pet op.
Voor ik met mijn beperkte installatie CQ ga roepen luister ik eerst of ik wel her en der doorkom op websdr's, maar de laatste weken is mijn signaaltje wel erg zwak overal, op een enkel moment na dan, dan is het zelfs op de websdr's in VK hoorbaar (en dik over s9 op de Zuid-Europese websdr's), maar dat is meestal met een half uurtje bekeken. Afgelopen week waren de ionogrammen overdag ook om te huilen, mogelijk al een vroeg begin van de zomerdip.
https://www.elinek.nl (de site met alles wat je al wist)

TheoP

#36 Bericht door TheoP »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 09 mei 2025, 19:57 Ik geef vaak zelf CQ, ook met QRP. Hiermee heb ik het verloop vaak in de hand. Niet altijd dus!
Ik beken, ben maar 10 week per jaar QRV op kortegolf.
Maar heb met mijn 705 geen QSO kunnen maken.
Met de 7300 lukte dit wel regelmatig, en wel met dezelfde antenne.
Het sprookje van QRP is gewoon niet waar, jij hoort alles maar de andere kant hoort jou niet.

En ik stop na 5 keer een oproep doen naar een station welke dik 5 9+ 10 is.
Met meer vermogen lukt het dan plots wel, waar zou dit nu aan liggen?
Aan mijn poor OP?

Geloof daar niets van, ik heb geluisterd naar hoe de OP handelt, en heb zijn naam zijn QSL en zo al lang op papier.
En dan met 10 watt roepen, ik vermoed dat ik nu nog kan roepen :mrgreen:
Zo werkt het niet met als je geen vermogen hebt.
Beter kun je zo iets testen op de satelliet, daar is ook akelig bekent hoeveel vermogen je moet maken om de traject demping te overbruggen.
Maar stop met de sprookjes dat je wel eens af en toe een verbinding kunt maken met klein vermogen.
Op korte golf kun je soms, heel soms een gesprek voeren, wat meer is dan dan 5/9
En dat met 10 watt, dat moet dan 10 meter zijn FM of AM.
Maar stop met zulke QRP sprookjes te vertellen, dat je wel succes hebt.
Eens in de zo veel tijd, maar eigenlijk nooit.

Theo

pe1br

#37 Bericht door pe1br »

$_57.jpeg

PA3GNZ, Tjeerd
Contacteer:

#38 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Theo, voor QRP zijn er ook speciale frequenties. Daar kom je gelijkgestemde tegen waar 2 x QRP ook mogelijk is.

Het heeft ook met instelling te maken. Die lopen bij ons nogal uiteen. Daar laat ik het bij. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#39 Bericht door PA0ETE »

We wisten toen al, het zonnevlekkenmaximum in 1980 was zodanig, dat gaan we tijdens ons leven van toen (ons is amateurs van in de 20 toen) niet nóg een keer zo meemaken.

Ik was een van zeer weinig mensen in Nederland met FM op 10 meter, mogelijk de enige wat vrijwel niemand wist indertijd dat er daar in FM gewerkt werd of dat er repeaters in het buitenland te werken konden zijn. Ik had gelezen in QST over de repeaters in de VS, en ik had een FT-901 en een paar erg goede antennes voor die band. Een van de eerste dingen was om een FM-module in het apparaat erbij te kopen, want die zat in de DE-versie die ik had niet standaard.

Het hele zomerseizoen was de repeater op het Empire State Building in New York op 29,680 MHz hier vanaf ongeveer 1 uur 's middags tot laat in de middag een aantal dB's sterker dan de lokale repeater op 2 meter. Op een slechte dag zat er af en toe wat QSB op het signaal, maar zelden ging de squelch dicht als de repeater open was. Ik praatte er mee alsof ik daar een lokaal station was. Wat in een tijd dat bellen met de VS nog 8 of 10 gulden per minuut kostte toch wel heel bijzonder was. Na korte tijd werd ik er door de locals op gewezen dat ik met DTMF de 10m-repeater ook aan de lokale 2-repeater kon koppelen die op dezelfde plek stond. Zelf een DTMF-paneeltje uit de surplus gekocht afkomstig van een Amerikaans toestel, alle telefoons waren hier nog huurexemplaren, dus er was moeilijk aan te komen. Op 2m daar was het veel drukker. Dagelijks sprak ik met een amateur die in NY taxichauffeur was, tussen zijn ritten. Zelfs een jaar later in 1981 was de repeater minder lang hoorbaar en minder sterk, maar in de zomer toch vrijwel dagelijks te werken.

Ik ga ervan uit dat 6m in die tijd ook zeer geregeld naar de VS open was, maar dat was hier toen nog geen amateurband.

Op de andere banden was het toen ook erg goed. Op 20 meter was het, zeker met SSB heel lastig om een lege plek te vinden.

Ja zo werkt het nu eenmaal.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#40 Bericht door PA0ETE »

pe1br schreef: 10 mei 2025, 00:27$_57.jpeg
QRO is for all those lazy people with too much money :)

(of: QRO is like using a telephone)

N.b. deze beide zinnetjes heb ik zelf bedacht

PA0ETE
Contacteer:

#41 Bericht door PA0ETE »

Maar zonder gekheid. Het is niet aardig om zoiets te schrijven, simpelweg omdat je iets niet begrijpt of dat je het niet leuk vindt. En ik weet niet of niet of het iets over QRP-mensen of over QRO-mensen zegt, dat het vooral de QRO-aanhangers zijn die dit soort dingen schrijven. Ik bespeur daar met al dat vermogen kennelijk toch een spoortje van onvermogen...

Ik ben niet per se een QRP-aanhanger. Ik vind het niet nodig om veel geld uit te geven. Ik ben niet competitief en ik maak QSO's omdat ik het leuk vindt, en dat het mijn focus even op iets anders plaatst. Het is een liefhebberij.

Maar ik heb ook QRO-ervaring. Op dat terrein ga je het niet van me winnen omdat ik al 15 jaar lang iedere week, zij het kort, meerdere keren per week met een zender van 125 kW in de lucht ben (vanuit Miami in de VS op verschillende kortegolffrequenties, maar niet als amateur :) )

1980 was de tijd voordat ik 25 was, daarna ben ik me tamelijk netjes aan de regels gaan houden. 1980 en 1981 had ik een eindtrap waarmee ik desnoods een lange doorgang van een uur kon maken met 700W in FM op 10 meter. SSB kwam er 1400W uit. Iets wat ik amateurs nu vanwege de regels niet meer aanbeveel, tenzij je een hoogvermogensvergunning hebt. Ik ken het dus ook van thuis een locatie hebben waar je betekenisvol in een contest kunt meedoen vanwege de antennes, en ook het zendvermogen ervoor hebt. Na een jaar of drie vond ik het wel mooi geweest, en toen ben ik de soldeerbout weer vaker gaan aansteken.

Het is niet in strijd met de forumregels om zo´n button te plaatsen, ik ga er ook van uit dat het met een knipoog gebeurt. Ik kan echter vertellen dat ik wel resprect heb voor mensen die QRO werken. En zo'n spreuk toont toch wel een klein beetje disrespect naar mensen die QRP werken toe. Ik heb zelf altijd op het standpunt gestaan dat alle aspecten binnen deze hobby gelijkwaardig zijn. Waarom zou het niet ook OK zijn om met N tevreden te zijn, en niet door te gaan voor F? Niet iedereen hoeft een fulltime amateur te zijn. Ook als je maar een paar uur per jaar aan de hobby doet, en daardoor aan veel zaken binnen de hobby niet toekomt is dat helemaal OK. Het is een hobby, een liefhebberij. Iets dat je zinnen verzet. En iedereen kan dus zoveel of zo weinig (tijd, energie, zendvermogen, geld) in de hobby investeren als hem of haar goeddunkt.

Maar goed, dat is een beetje een andere discussie, die ik graag van deze topic afsplits als dat nodig is :)

TheoP

#42 Bericht door TheoP »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 10 mei 2025, 00:50 Theo, voor QRP zijn er ook speciale frequenties. Daar kom je gelijkgestemde tegen waar 2 x QRP ook mogelijk is.

Het heeft ook met instelling te maken. Die lopen bij ons nogal uiteen. Daar laat ik het bij. :wink:
Helder Tjeerd, het is ook niet persoonlijk hoor :D
Maar met 10 watt en veel geduld en veel zelf roepen heb ik op 40 meter geen QSO kunnen maken met 10 watt.
Wel hoorde ik vaak; zeg het nog eens? Heb veel storing zeg het nog eens?
Dat zijn geen gesprekken dat is een kwelling.
Op 10 meter kon ik prima op AM werken, maar dat is 10 meter.
15 en 20 meter zijn ook geen probleem deze banden zijn veel gemakkelijker.
Maar daar vind ik dan weer niets aan :D

Theo

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#43 Bericht door PA0BAK »

TheoP schreef: 09 mei 2025, 23:11 Maar stop met zulke QRP sprookjes te vertellen, dat je wel succes hebt.
Eens in de zo veel tijd, maar eigenlijk nooit.
Theo, ik denk dat je een grote fout maakt in je redenatie.
De beste eindtrap is nog steeds de antenne, met een sprietje van 5 meter op 80m werken met QRP kan je vergeten, logisch.
Maar heb je een dipool van 40m lang die een beetje vrij hangt, dan kan je op 80m met 10W wel leuke resultaten halen.
Dit even als voorbeeld.

Daarnaast is QRP vaak ook een hobby binnen onze hobby, maar (steeds vaker) zie je dat QRP gebruikers in de natuur gaan zitten, waar een grotere (=betere) antenne mogelijk is en het storingsniveau vaak lager is.

Natuurlijk gaat het met QRO makkelijker, zeker wanneer de antenne minder is, maar ook dat is weer een stuk van de hobby.

Dat het in jouw situatie niet voldoende werkt voor je, wil niet zeggen dat het een sprookje is.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3GNZ, Tjeerd
Contacteer:

#44 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

TheoP schreef: 10 mei 2025, 08:48 Wel hoorde ik vaak; zeg het nog eens? Heb veel storing zeg het nog eens?
Dat hoor ik ook geregeld bij stations die 59(9) geven en dan erachteraan het verzoek de gegevens te herhalen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

PA0ETE
Contacteer:

#45 Bericht door PA0ETE »

Ik ken er ook die beide doen. Met een apparaat als een FT-891 in de rugzak en een dikke accu 100 watt maken, bijv. al wandelend in de duinen of op een wat rustiger strand met een spriet van 4 of 5 meter op de rugzak en een lange sleepdraad :)

Ik wil verder niet zeggen dat mensen die (succesvol) QRP werken beter in operating practice zijn. Maar het is wel degeljk iets dat je moet leren, en inderdaad de juiste instelling voor moet hebben. Dat laatste is niet negatief bedoeld, en ik wil zeker niets slechts zeggen over mensen voor wie QRP niet leuk is. En helemaal prima als je 100 of 400W wilt maken. Maar met die juiste instelling bedoel ik meer dat je ook echt QRP moet willen werken en daar met name in het begin wat meer moeite voor moet willen doen.

Bij QRP (net als bijv. bij EME) is het belangrijker dan met meer vermogen op HF dat je spullen in orde zijn. En ik wil dan ook best stellen dat er zeker meer mensen zijn die QRP werken zonder dat ze het weten, gewoon omdat het met een antenne die niet meer helemaal OK is (of sowieso vanaf het begin niet was) mogelijk is om met een 100W-zender en minder dan 10W uitgestraald vermogen toch leuke verbindingen te maken :) Dat gaat bij QRP niet werken. Professioneel gebeurt dat laatste ook, maar dan bewust. Voor plekken in met name bergachtige gebieden zonder repeaterinfrastructuur wordt professioneel vaak NVIS gebruikt. De wagens zijn dan bijv. uitgerust met magloop-antennes, waarbij gerekend wordt met 10W ERP (vanwege het lage rendement van de afmeting gebruikte loop) met een 100W transceiver.

Plaats reactie