Condities b.v. op 80 meter

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1KEL

Condities b.v. op 80 meter

#1 Bericht door PE1KEL »

Sinds een korte tijd kan ik weer wat ontvangen op HF.
Vanavond b.v. naar de 80 meter geluisterd.
Het Nederlandstalig amateurnet wat gevolgd.
Maar voor de rest is het een stille bedoening.
Ligt dat momenteel aan mij of ís het nu ook echt rustig op 80 meter?
In het digitaal gedeelte is genoeg te ontvangen maar phone, daar moet ik echt voor gaan zitten en draaien.

PA5COR
Roepletters: PA5COR

Re: Condities b.v. op 80 meter

#2 Bericht door PA5COR »

Op dit moment zijn de hogere banden open en wordt daar wat meer gewerkt als 80.
Zodra de zonne acivitei wat afneemt zal 160 en 80 wel wa meer aktief worden denk ik :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Acom 500S, 200 watt 2 meter P.A. en meer zooi :mrgreen:

Pelk
Roepletters: PH7TPW

Re: Condities b.v. op 80 meter

#3 Bericht door Pelk »

Kun je WSPR aanzetten op 80 meter? Mij viel, door het gebruik van WSPR op, dat overdag de 80 meter meestal onbruikbaar is. (En met de China Electric feestverlichting in de afgelopen periode ook als het donker is.) Desondanks zat en bleef het Nederlandstalig Technet, in het verleden, op de 80 meter op zaterdagmiddag. En werd meeluisteren voor mij, tegen het voorjaar, onmogelijk. Als lokale babbelband is de 40 meter overdag veel bruikbaarder en drukker overdag.
Luister anders eens op de WEBsdr van Maasbree. Daar kon je in het verleden ook zien wie er op welke frequentie meeluisterde. Of dat nog zo is weet ik niet. Deze WEBsdr heeft een upgrade gehad. Eventueel ook op de WEBsdr Twente. Mogelijk is jouw configuratie niet "optimaal". Daar had ik in het begin last van.
Succes, Nico.

Plaats reactie