6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA2S
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#301 Bericht door PA2S »

Eind oktober in Frankrijk weer kunnen genieten van vrijwel storingsvrije ontvangst. Regelmatige lezers weten dat het hier thuis bar en boos is. Het voorjaar nog een nieuwe bron erbij, zonnepanelen met micro-inverters, die breedband ruis veroorzaken. Richting oost stijgt de ruis zeker 40 dB ten opzichte van de eigen ruis van de ontvanger. In andere richtingen zeker 15 tot 20 dB. In Frankrijk stijgt de ruis amper. Ik dacht even dat de ontvanger stuk was :-)

Nieuw in Frankrijk 9G1SD, 3B9FR, CE2SV, 3B8FA en FR1GZ.

Thuis in totaal dit jaar 5 nieuwe tot nu toe. 3C, 3B8, D2, HK en XT.

In Frankrijk nu 98 entities gewerkt, 76 bevestigd. Thuis 170 gewerkt, 169 bevestigd.

PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

#302 Bericht door PE4BAS »

Heb 3B9 hier even een keer gezien Henk. Verder wel VK6 (3 stations) kunnen werken afgelopen weekend. Dat was natuurlijk ook niet gek! A25R is door een paar buurtstations ook gewerkt, heb hem wel gezien maar nog niet kunnen werken.

PA2S

#303 Bericht door PA2S »

Dit draadje maar eens naar boven trekken. Want de verhalen over de zoveelste EndFed of "welke antenne" beginnen wel wat te vervelen (mij althans wel).

De zonneactiviteit is de motor van goede condities op 6 meter en de afgelopen weken was dat smullen. Gisteren (14/5) terug uit Frankrijk, daar twee weken genieten van lage ruis een aantal openingen. D2UY (28 april), 7Q6M (6 mei) en PF4KFX (9 mei) waren aan het lijstje toegevoegd. Nu 101 gewerkt, 80 bevestigd (alleen LotW). D2UY had de "bekende" TEP flutter en FT8 werkt dan slecht. Vele malen geprobeerd zonder succes, maar het lukte deze keer wel. De gebeurtenissen rondom de heel sterke magnetische impuls op 11 mei hadden tot gevolg dat de ionosfeer behoorlijk in de prak was en dus weinig DX te werken was, maar het begon te herstellen en twee dagen later was het alweer aardig op dreef. Op 13 mei twee "snippets" van VK8AW om 1142 en 1145 UTC, vermoedelijk met een hop meteoor scatter.

Gisteren (net thuis) 's avonds DX uit Zuid-Amerika, ondanks de lokale QRM, die ca. 30 dB boven de eigen ruis van de Icom 7600 uitstijgt. Fijn, die Chinese LED verlichting. Een aantal PY's (niks vergeleken met Frankrijk...) en later ZP. Ik zat te hopen dat CE ook zou verschijnen en ja hoor, de MAGIC band op zijn best: CE2SV kunnen werken (#171) om 2033 UTC en daarna nog een kers op de CE taart, CE3SX om 20:37 UTC. Een derde station gehoord, maar die zakte snel weg (in de lokale rommel wel te verstaan).

Wat mij betreft mogen er in de periode oktober-november nog wel een paar van die Aurora's volgen. Vooral als er dan wat (CQWW) contest stations rondom die weekeinden actief zijn, valt er misschien nog wel wat te snoepen.

73 aan allen, veel openingen toegewenst!

PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

#304 Bericht door PE4BAS »

Mooi Henk, ik heb ook genoten van de opening met Zuid-Amerika gisterenavond. Nog nooit zoveel PY stations tegelijk kunnen zien. Ook als nieuwe CE gewerkt, 3 stations. Verder nog ZP, LU en dus PY. 7Q6M hier helaas nog niet kunnen ontvangen. Maar wat niet is kan nog komen! 73 en goede (6m) DX.

https://pe4bas.blogspot.com/2024/05/6m- ... orked.html

PA2S

#305 Bericht door PA2S »

Top, Bas! Ja, zo gaat dat, je hebt iets jaren op de verlanglijst staan en je werkt er dan gelijk drie (of twee zoals hier). Het aantal PY's niet geteld, maar hier heel wat minder, dat is zeker. Hier ook LU en ZP gehoord.

Tja, wat de tijd brengt dat gaan we zien. Hier weer een nieuwe stoorbron, een raar breed bromsignaal, lijkt iets van een laadapparaat, met een maximum rond 50.313, echt waardeloos. Met een fasebox (die ik voor 60 al lang gebruik) en een dipooltje laag in de mast kan ik het wat reduceren, maar het stoorniveau blijft erg hoog. Het voordeel is wel dat ik wel zo ongeveer alles kan werken wat ik hoor :-)

Plaats reactie