Super propagatie en ionogram

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Super propagatie en ionogram

#1 Bericht door elinek »

Afgelopen woensdagavond was er tijdens de periode dat ik cq gaf op de 20 meter band en enorme opleving van de propagatie. Eerst kwam er niets retour en opeens kwam er van alles retour uit de halve wereld. Het duurde nog geen 10 minuten en toen werd alles weer redelijk normaal. Ik had opeens 8 vermeldingen in het cluster (normaal krijg ik er soms 1) uit VS, Malawi, Polynesië en Australië. En dat met slechts 100 watt en een mfj 1786 magnetic loop in de mode ssb.

Ik heb het ionogram van Dourbes van dat moment eens bekeken en daar viel mij een reflectie op die mij al eerder was opgevallen als af en toe de hele band vol kwam te zitten met Amerikanen met signalen waar je u tegen zegt. Het is iets dat de laatste weken optreedt op willekeurige tijdstippen. Het is de reflectie op ongeveer 600 km die doorloopt tot ongeveer 13 MHz. Als deze te zien is in het cluster van Dourbes is de propagatie in ieder geval op 20 meter buiten gewoon leuk. Maar mijn vraag is, heeft iemand een idee wat die reflectie veroorzaakt? Het is maar kortdurend, hooguit 15 minuten maar meestal nog korter. Het doet mij denken aan het effect van sporadische E op 2 meter, dat kan ook opeens opkomen en net zo plotseling weer verdwijnen, maar dat speelt zich af in een veel lagere laag.
ionogram 14 september 2022 2033.png
screenshot dx cluster.png
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PH7R
Berichten: 1107
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Super propagatie en ionogram

#2 Bericht door PH7R »

Donderdag middag US ook vol open op 12mtr.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1246
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Super propagatie en ionogram

#3 Bericht door PA9X »

Ook bevestigd met het aantal WSPR spots op die dag:

https://wspr.live/gui/d/TZTyor97k/gener ... refresh=1m

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Super propagatie en ionogram

#4 Bericht door PA2S »

Maar mijn vraag is, heeft iemand een idee wat die reflectie veroorzaakt? Het is maar kortdurend, hooguit 15 minuten maar meestal nog korter. Het doet mij denken aan het effect van sporadische E op 2 meter, dat kan ook opeens opkomen en net zo plotseling weer verdwijnen, maar dat speelt zich af in een veel lagere laag.
[/quote]
Elk kwartier, minuut 0, 15, 30, 45, zijn de ionosondes van Dourbes en Ebre (Spanje) gesynchroniseerd. De "reflectie" op ca. 600 km is het signaal uit Spanje. Er was op dat moment sporadische E tussen België en Spanje en dat gebied kan uitgestrekt zijn, waardoor F2 propagatie wordt aangevuld met E hops.

Interessant fenomeen, dank voor het bericht!

73, Henk

Plaats reactie