PA2RU schreef: ↑12 jun 2022, 23:37
Ik word helemaal gek van dat FT8/FT4..
Dat valt te snappen, Rene, wat denk je, moet je mijn tafel maar eens zijn, vol krassen van mijn nagels
Maar laten we ook proberen de positieve kant ervan te zien. Want als ik vergelijk met de beginjaren, zonder digimodes, geen DX cluster etc, dan lag je uren "met je bek achter de bak", was je afstemknop helemaal versleten en kwam je er later achter wat je dan toch nog gemist had. Nu zie je meer omdat je tientallen stations tegelijk ziet en dat was er toen niet bij.
Ook is er van - laat ik maar zeggen - de juni DX propagatie zoals nu (Es + MS) toen veel minder merkbaar geweest. Verre DX die nu wordt gezien/gewerkt, bleef toen grotendeels onder de radar. Wat daarbij uiteraard ook meespeelt is het verschil in stations, nu heb je een aantal kanonnen met EME antennes en 3 fasen aansluiting in de shack die zo ongeveer zelf hun condities maken. We zaten toen te friemelen met een enkele antenne en een 10e van dat vermogen of zo en voor CW heb je meer nodig dan voor weak signal modes.
Een factor is ook dat er veel meer stations actief zijn. In 1988 was er amper koopspul voor 6 meter en het aantal stations was daardoor veel kleiner. De bekende Italiaanse solid state kW eindtrappen waren niet te koop. Het effect van koopdozen zie je ook op 4 meter, veel meer activiteit door bijvoorbeeld IC 7300's etc. "Ellek foordeel heb sun nadeel" zei Cruyff altijd. De concurrentie is veel groter maar er zijn ook meer zeldzame entiteiten actief.
Tja, het is vechten voor een nieuwe entity en neem maar van mij aan dat de gigantische hoeveelheid ruis en troep van tegenwoordig mij veel meer frustreert. Iedereen met rustige ontvangst en een goede stek mag zich gelukkig prijzen. Want het wordt erg zeldzaam.
Nog een opmerking uit de klaaghoek: het valt mij op dat diverse "DX'ers" zijn met 200+ op de teller klaarblijkelijk de behoefte voelen om te demonstreren hoe geweldig ze zijn. Ik zei er al eerder iets over en het viel me nu weer op. Hoog tijd dat die ego's eens aan zelfreflectie gaan doen.