6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#181 Bericht door PE4BAS »

Henk gefeliciteerd. Ik heb ZD7 helaas niet meer kunnen waarnemen vanavond. V51WW wel, maar ook weer een paar minuten.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#182 Bericht door PE4BAS »

Een paar minuten later....

Afbeelding

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#183 Bericht door PA2S »

PE4BAS schreef: 24 mei 2022, 22:08 Een paar minuten later....
Dus toch de magic band! Congrats!
73, Henk

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#184 Bericht door PA2RU »

Afbeelding

Net 7Q7CT gelogd..
In FT8 , dat dan weer wel...
Heb nu 78 dxcc's op 6
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#185 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 26 mei 2022, 18:01 Net 7Q7CT gelogd..
In FT8 , dat dan weer wel...
Heb nu 78 dxcc's op 6
Ik had het gezien... Congrats Rene!
Ik zit hier al meer dan een uur te roepen... In Nederland leek hij erg goed te zijn trouwens, hier wat minder en hij zakt nu weg. Ik stop ermee.
Op dit moment weer dikke 50 Hz storing. Gisteravond op zoek geweest met de 7100 in de auto, kan niet vinden waar het vandaan komt. Het lijkt wel of het van een bovengrondse middenspanningslijn komt, zo goed als zeker niet van iemand in het dorp. Het rare is dat de storing niet constant is, maar wisselt in een soort patroon. Ik dacht eerst aan een regeling van een motor van een ventilator of zo. Je zou denken dat als een isolator "lekt" dat het dan constanter is. Ik zie ook aan de spectrum scope dat de "impulsfrequentie" soms wisselt van 50 naar 100 Hz. Helaas is mijn VHF meetontvanger thuis, dus misschien de volgende ronde.

O ja, thuis in 1990 7Q gewerkt...
Stand thuis is nu 160 gewerkt, 157 bevestigd.
In Frankrijk nu 45 gewerkt, ca. de helft bevestigd.

De 7Q is weer wat harder, ik heb de woestijnroeper weer aangezet.

73, Henk

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#186 Bericht door PE1PQX »

Ik heb 7Q7CT ook gehoord, en ook geprobeer hem aan te roepen. (10Watt uit een FT736r, 5 el. 6M antenne met verre van optimale SWR)
Moet me nog wel even verder verdiepen in de FT8 procedure, maar dat komt nog wel.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#187 Bericht door PA2S »

Vanavond weer magisch :-)

QSO met 9Y4D en PJ4MM (allebei hard en steady), verder gehoord HC, PY, LU, HK, J35, YV, PJ2. Een LU had mij gehoord, kwam terug maar kreeg het niet rond.

100 W is gewoon te weinig, vrees ik. Ook wel wat suboptimale antenne uiteraard. Maar ach, als het allemaal click & go is, dan is de lol er ook zo vanaf :-)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#188 Bericht door PA2S »

Vanavond weer eens wat DX op het scherm, maar het is wel magertjes. Een aantal QRO+ stations zie je goede rapporten geven en krijgen, maar op de zolderantenne o.a. VY2ZM en VE1PZ met signalen in de -10 tot -20 range, met een enkele uitschieter. De opkomende juni Arietiden werken zeker mee, want je ziet signalen opeens uit het niets opkomen. Ik vermoed dat de Es MUF net onder de 50 MHz ligt en door de meteorieten extra "voeding" krijgt. Inmiddels ook VO1HP, ook ergens tussen -10 en -20.

De 50/100 Hz storing lijkt toch echt afkomstig uit een middenspanningslijn. Met een draagbare radio eens een wandeling gemaakt en naar het volgende dorp geweest waar de lijn vandaan komt en daar is dezelfde storing ook te horen. Nog wat gezocht naar een mogelijke bron, maar dat nog niet gevonden.

Vandaag weer een stukje moderne techniek aan het storingsarsenaal toegevoegd. Buurman heeft nu glasvezelinternet (met de groeten van de EU subsidiepot, ons geld dus), resultaat is een berg ruis, riedels/fluitjes en PLC storing. De PLC ratel is niet zo hard gelukkig en genotched op alle amateur banden (zelfs inclusief 60m, op of rond 6 meter hoor ik niets), maar het is natuurlijk uiteindelijk hetzelfde liedje als thuis. Het enige verschil is dat het dorp vrijwel alleen een straat is en ik dus dwars op de straat naar akkers en weiden kijk en zolang er geen digitale koeien zijn, zal dat vast nog even blijven. Maar laat ik niet te hard roepen, want voor je het weet staat er andere ellende, zoals een zonneweide of zo. In het volgende dorp waar de middenspanningslijn vandaan komt, heeft een boer het dak van een grote schuur vol liggen met zonnepanelen, direct naast een trafo naar de 20 kV lijn. Ik dacht even dat het de bron was, maar dat is niet zo, want de draagbare radio rook daar geen storing.

De lijn is ontzettend vervuild, vanaf het lange golf bereik tot in de 2 meter band en omdat het een soort transmissielijn is, wordt de ellende ook nog getransporteerd. Allerlei schakelende spullen injecteren veel troep, dat is wel duidelijk.

We kunnen blij zijn dat we in NL ondergrondse middenspanning hebben.

Ik wil ook nog gaan kijken bij windmolens (die ook de horizon steeds meer vervuilen) om te zien of daar een relatie mee is. Geen idee of die dingen troep genereren. Ik dacht in mijn energietechnische onkunde dat windmolens niet op middenspanningslijnen zouden worden aangesloten, maar dat is dus kennelijk wel het geval.

Enfin, als ik deze ronde niets vind, neem ik de volgende keer een analoge (!) meetontvanger mee. Een oudje van R&S, maar niettemin nog steeds goed bruikbaar en nauwkeurig. Ook een bericht gezonden aan de regionale energiemaatschappij, eens kijken of die gaan reageren.

Inmiddels diverse stations uit de VS op het scherm, weer zo tussen -10 en -20. Zou thuis tussen -30 en -40 liggen of zo...

73, Henk

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#189 Bericht door PA2RU »

Ging inderdaad leuk gisteravond..
Helaas PJ4MM niet compleet kunnen krijgen want dat zou weer een nieuwe dxcc voor me zijn , wel Canada maar die had ik al in het log.
Heb ook het idee dat de 5 elements die ik nu heb net een tikkie te kort komt..de 6 elements homemade die ik eerder had deed het naar mijn idee beter.
En verder heb ik het zelfde ook ontdekt : hele zwakke signalen met pings en bursts , maar ook via backscatter was het 1 en ander goed hoorbaar.
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#190 Bericht door PA2S »

Jammer van PJ4MM, Rene. De kans op goede Es is groot de komende dagen, dus blijft het opletten :-)

Inderdaad, je hoort (ziet) van alles via MS bursts en scatter. Het viel mij al eerder op hier dat je via tropo scatter al behoorlijk verre stations kunt zien, dus niet alleen via de ionosfeer. Dat is wel een duidelijk voordeel van FT8, want omdat de hele meute samenklontert in een 3 kHz bandje, zie je meteen alles in een keer. In het verleden moest je zoeken en kwamen de stations stuk voor stuk voorbij en miste je natuurlijk veel. Ook waren zwakke CW signalen lastig te "decoderen". Ook is wel zeker dat de stations tijdens de jaren '80 en '90 over het algemeen minder vermogen hadden en bijna niemand had grote antennes.

Nu heb je o.a. de broers ON4GG/IQ met 4 lange harken, hoge mast en een vrij QTH op de top van een heuvel, EME vermogen en zo en dat wil wel. Met mijn huidige station in NL ben ik een dove, brullende muis.

Of dat verschil tussen de antennes zo groot is, waag ik te betwijfelen, het zal iets te maken hebben met beleving. Maar ook ik vond de combi 4/6 YU7EF voor mijn gevoel minder dan de single band Yagi, ondanks het minieme theoretische verschil en op dit moment staan thuis twee antennes voor 6 an 4 apart in het mastje.

Succes, Rene!

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#191 Bericht door PA2S »

Gisteren en vandaag wederom wat voorbeelden uit de 6 meter toverdoos. Deze keer vermoedelijk meerhops Es plus meteoor scatter (juni Arietiden maximum is nu).

Gisteravond zag ik de bekende stations met de westkust van de VS werken, hier vrijwel niets te zien, maar toch een decode. Met een ca. 20 dB slechtere ontvangst dan in een rustige omgeving zouden er wel meer op het scherm zijn verschenen...

Vanmorgen zowaar drie nieuwe entiteiten kunnen toevoegen: A6, HZ en 4L. Ook nog 1B (noord Cyprus) maar dat wordt niet erkend als entiteit. Lang geleden dat de teller omhoog ging... Helaas niets te zien van stations uit Zuid oost Azië, alwaar ook nog een aantal niet gewerkte landen tussen zitten.

Het blijft opletten de komende dagen!

73, Henk

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#192 Bericht door pe5t »

Mooi Henk,

Hier gewerkt met 9M4BCN (hele korte opening), 7Q7CT, PJ4MM, J67DS, W5XI (Arizona). Gezien, een paar dagen geleden, 9N7AA. Deze laatste heeft slechte oren, zit midden in Kathmandu. Dus daarvoor heb je extra condities nodig...Ook gezien Hong Kong, Japan, China, India, Pakistan Taiwan en Zuid Korea. Eind april ook een aantal ZS stations gewerkt. Dus, er is wel weer wat te doen op 6 meter. Maar, muv 7Q7, nog geen nieuwe.

gd dx, Kees

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#193 Bericht door PA2S »

Weer een flinke doos snoepgoed, Kees. Voor mij zouden er verschillende nieuwe tussen zitten, vooral die uit Azië. Die 7Q was prima in Frankrijk, zou waarschijnlijk thuis ook wel zijn gezien, maar ik had 7Q al (1990). Enfin het lijstje staat op Clublog.

Na de verhuizing in 1994 was ik er flink op achteruit gegaan en de motivatie idem. Daardoor flink gaan achter lopen op de rest.

Het is te hopen dat de zonneactiviteit zich goed ontwikkelt, dan kun jij de grens van 200 over en zou ik misschien weer de achtervolging kunnen inzetten...

Ook GD DX, Kees!

Henk

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#194 Bericht door PE4BAS »

Ik hoorde je D4L nog werken Henk, gefeliciteerd!
Ik werkte hem een paar minuten later...

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#195 Bericht door PA2S »

Hoi Bas,

Hij was hard hier (zelfs sterk genoeg om goed boven de troep uit te komen...). Het pad daarheen is ook niet zo lastig, natuurlijk. Hij werkte simplex (zowel in CW als later met SSB) en dat maakte het wel wat rommelig en ik hoorde de eerste keer niet dat hij voor mij terug kwam. Hij was erg efficiënt bezig, geen franje en zo hoort het!

Eerder nog geprobeerd SU1SK met FT8 te werken (afdeling inhaalslag) maar die werd onder de voet gelopen door een DO die maar CQ bleef roepen. Ze luisteren (kijken) niet, doen maar wat :-(

Laat ik het er maar voor houden dat het niet te makkelijk moet zijn...

Succes Bas!

Plaats reactie