Vraag soft start eindtrap

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Vraag soft start eindtrap

#1 Bericht door Florian »

Goedendag mede amateurs,

Ik heb een QRO 2500 eindtrap met twee GU84 buizen erin. De HSP trafo is dusdanig overgedimentioneerd dat vanwege de hoge inschakelstroom de 16 ampere zekering in de meterkast getriggerd wordt. Dat begin ik een beetje beu te worden.

De vorige eigenaar had daarom een schakelaar met een weerstand gemaakt maar dat begin ik ook een beetje beu te worden, ik moet iets hebben dat ik gewoon op een fatsoenlijke manier de eindtrap aan kan zetten zonder extra handelingen te moeten verrichten.

Dit weekend heb ik een soft start print ingebouwd gespecificeerd (volgens de chinees) op 2kw.
Dat ging een paar keer goed en toen explodeerde de NTC. Nu heeft de chinees ook van die printen maar dan voor 3,8kw. Mijn vraag is of dit wel afdoende is want naar mijn idee is die inschakelstroom bijna oneindig hoog. Kan iemand mij hierover adviseren?

https://www.ebay.com/itm/353511154656?h ... BM-vu-399h
Bijlagen
20230318_130849.jpg
PB8DX

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Vraag soft start eindtrap

#2 Bericht door PH2UN »

Chinese rommel in de prullenbak gooien, aan de primaire kant van de trafo een weerstand van 10 ohm zetten en die na inschakelen kortsluiten. Een grote weerstand heb ik wel voor je.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Vraag soft start eindtrap

#3 Bericht door PE4WJ »

Hi Florian,

Ja met een schakelaar en weerstand is een beetje "clunky" inderdaad, dan is een soft-start circuit wel de "way to go". Maar, met alle respect, ik zou voor dit soort toepassingen ver weg blijven van "Aziatische" Ebay hardware. Voor die toepassing is dat naar mijn mening een "false economy".

Ik denk dat je zelf even aan het ontwerpen moet om een mooie softstart te bouwen (bijv de schakeling met de weerstand maar dan met een relais wat na een zekere vertraging inkomt). Met een NTC is nog wat netter maar die moet je dan wel goed dimensioneren. De inschakelstroom kan inderdaad bijzonder hoog zijn (in de praktijk toch wel gelimiteerd door de serieweerstand van bijv. de netbedrading) maar omdat dat voor korte duur (piek) is, kan de NTC dat hebben mits goed gedimensioneerd.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Vraag soft start eindtrap

#4 Bericht door Florian »

Dag heren,

Bedankt voor jullie adviezen.
Mooie website heb je Wouter-Jan maar dat even ter zijde.

Ik kwam erachter dat de zwaarde printen van de chinees gewoon meer NTC parallel hebben staat. That's it. Maar om weer een maand ofzo weer te wachten is ook niks. Dergelijke soft start printen met ogenschijnlijk betere componenten zijn maar schaars in de EU te verkrijgen en tegen tientallen euro's. Dat zou deze eindtrap wel waardig zijn maar toch.

Ik heb het anders opgelost. Ik heb de 10 ohm 10 watt weerstanden uit de altijd goed gefunctioneerd hebbende, maar wat clunky, "schakelaar" geknipt en vervolgens op de plek van de NTC gesoldeerd.

Ik weet het, niet helemaal perfect. Was nog mooier als de weerstanden plat hadden gelegen met componenten van een gerenomeerd merk op de print maar. Wel doeltreffend is het wel en de centamateur in mij is ook blij. Eens kijken of de print de lakmoesproef doorstaat, een 48 uurs contest. :twisted:

Bedankt heren
Gr 73
PB8DX

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Vraag soft start eindtrap

#5 Bericht door Florian »

Nog een paar foto's
Bijlagen
20230320_142225.jpg
20230320_143232.jpg
20230320_143246.jpg
PB8DX

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Vraag soft start eindtrap

#6 Bericht door Laurens PD9X »

Hi Florian

Ik heb dit simpele schakelingetje wel eens toegepast, werkt prima. Moet voldoende zijn om jouw trafo in toom te houden.

Misschien relais en weerstanden wat verzwaren

https://www.circuitsonline.net/schakeli ... aging.html

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Vraag soft start eindtrap

#7 Bericht door pe5t »

Dan loopt er bij inschakelen in ieder geval nooit meer dan 230/20 Ampere, dus ruim onder de 16.
Ik doe het in een zelfbouwgeval ook zo, maar dan met twee schakelaars. Je kunt ze direct na elkaar inschakelen. De elco's zijn in een oogwenk opgeladen. Door een slimmigheidje maakt het niet uit welke schakelaar het eerst om gaat.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag soft start eindtrap

#8 Bericht door pe1hzg »

Neem een zekering op in je NTC-leiding. Als je relais niet (tijdig) schakelt komt het hele vermogen op de NTC en dat gaat niet goed.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Vraag soft start eindtrap

#9 Bericht door ON5DRE »

Voor een zware transformator heb ik ooit dit schema met goed succes gebruikt.
Het idee is dat wanneer je de netspanning aanlegt, er in eerste instantie een kortsluiting is omwille van de transfo.
De 230V relais zal in eerste instantie dus niet kunnen aantrekken, en de transfo krijgt zijn spanning via de weerstand.
Na zeer korte tijd zal de spanning oplopen, en zo zal ook de relais bekrachtigd worden, waardoor de weerstand overbrugd wordt.

Heel simpel, 1 weerstand, en een relais met 1 open contact en een spoelspanning van 230V.
Succes!
Mvg, Kevin ON5DRE.
Bijlagen
inschakelen.jpg
inschakelen.jpg (5.98 KiB) 3081 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraag soft start eindtrap

#10 Bericht door PA1AIS »

PH2UN schreef: 20 mar 2023, 09:31 Chinese rommel in de prullenbak gooien, aan de primaire kant van de trafo een weerstand van 10 ohm zetten en die na inschakelen kortsluiten. Een grote weerstand heb ik wel voor je.
Lees je wel?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraag soft start eindtrap

#11 Bericht door PA1AIS »

Zoek bij Farnell naar "Inrush limiter", dat zijn die zware NTC's die daar voor gemaakt zijn. Voor 4Kw trafo's had ik er een paar parallel.

Vroeger, 70-90er jaren maakte ik een schakeling zoals hierboven, maar dan met een DC relais op 12 of 24 volt. daar kon je nog een weerstand en elco voor hangen, duurder het 0,5-1 seconde.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vraag soft start eindtrap

#12 Bericht door PA0FRI »

Bij een TL922A heb ik het zo gedaan:
Bijlagen
Stepstart.GIF
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vraag soft start eindtrap

#13 Bericht door PA3HMP »

PA1AIS schreef: 20 mar 2023, 21:02 Zoek bij Farnell naar "Inrush limiter", dat zijn die zware NTC's die daar voor gemaakt zijn. Voor 4Kw trafo's had ik er een paar parallel.

Vroeger, 70-90er jaren maakte ik een schakeling zoals hierboven, maar dan met een DC relais op 12 of 24 volt. daar kon je nog een weerstand en elco voor hangen, duurder het 0,5-1 seconde.
zo bouw ik ze ook altijd, geen dure componenten gewoon spul wat iedereen wel in een rommelbakje heeft liggen

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraag soft start eindtrap

#14 Bericht door PA1AIS »

@ Frits FRI

Waarom heb je een 2A zekering voor een draadgewonden weerstand?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vraag soft start eindtrap

#15 Bericht door PA0FRI »

PA1AIS schreef: 21 mar 2023, 12:38 @ Frits FRI Waarom heb je een 2A zekering voor een draadgewonden weerstand?
Bij inschakelen tijdens fase top lichtnet vond ik de piekstroom te groot. Kwam natuurlijk maar zelden voor.
Alles om de PA heel te houden. Was toch al met veel mods bezig.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie