ervaring displays in zelfbouw H.F. lineair

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1FP
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2007, 22:02
Locatie: Hoorn
Contacteer:

ervaring displays in zelfbouw H.F. lineair

#1 Bericht door PA1FP »

Hallo mede amateurs, ik heb een aantal jaren terug een HF lineair gemaakt met 4 maal pl519 al la PA0FRI, deze is gemaakt met microcontroller besturing,
hier zit ook een 4 * 40 LCD display in die de nodige info geeft, werkt prima, maar op hogere freq komt het nog wel eens voor dat het display vreemde karakters laat zien.

Ik ben van plan een nieuwe eindtrap te gaan maken met een GU43B, en wil dit uiteraard weer met microcontrollers doen.
heeft iemand nuttige tips voor mij, en / of ervaring? misschien linkjes naar websites?
ik wil in ieder geval de controller en display zo kort mogelijk houden kwa verbinding, en goed apart afgeschermd etc.
dank voor je reactie,

Frank PA1FP Hoorn.

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: ervaring displays in zelfbouw H.F. lineair

#2 Bericht door PE5HV »

Dag Frank,

Welke microcontroller zit erin?

Als het een Arduino is, dan zijn er legio amateurs, ook in jouw regio, die daarbij zouden kunnen helpen. Als je een schema hebt, of globaal kunt beschrijven kan dat ook helpen.

en de source van de software uiteraard; ik heb zelf wel eens met 2 x 16 LCD gespeeld, en dan kun je vreemde karakters krijgen vanuit de software ("bug").
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: ervaring displays in zelfbouw H.F. lineair

#3 Bericht door PE9ZZ »

Dan zal-ie wel last hebben van instraling. De vraag is of het display daarvoor gevoelig is of het uit je micro (welke?) komt. Doorgaans levert rigoreus inblikken en ontkoppelen een oplossing, hoewel dat display wel een raampje nodig heeft om te kunnen zien.

Tjerk, 9ZZ

PA1FP
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2007, 22:02
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: ervaring displays in zelfbouw H.F. lineair

#4 Bericht door PA1FP »

Antwoord aan Harry; microcontroller is geen arduino, het is een zelfbouwprint met een ATMEGA32, het is toenn met bascom geschreven,, het display gaat dus puur op hol door de hf storing die
in het display verstoord, maar is dus alleen op hoge frequenties.
mijn volgende eindtrap ga ik maken met een arduino mega, daar heb ik al een paar projecten mee gemaakt, en is erg prettig, met lekker veel i/o

dank voor jullie antwoord.

Plaats reactie