RM Italy BLA-300

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

RM Italy BLA-300

#1 Bericht door PA4URK »

Goedenavond mede-radioliefhebbers. Ik zit even met een vraagje waar vast iemand wel antwoord op heeft. Mijn interesse op radiogebied ligt voornamelijk bij de oude scheepszenders die voorheen op de visserijvloot werden gebruikt maar daarnaast beschik ook over een Clansman PRC-320 militaire man-pack radio. Een leuk apparaat waarmee ik regelmatig op 80 meter op de SRS frequenties ben te vinden. Deze draagbare HF set beschikt over de modes AM, USB en CW met een vermogen schakelbaar tussen 3 en 30 watt. Leuk om eens QRP te werken of gewoon met 30 watt een eindje wegblazen. Je wilt niet weten wat er met zo'n setje mogelijk is. Toch is het handig wanneer je af en toe wat extra vermogen achter de hand hebt en dus kijk ik al een tijdje op tweedehands zendamateur of er iets betaalbaar langs komt. Deze week had ik een gelukje, een RM Italy BLA-300 voor 160 tot en met 10 meter met een PEP vermogen van 300 watt voor een heel schappelijk bedrag. Maar... dat had een reden, want de PA werd verkocht als werkend maar met een kapot bandpassfilter. Ik had wat foto's opgevraagd bij de verkoper en daaruit bleek dat de schade niet zo erg was en voor mij wel te repareren. De eerste eigenaar had er een ongelukje mee gehad, was begonnen met het ding te repareren maar is daarna plotseling overleden wist de verkoper me te vertellen. Om een lang verhaal kort te maken, de PA staat nu aangesloten, er zit een bypass over het bandpassfilter heen en er komt een acceptabele dikke 200 watt uit bij 30 watt insturing vanuit de Clansman. Na de PA heb ik een Bencher lowpass filter geplaatst, daarna een FT901 antennetuner en tenslotte mijn beide antennes, een vertical voor de hoge banden en een langdraad van 33 meter voor de lage banden. Oh ja, in de coax van de antennes zitten ook nog twee mantelstroomfilters, een Hyendfed en een ON5FU.
Ik zit even te broeden op de reparatie en wil vragen of jullie eens naar de foto's willen kijken.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#2 Bericht door PA4URK »

Op de eerste kunnen jullie zien dat één van de ringkerntjes is verbrand en op de tweede dat één van de minirelais van Finder ontbreekt.
Bijlagen
20190501_213431.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#3 Bericht door PA4URK »

Het relais is een Finder 34.51.7.024.0010 dat bij Conrad verkrijgbaar is. De eerste eigenaar heeft die er waarschijnlijk uit gesoldeerd omdat het verbrand was.
Bijlagen
20190501_213442.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#4 Bericht door PA4URK »

Maar de vraag is eigenlijk: Wie weet wat voor type ringkern er door RM Italy is gebruikt? Tsja, en dan zullen jullie zeggen: 'Waarom stuur je geen mailtje naar de fabriek want daar zullen ze het wel weten Rein.' Maar dat heeft Rein al gedaan maar omdat ik ongeduldig ben en nog geen antwoord heb ik gekregen (of zal krijgen misschien) leg ik het dus gewoon even aan jullie voor 8)
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: RM Italy BLA-300

#5 Bericht door EA5JEX »

Die paarse lijkt wel 4c6, maar die wordt vaak niet in filters gebruikt.

De gele is een HF ringkern van Amidon:t200-6 geel en t200-2 (rode).

200 is de diameter.

zie bijvoorbeeld: https://www.pi4raz.nl/index.php?option= ... 1&Itemid=1

Kees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RM Italy BLA-300

#6 Bericht door pa0ejh »

In LPF worden meestal poederijzerkernen gebruikt, de grijze is volgens Amidon Type 3 materiaal, hier lastig verkrijgbaar..

Er zit nog spoel in serie met de verbrande spoel, volg de printsporen, soldeer de kern er uit en meet de zelfinducte.

Dan moet je kijken of je met bv. een rode type 2 kern eenzelfde spoel kunt maken...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: RM Italy BLA-300

#7 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#8 Bericht door PA4URK »

Bedankt voor de reacties Egbert en Kees, mijn technische kennis qua metingen is niet bijster groot maar ik heb wel degelijk wat aan jullie suggesties. Uit Italië heb ik nog geen antwoord ontvangen en zal vanmiddag de afmetingen van de verbrande kern eens invoeren in dat ringkernprogrammaatje om te zien wat daar uit komt. Met dat Amidon Type 3 zal ik met Google ook wel verder komen misschien. Ik houdt jullie op de hoogte!
Rein PA4URK
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: RM Italy BLA-300

#9 Bericht door Hans PE1KWH »

De vraag is of de kern wel echt stuk is.
De grijze coating is heet geweest maar als de kern niet in stukken is dan is daar waarschijnlijk weinig mee aan de hand.
Dat het relais stuk is lijkt me meer aannemelijk maar die zijn simpel te koop.

Mijn idee, relais vervangen en het filter tussen je huidige opstelling plaatsen en dan eens zien of er op iedere band min of meer het juiste vermogen uit komt.
Zoja, dan kun je hem weer in gebruik nemen.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: RM Italy BLA-300

#10 Bericht door PD7HB »

Als de kern goed heet is geweest is de kans groot dat de Mu van de kern niet meer correct is. Ik zeg juiste kern zoeken en vervangen. Waarom deze conclusie: Meegemaakt met een AT in een TS-450, daar was de kern ook heet geweest en wat geblakerd en de AT was "de weg kwijt" na vervangen en opnieuw wikkelen van de kern was het probleem opgelost. Een kern die er zo uit ziet gewoon vervangen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: RM Italy BLA-300

#11 Bericht door PA0FRI »

Een onbeschadigde spoel met kern tijdelijk verwijderen en zoals al geadviseerd werd, de eigenschap meten en de juiste kern (van een ander merk) aanschaffen.
Veel van de BLA 300 lijkt op een HLA 300 zie qua schema's: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/ ... hla300.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#12 Bericht door PA4URK »

De afmetingen en de kleur van een poederijzer kern komen ongeveer overeen met de T80-3 volgens de Mini Ring Core Calculator maar de frequentie niet. Die is namelijk geschikt voor 0.05 tot 0.5 mHz. Nog maar even verder speuren. De verbrande kern is bij nader inzien die voor de 80 meter band, niet de 40 meter. En laat 80 meter nu juist de door mij meest gebruikte band zijn :mrgreen:
Overigens, laten zitten is geen optie, ik wil het ding gewoon goed hebben, dus zowel kern als relais vervangen.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#13 Bericht door PA4URK »

Ik kan de PA overigens gewoon gebruiken, meteen er achter zit een Bencher Lowpass filter die wel het één en ander tegen houdt en het complete BPF is overbrugd met een stukje dun teflon coax door de vorige eigenaar.
Bijlagen
rm bla300 005.JPG
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#14 Bericht door PA4URK »

Veel van de BLA 300 lijkt op een HLA 300 zie qua schema's: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Lineairs/ ... hla300.htm
Dat was me inderdaad al opgevallen Frits, wel lijken de gebruikte ringkernen in die PA qua kleur van een ander type als in de BLA-uitvoering. Of komt dat door de foto op je site?
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RM Italy BLA-300

#15 Bericht door pa0ejh »

Zonder LPF per band kun je die PA niet gebruiken, NIET dus...

Dat Bencher LPF waar jij op doelt filtert alles boven de 30 Mhz weg, maar de 2e en 3e harmonische
van bv 80m laat het filter gewoon door....ook voor 40 en 20m..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie