RM Italy BLA-300

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: RM Italy BLA-300

#31 Bericht door PA2RU »

nanko schreef:Formeel niet doen, maar sinds er nauwelijks gehandhaafd wordt bij storende
Installaties kan je je natuurlijk afvragen of je veel energie moet stoppen in het
onderdrukken van die paar mW aan harmonischen.
Bovendien was het tot voorkort gebruikelijk om alleen boven 30 MHz af te
filteren, we hadden er uiteindelijk alleen zelf last van.
Ik denk dat je toch schrikt van de harmonischen die er uit komen zonder die bandpassfilters...
Als AT komt meten heb je de kans dat ze het ding afkeuren..
Mocht je hem gaan gebruiken zonder die filters dan zou ik je willen adviseren een antennetuner te gebruiken : dan heb je toch enige vorm van filtering.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RM Italy BLA-300

#32 Bericht door PA3DJS »

Aha, er is dus meer mis dan één BPF. Wat mij te binnen schiet (maar wat jij wellicht wel gecontrolleerd hebt): schakelen de relais voor de juiste band?

Ben je in staat om de filters zelf te testen (dus zonder de versterker in gebruikt te hebben)? Wellicht is de beveiliging te gevoelig en spreekt hij aan op de harmonischen die door het filter gereflecteerd worden (zou niet moeten als de versterker heel is en goed ingesteld is).

Ik begrijp dat er één spoel kapot is. De andere spoel van hetzelfde bandfilter is van het zelfde materiaal. Als je die opmeet, weet je "zeker" dat de zelfinductie klopt. Ik vind het wel vreemd dat slecht één spoel in het bandfilter stuk gegaan is, tenzij de eigenaar de versterker gebruikt heeft op een frequentie die buiten het geselecteerde bandfilter valt.

Bovenstaande alinea wordt pas relevant als bekend is waarom het in combinatie met de andere bandfilters ook niet goed gaat. Als blijkt dat de SWR beveiliging op harmonischen reageert, ben ik het zeker met PA2RU eens.

Blijft de versterker ook werken als je hem gebruikt zonder BPF, maar met een tuner tussen de antenne? De tuner reflecteert de harmonischen zeer waarschijnlijk terug de versterker in net zoals een BPF doet.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#33 Bericht door PA4URK »

Kijk, dat zijn nogal wat antwoorden om me op weg te helpen. Om bij het BPF te beginnen, die is gerepareerd met één nieuw relais'en nieuwe ringkernen met de juiste inductie. Bij inschakelen van de band hoor ik de beide relais per band allemaal duidelijk klikken, van 160 tot 10 meter. Het filterboard zit op de uitgang van de versterker aangesloten zoals het ook heeft gezeten en de uitgang zit aan de schakeling van het antennerelais. Daarna gaat het vermogen - als ie het doet :mrgreen: - mijn Bencher LP-filter in en daarna naar de Yaesu FC-902 antennetuner. Gefilterd wordt er daarna ook nog eens door middel van twee Line Isolators.
Toch nog even het schema er bij anders moeten jullie iedere keer terug bladeren :wink:
Bijlagen
bla300_tech.pdf
(964.1 KiB) 273 keer gedownload
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: RM Italy BLA-300

#34 Bericht door PA2RU »

Als de bandpassfilters goed werken dan is een lowpassfilter in wezen overbodig..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#35 Bericht door PA4URK »

Nog even wat foto's van de boven- en onderzijde van het bandfilter na de reparatie.
20190917_202510.jpg
20190917_202510.jpg
Bijlagen
20190917_202606.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#36 Bericht door PA4URK »

Op onderstaande foto is in de rode cirkel aangegeven waar ik vermogen meet
20190917_212358.jpg
Op de foto er onder is de antenne uitgang en het antennerelais te zien
Bijlagen
20190917_212408.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#37 Bericht door PA4URK »

Ik probeer te begrijpen waarom ik vermogen heb dat niet bij de antenne komt. Verbindt ik het punt op de eerste foto door rechtstreeks naar de antenneplug op de tweede foto meet ik volop vermogen èn hoor ik het antennerelais klikken. Sluit ik hem op het juiste aansluitpunt vòòr het relais aan gebeurt er niks en valt het ding in de beveiliging :evil:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RM Italy BLA-300

#38 Bericht door PA3DJS »

PA4URK schreef:Kijk, dat zijn nogal wat antwoorden om me op weg te helpen. Om bij het BPF te beginnen, die is gerepareerd met één nieuw relais'en nieuwe ringkernen met de juiste inductie. Bij inschakelen van de band hoor ik de beide relais per band allemaal duidelijk klikken, van 160 tot 10 meter. Het filterboard zit op de uitgang van de versterker aangesloten zoals het ook heeft gezeten en de uitgang zit aan de schakeling van het antennerelais. Daarna gaat het vermogen - als ie het doet :mrgreen: - mijn Bencher LP-filter in en daarna naar de Yaesu FC-902 antennetuner. Gefilterd wordt er daarna ook nog eens door middel van twee Line Isolators.
Toch nog even het schema er bij anders moeten jullie iedere keer terug bladeren :wink:
Als de bandschakelaar op bijv 40m staat, heb je dan ook gemeten of de SWR op de ingang van het BPF bij 7 MHz accepabel is? Hierbij sluit je het filter af met 50 Ohm natuurlijk.

Je hoort relais klapperen, maar daarmee heb je mij niet overtuigd dat de filters goed zijn (lees: lage ingangs SWR hebben over de gehele relevante amateurband bij afsluiting met 50 Ohm).

Over de twee foto's en rechtstreeks doorkoppelen.
Het lijkt erop dat je dan naast de filterbank, ook het antennerelais (RL2) overbrugt. Als die (af en toe) niet goed schakelt, gaat de versterker in de beveiliging, al zijn de filters goed.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RM Italy BLA-300

#39 Bericht door pa0ejh »

Ik ben het overzicht nu helemaal kwijt, je laatste 2 Foto's zijn van de BLA300 maar zonder het LPF, althans ik zie geen Relais en spoelen, de eerste 3 Foto's zijn van een aparte LPF print...

Wat is nu wat, het schema wat je Post is dan ook niet van die smalle LPF print?? maar van de BLA300 ??

Misschien is voor jou alles duidelijk, maar breng dat ook over aan de meedenkers, want ik zie door de bomen het bos niet meer....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#40 Bericht door PA4URK »

Hoi Egbert, inderdaad de BLA-300 zonder het filter want dat heb ik weer uitgebouwd, op de foto hier onder zie je de versterker zoals ie er uit hoort te zien:
Totaalplaatje.jpg
Je hebt helemaal gelijk wat het schema betreft, dit is de oude versie van deze versterker en ik heb deze per ongeluk gepost. Bij die versie was het complete filter op de hoofdprint gebouwd. Zie de bijlage voor de juiste versie!
Bijlagen
bla300plus_schemat[1].pdf
(1.1 MiB) 272 keer gedownload
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#41 Bericht door PA4URK »

Als de bandschakelaar op bijv 40m staat, heb je dan ook gemeten of de SWR op de ingang van het BPF bij 7 MHz accepabel is?
Nee, maar dat kan ik straks wel eens even proberen. Gewoon vanaf het punt waar ik het vermogen meet in het rood omcirkelde deel op de foto net na het trafootje T1 waar de interne meter ook haar vermogen vanaf meet?
Groeten Rein
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RM Italy BLA-300

#42 Bericht door PA3DJS »

PA4URK schreef:
Als de bandschakelaar op bijv 40m staat, heb je dan ook gemeten of de SWR op de ingang van het BPF bij 7 MHz accepabel is?
Nee, maar dat kan ik straks wel eens even proberen. Gewoon vanaf het punt waar ik het vermogen meet in het rood omcirkelde deel op de foto net na het trafootje T1 waar de interne meter ook haar vermogen vanaf meet?
Groeten Rein
In principe kan dat, mits je zowel de gelijkgerichte forward als reverse output van de brug kunt meten, en de versterker niet in de beveiliging gaat. Ik ging in eerste instantie uit van het filter compleet los van de versterker meten, zodat je alle andere effecten uitschakelt, maar wel de bandrelaiscontacten meeneemt. Door het filter los te meten met een schoon signaal, weet je zeker dat je meting niet beinvloed wordt door harmonischen die uit de versterker komen.

De relaiscontacten van vooral relais 2 (zeg maar het antenne relais) zijn dan het volgende punt als de filter PCB goed is, maar de versterker toch in beveiliging gaat. Wellicht kun je in een tweede meting (zonder de output van de versterker te gebruiken) ook de relaiscontacten van het antennerelais meenemen.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: RM Italy BLA-300

#43 Bericht door ON5DRE »

ideaal gezien zou ik het filter loskoppelen op de punten J1 en J2, zichtbaar op je laatst geposte schema,
en dit aansluiten op een spectrum analyser met tracking generator.
( misschien ken je wel iemand met bv zo'n Rigol 815-TG , of heb je zelf een geschikt apparaat ? )
zie dat je spanning kan aanleggen aan de verschillende relais om het bandpass te schakelen.

waar ik zou op letten:
- mogelijks de filters (spoelen) nog wat 'tweaken' om een zo laag mogelijke doorgang
demping te verkrijgen, en het knikpunt mooi achter de geselecteerde band te krijgen.
bij 'niet-getweakte' filters zie ik soms een doorgang demping van enkele dB's...

- misschien is er nóg een relais kapot, dat blijft "plakken". ik zie dat de verschillende filtersecties
via de relais gewoon parallel staan, dus als er 1 contactje blijft plakken gaat het al mis...

- op de foto zie ik dat de spoelen niet vastgeplakt zijn met één of andere kit of warme lijm... beweeg
eens met de spoelen, en kijk ondertussen naar het printspoor onderaan. zit er geen baantje los, of is er
een soldering broos geworden, ... Als alles straks werkt, misschien toch eens met warme lijm aan de slag ;-)

een meting is hier noodzakelijk, maar mogelijks heb je geen beschikking tot een SA, dan zou ik dit doen :
Haal de filterprint volledig RF-los van de versterker, maar zie wel dat je de relais nog kunt bedienen.
HF zender op laag vermogen ---> PWR/SWR meter ---> aansluiten op de filter op punt J1.
Punt J2 op de filter voorzien van een dummyload.
Controleer elke filtersectie, en manipuleer de spoelen om een lage SWR te verkrijgen. Met je VFO kan je
zien waar het filter dempt, als je kan zenden buiten de banden,isdit ideaal voor dit werkje.

Veel succes!
Mvg, Kevin ON5DRE.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: RM Italy BLA-300

#44 Bericht door PA4URK »

Hoi Kevin, bedankt voor je bijdrage aan dit moeilijke gevalletje. Ik heb geen beschikking over een spectrum analyser met tracking generator. Ik ken ook niemand in de buurt met dergelijke apparatuur en mijn technische kennis gaat niet zo ver want ben maar een gewone huis-, tuin- en keuken radioamateur maar met véél liefde voor de hobby :wink:
Jouw verhaal lezend vraag ik me af of ik de door jouw voorgestelde meting aan het filter ook kan uitvoeren met mijn RigExpert AA-30 antenne analyser aan de ingang en dummy aan de uitgang van het filter? Is dit in principe niet dezelfde opstelling?
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RM Italy BLA-300

#45 Bericht door pa0ejh »

De filter print kun je testen op doorgang, als je de ingang weet en de uitgang printsporen, dan kan je met de Ohm meter testen of het filter
geen onderbrekingen heeft voor signaal pad...

Meet eerst of het filterprint geen sluiting naar massa maakt, zowel aan de In als de Uitgang...

Ook de juiste Band kiezen kun je meten gewoon met de Ohm meter...

Zet de band schakelaar op 160m en controleer of je geleiding meet tussen in en uitgang van het filter, 0 Ohm dus, in ieder geval een lage weerstand...

Meet je dat niet, draai dan de bandschakelaar steeds een stapje verder en dan zie je wel of een andere Band is ingeschakeld wordt..

Als dat allemaal werkt, dan kun je per Band met de RigExpert meten of de uitgang met Dummy afgesloten een goede SWR heeft...

Suc6 toegewenst,
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie