fan sb220

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: fan sb220

#16 Bericht door PA3FTP »

Ik lees dit bericht vrij laat maar kan het volgende toevoegen:
Ik heb medio vorig jaar een SB 220 gekocht in geheel originele staat.

De ventilator blaast daarbij naar binnen.
Ik heb dit zo gelaten, de buizen worden zo goed gekoeld en het apparaat werkt naar behoren.

Uiteraard wel de noodzakelijke modificaties uitgevoerd zoals softkey, softswitch, dioden anti parallel aan de meters, recappen etc.
Ik wil de fan nog wel wat langzamer laten draaien als er geen vermogen wordt gemaakt (met uitschakelvertraging uiteraard).

Groeten,

Louis PA3FTP.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: fan sb220

#17 Bericht door Radioot »

W4FA schrijft in CQ feb 1983 CQ Review The Heath SB-201 and 221 Linear Amplifiers:

The tubes are cooled in the SB-220/221 by a single, large fan which circulates air over their entire glass envelope. An air system "chimney" arrangement is not used.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: fan sb220

#18 Bericht door PA0KLS »

In zijn algemeenheid is zuigen beter dan blazen. Als je zuigt is de luchtstroom om het te koelen object laminair, als je blaast is de luchtstroom turbulent. Wervels (turbulentie) geeft plekjes waar de lucht stil staat, omdat die er omheen geblazen wordt. Daar koelt de luchtstroom niet en dat kan niet de bedoeling zijn. Bij een laminaire stroming zijn er geen stilstaande stukjes lucht en is de koeling beter.

Maar.... warme lucht wil opstijgen. Je moet er dus ook voor zorgen dat de stromingsrichting niet naar beneden gericht is. Bij de SB-200 en SB-201 zit de ventilator onder de horizontaal opgestelde glazen 811-buizen. Die ventilator blaast dus omhoog. Dat is dus niet optimaal, jammer maar helaas.

De SB-220, resp. SB-221 ken ik alleen uit de bouwbeschrijving. Ik zou daar de ventilator laten zuigen. Als die blaast dan worden de glazen buizen aan de voorkant, de van de ventilator af gerichte kant, niet goed gekoeld, omdat de lucht om de buizen heen blaast. Maar ik vind het een vreemde opstelling hoor, met dat grote gat in het chassis. Wellicht is dat gedacht om ook de lucht bij de buisvoeten af te zuigen.

Aan de andere kant is dit een vrij forse ventilator en is de koelcapaciteit behoorlijk overbemeten. Daarom zou ik de ventilator niet expres langzamer laten lopen. De ontwerpers in Benton Harbour hebben dit vrij zeker gemeten en gezien dat het goed was.

Je kunt dit niet vergelijken met het effect dat het heeft wanneer je je hand in een luchtstroom houdt. In zo'n geval voelt het koud aan omdat je transpiratievocht verdampt. Maar eindbuizen transpireren niet, althans dit soort eindbuizen niet. En dan gelden er andere regeltjes.

Overigens is het omdraaien van de stromingsrichting nog geeneens zo gemakkelijk. Je moet daarvoor het motortje uit elkaar halen en het asje met anker omgekeerd weer monteren. Dat is ook wat Jan Willem gedaan heeft, lees ik en dat doe je niet per ongeluk.

Plaats reactie