Acom 500 S gekocht

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

Re: Acom 500 S gekocht

#16 Bericht door PA3DJS »

TheoP schreef: 27 aug 2024, 18:35 Ja ik ken deze fet Cor.
Voor mijn middengolf versterker was het 1 grote teleurstelling.

Theo
Die dingen stabiel krijgen/houden op lage frequenties is een uitdaging. Als je het niet in de gaten hebt, gaan ze aan de haal op VHF of hoger, en piepen ze eruit als je een stevige voeding hebt.

Voor jouw frequenties zou ik gezien de kosten van deze FET "gewoon" oudere generatie schakelFETS pakken van een paar Euro/stuk (en dat zal je ook wel hebben gedaan). Die hele moderne supersnelle super low Rdson MOSFETS zijn ook niet ideaal als je ze in een analoog werkende eindtrap gebruikt.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#17 Bericht door TheoP »

Klopt maar als je moeilijk doet en een C-QUAM signaal hebt, dan komen die schakelfetten niet ter sprake.
Bij een mono ook niet hoor, als je echt gaat meten dan komt er niet veel goeds uit.
Positief moduleren is standaard maar niet zoals je wilt.
Ik heb nu 8 keer SD2933 aan het werkt, lineair en voldoende hoofdruimte om stabiel te werken in klasse A
AM maken is niet zo eenvoudig op een lage frequentie en dat AM zijn uitdagingen heeft had ik al ervaren met ATV op 70cm.
Ach het houd je van de straat de bushokjes blijven heel en de straatklinkers in de straat :mrgreen:

Maar een versterker voor zendamateur doeleinden, zal dit prima werken, die hoeft niet uren aan te staan voor 5 and 9 rapport.
De uitkoppeling bepaald de kwaliteit en dat zal bij zo een versterker dik voor elkaar zijn.
En anders grijpt de beveiliging wel in.
Een klein beetje of topic Cor, is wel goed toch?

Theo

PA5COR
Roepletters: PA5COR

#18 Bericht door PA5COR »

Geen probleem, leerzaam uit de praktijk :)
Rendement is redelijk voor 200 watt uit gaat er toch 400 watt in...
Heb de blower niet verder als stand 1 van de 4 gehad, dus koeling is wel prima.
Ben nu op 160 meter aan het FT-8en,dus elke band redelijk lang gebruikt van 160 tot en met 4 meter.
Zit wel wat verschil per band met insturing nodig voor 200 watt output.
SWR ingang niet slechter als 1 op 1.2.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Acom 500S, 200 watt 2 meter P.A. en meer zooi :mrgreen:

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#19 Bericht door PA3DJS »

TheoP schreef: 27 aug 2024, 20:40 Klopt maar als je moeilijk doet en een C-QUAM signaal hebt, dan komen die schakelfetten niet ter sprake.
Bij een mono ook niet hoor, als je echt gaat meten dan komt er niet veel goeds uit.
Positief moduleren is standaard maar niet zoals je wilt.
Ik heb nu 8 keer SD2933 aan het werkt, lineair en voldoende hoofdruimte om stabiel te werken in klasse A
AM maken is niet zo eenvoudig op een lage frequentie en dat AM zijn uitdagingen heeft had ik al ervaren met ATV op 70cm.
Ach het houd je van de straat de bushokjes blijven heel en de straatklinkers in de straat :mrgreen:

Maar een versterker voor zendamateur doeleinden, zal dit prima werken, die hoeft niet uren aan te staan voor 5 and 9 rapport.
De uitkoppeling bepaald de kwaliteit en dat zal bij zo een versterker dik voor elkaar zijn.
En anders grijpt de beveiliging wel in.
Een klein beetje of topic Cor, is wel goed toch?

Theo
Helder v.w.b je opzet. Je hebt figuren die bij een schakelende eindtrap de voedingsspanning moduleren met ook weer een schakelende AF versterker. Het wordt wel erg goed opletten dan omdat jij ook info in de fase hebt zitten.

Ja, die hoofdruimte heb je wel met 8 van de dikke FETs.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#20 Bericht door TheoP »

Ja klopt en dat voor maar 100 watt carrier, acht het was een reis om tot iets te komen wat heel blijft.
En dat nu ook watergekoeld gemaakt, acht je hebt de lat net wat hoger liggen, de uitdaging aan gaan.
Kan ik dat maken?
Op mijn Facebook pagina zie je de foto's en filmpjes, of bij YT onder de naam theodoor film.

Theo

Plaats reactie