Expert Spe 1.3 AT

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Expert Spe 1.3 AT

#1 Bericht door ON5GM »

Misschien is hier op het forum er al eens uitgebreid op ingegaan maar ik vind er niets van terug. Ik ben in het bezit van een Expert SPE 1.3 AT. Graag zou ik willen weten in duidelijk Nederlands hoe die automatische tuner moet worden ingesteld. Is er hier iemand die in Jip en Janneke taal mij duidelijk kan uitleggen hoe en waar ik moet beginnen met het instellen van die amplifier.
Mijn antenne is een mosley pro 67b, banden 40-20-15-10-17 en 12m.
Op 17m en 12m moet ik niet tuner over de ganse band. Op 20 - 15 en 10 m enkel in het cw gedeelte. Op 40 m best over de gehele band.
Ik heb al tig keren die manual gelezen, maar ik zie tussen de bomen het bos niet meer, het begint ingewikkeld te geraken voor een 65 plusser.
Ik weet dat ik van de qrp'ers onder jullie een hoop bagger over mij ga krijgen, maar het raakt me niet, ik wil gewoon even duidelijk weten hoe ik wat moet instellen.
Dank bij voorbaat

73 - Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Expert Spe 1.3 AT

#2 Bericht door pa0ejh »

Hallo Mark.

Ik heb een Expert 1K en die Tuner werkt automatisch als de Expert in de StandBy mode staat....

Je ziet dan ook de SWR en het (stuur)Vermogen in het Display...

In de OperateMode werkt de Tuner dus niet, wat ook wel Logisch is, Tunen altijd met LowPower
en in dit geval met het stuur vermogen uit je Zender.

Hopelijk werkt de 1.3 SPE ook zo...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Expert Spe 1.3 AT

#3 Bericht door ON5GM »

Dag Egbert,
De 1.3 zal inderdaad ook zo werken, maar met hoeveel instuur vermogen regelt u dan de tuner ?
Stel dat ik de 40m band volledig wil laten tunen, zet ik dan een "t" naast de band in de settings ?
Hij zal de volgende keer dan weten waar hij moet tuner veronderstel ik.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Expert Spe 1.3 AT

#4 Bericht door pa0ejh »

De Tuner onthoud per Band en per Antenne de instellingen.

Ik Tune in StandBy Mode met 10W, de PA zelf werkt dan dus niet (bypass)
alleen in de Operate Mode werkt de PA..

Ik mag 400W maken en de PA doet 16dB oftewel 40x versterking.
Mijn Zender staat dus ook op 10W uitgangs vermogen....

Als je weet wat de SWR van je Antenne per Band is, dan weet je ook waar je eerst moet Tunen
dat hoeft dus maar 1x per gebruikte Freq. althans zo werkt het bij mijn Expert 1K.....

Als je vaak met het maximale vermogen werkt, is het raadzaam om de ALC te aan te sluiten...
Als je de CAT control gebruikt met je Zender dan volgt de Expert de gebruikte Band...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Expert Spe 1.3 AT

#5 Bericht door PA3EYC »

De SPE1-1k is wat anders dan de 1,3k.
Bij de 1.3k kan de tuner worden uitgeschakeld. Bij de 1k wil dat niet. Die staat er altijd bij aan.
Ik gebruik de tuner nooit hier bij mij thuis. Daar heb ik een Steppir die netjes de band instelt. Die werkt van 40 - 6 meter. Alleen de 30m heb ik getuned.
Voor 80 en 160 heb ik een langdraad met een S-Match. Dus daar gebruik ik de tuner ook niet.
Afgelopen weekende heb ik gewerkt bij PI4AMF met de PACC.
Daar hebben ze andere antennes.
Daar stel ik de boel in op band B zodat alles op band A origineel blijft.
Op band B moet ik dus tunen. In de beschrijving van de SPE staat waar je dat moet doen.
Bv 40 meter tune je op 7013, 7038, 7063 enz naar het einde van de band. Dat staat bij mij in hoofdstuk 19. Ik heb rev. 1.0.
En zo stel je ook de andere banden in.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Expert Spe 1.3 AT

#6 Bericht door PA0LMD »

PA3EYC schreef: 16 feb 2022, 11:12 De SPE1-1k is wat anders dan de 1,3k.
Bij de 1.3k kan de tuner worden uitgeschakeld. Bij de 1k wil dat niet. Die staat er altijd bij aan.
Ik gebruik de tuner nooit hier bij mij thuis. Daar heb ik een Steppir die netjes de band instelt. Die werkt van 40 - 6 meter. Alleen de 30m heb ik getuned.
Voor 80 en 160 heb ik een langdraad met een S-Match. Dus daar gebruik ik de tuner ook niet.
Afgelopen weekende heb ik gewerkt bij PI4AMF met de PACC.
Daar hebben ze andere antennes.
Daar stel ik de boel in op band B zodat alles op band A origineel blijft.
Op band B moet ik dus tunen. In de beschrijving van de SPE staat waar je dat moet doen.
Bv 40 meter tune je op 7013, 7038, 7063 enz naar het einde van de band. Dat staat bij mij in hoofdstuk 19. Ik heb rev. 1.0.
En zo stel je ook de andere banden in.
Beetje Off-topic maar heb je een 1e of 2e generatie 1.3kFA ?
Meten is (z)weten

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Expert Spe 1.3 AT

#7 Bericht door PA3EYC »

1e generatie.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Expert Spe 1.3 AT

#8 Bericht door ON5GM »

Ondertussen heb ik de SPE kunnen programmeren maar loop ik al geruime tijd tegen het volgend probleem aan.
Zoals reeds eerder in dit topic aangehaald maak ik gebruik van een Expert Spe 1.3 AT. Daarnaast gebruik ik als transceiver ofwel de Icom 7300 of de Elecraft K3S en het log programma DX4WIN versie 9.0.9
De combinatie Icom en Spe en Dx4win levert geen problemen op maar als ik de Elecraft durf te gebruiken krijg ik op de Spe steeds de melding "Cat error", terwijl als ik de combinatie Elecraft - Spe en N1MM gebruik, ik geen melding van "cat Error" krijg. Enkel de Elecraft en het log programma levert geen probleem op.
Hopelijk is het een beetje duidelijk en wie o wie kan mij hierbij aub helpen.
Dank bij voorbaat

On5gm - Mark
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Plaats reactie