Draadje op slot, bezem er door forum policy

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Draadje op slot, bezem er door forum policy

#1 Bericht door pa3kc »

Ik zag zojuist een topic gesloten worden met deze forum policy en zie dit nu al een aantal jaren regelmatig gebeuren hier op het forum.

Er zijn genoeg topics die hier niet thuis horen op ZA of alleen maar nare reacties uitlokken (zoals de N/F discussie), dat snap ik dat die gesloten moeten worden maar er worden ook topics gesloten terwijl dat eigenlijk niet zo hoeft te zijn.

1) Iemand maakt goed bedoeld (laten we daar vanuit gaan) een topic aan met een vraag of wat anders.
2) Vervolgens loopt het topic uit met reacties die niet conform de forumregels zijn.
3) Gevolg actie is dat vele posts er in verwijderd worden die niet conform de regels zijn. <-- Dat is heel goed en dat moet.

Maar dan de actie erna snap ik niet: Het forum topic word op slot gedaan.

Nu kan de topic starter en forum gebruikers die wel conform de forumregels posten niet meer reageren in het forum topic die op slot is gegaan.

De moderator actie "sluiten van een topic" vind ik nogal ver gaan en best wel ergens onrechtvaardig.
Ga er dan bovenop zitten als moderator zijnde nadat een topic schoon is gemaakt zodat deze schoon blijft van dingen die niet conform de forum regels zijn, maar sluiten doe dat niet.

Als dat niet lukt qua tijd neem dan extra moderators aan om de topics schoon te houden maar probeer het sluiten zo min mogelijk te houden.

Regelmatig heb ik gezien hier op het forum dat forumgebruikers zo deze forum policy kunnen uitlokken als men het niet eens is met wat er gezegd word in een topic om deze gesloten te krijgen.
Men gaat dan zelf niet conform de forum regels posten in het topic om zo het topic gesloten te krijgen.

Diegene die dan niet conform de regels van het forum posten komen er heel makkelijk vanaf en de goedwillende (laten we daar nogmaals vanuit gaan) topic starter en andere forum gebruikers die worden zo niet gelijk behandeld.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#2 Bericht door PA0ETE »

Een mooie gedachte, maar in de praktijk werkt het helaas niet op die manier. Bovendien is het ook niet zo dat moderatoren de tijd hebben om zo intensief bovenop een moeilijk onderwerp te zittten. Maar uiteindelijk is het, hoe lang je het ook laat doorgaan in de meeste gevallen uiteindelijk toch nodig om de boel op slot te zetten. Want welke opmerking ook, er is altijd weer iemand die daar ook weer iets over wil zeggen. Wat op zich legitiem is. Maar het blijft dan wel steeds doorgaan.

In dat geval kun je beter in een vroeg stadium de boel afkappen, want anders wordt het groter en groter.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#3 Bericht door PA3CQN »

"neem dan extra moderators aan"

Dat klinkt wel simpel maar vergeet niet dat dit een gratis door enthousiaste vrijwilligers onderhouden forum is.
Waarvoor trouwens dank.
Het is ook een open en anoniem forum, er is geen eis te bewijzen dat je za bent of anderszins je identiteit te onthullen.

Als gebruiker denk ik niet dat we voorwaarden of eisen kunnen stellen aan hoe de beheerders er mee omgaan.
Ik voor mij heb er alle begrip voor dat een topic op slot wordt gezet als het uit de hand dreigt te lopen.
Soms is dat eerder dan ik zelf zou doen, soms veel later. Dat is dan maar zo.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#4 Bericht door PA0BAK »

Als moderator van een ander groot forum (12.500 leden en bijna 1.000.000 berichten) heb ik enige ervaring.
Een onderwerp dat uit de hand loopt opschonen helpt soms, maar meestal komen dezelfde opmerkingen weer terug.
Het meerdere keren opschonen van een onderwerp geeft alleen maar meer werk en meer stress.
Daarnaast is de belangrijkste taak van een moderator het bewaken van de sfeer :idea:

Tot slot (en dat is mijn mening) is dit een gratis iets, terwijl er toch mensen betalen voor de domeinnaam en de hosting.
Je kunt m.i. dus wel iets verzoeken, maar geen eisen stellen.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#5 Bericht door PA0ETE »

Dank voor al jullie reacties.

We zijn niet ongevoelig voor verzoeken hoor. Wel is het zo (ik ben daar zelf geloof ik de grootste pleitbezorger voor) dat we het forum graag in de geest van de initiatiefnemers van het forum willen behouden. Daar horen dingen bij als dat je zonder inloggen alles kunt lezen, en ook de vrijheid om als niet-zend- of luisteramateur een generieke naam te kiezen en op die manier meedoen. Een van de doelstellingen van het forum is om mensen die nog niet weten of ze zendamateur willen worden enthousiast voor onze hobby te maken.

Het is dus ook niet zo dat ik op voorhand al de voorstellen van Jorgen afserveer. Ik lees ze met aandacht, maar op basis van eerdere ervaringen is de huidige manier toch de beste manier gebleken om hiermee om te gaan.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#6 Bericht door pa3kc »

PA0ETE schreef: 16 mar 2022, 11:29 Het is dus ook niet zo dat ik op voorhand al de voorstellen van Jorgen afserveer. Ik lees ze met aandacht, maar op basis van eerdere ervaringen is de huidige manier toch de beste manier gebleken om hiermee om te gaan.
Hé John, ik deed geen voorstellen :|

Ik kaart alleen aan dat de huidige policy niet eerlijk is en dat de forum gebruikers niet gelijk worden behandeld.

Ook ga je niet in op het volgende wat wel eens gebeurd op het forum:
pa3kc schreef: 16 mar 2022, 10:34 Regelmatig heb ik gezien hier op het forum dat forumgebruikers zo deze forum policy kunnen uitlokken als men het niet eens is met wat er gezegd word in een topic om deze gesloten te krijgen.
Men gaat dan zelf niet conform de forum regels posten in het topic om zo het topic gesloten te krijgen.

Diegene die dan niet conform de regels van het forum posten komen er heel makkelijk vanaf en de goedwillende (laten we daar nogmaals vanuit gaan) topic starter en andere forum gebruikers die worden zo niet gelijk behandeld.
Er word niet eerlijk gelijk gehandeld.

Diegene die niet conform de forum regels handelen komen er iedere keer mee weg. Hun posts worden verwijderd uit een topic en dat topic gaat vervolgens op slot. Win win voor diegene die dat telkens voor elkaar krijgen.
PA0ETE schreef: 16 mar 2022, 10:42 Een mooie gedachte, maar in de praktijk werkt het helaas niet op die manier. Bovendien is het ook niet zo dat moderatoren de tijd hebben om zo intensief bovenop een moeilijk onderwerp te zittten.
Ik zit ook op andere fora zoals de Gathering van Tweakers.net (Elsinga ook) en daar kan het in de praktijk wel.
Daar worden mensen hun posts verwijderd als ze niet conform de regels posten en dan krijgt men een waarschuwing. Het topic word dat niet afgesloten maar blijft open voor mensen die wel conform de regels posten. Tenzij natuurlijk er andere zaken mee gaan spelen als de TS zelf ook niet conform de regels bezig is.

Dan komen we terug op dat het intensief is op een moeilijk onderwerp te zitten wat tijdrovend is inderdaad. Daarom mijn suggesties zoek meer moderators want dit is een oneerlijke ongelijke behandeling die hier op ZA door de tijd gecreëerd is.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#7 Bericht door PA0ETE »

Als ik zie dat iemand moedwillig op die manier een topic manipuleert dan reageer ik verder niet. Ik zet gewoon de account op non-actief. Dan mailt de persoon vanzelf met de vraag wat er aan de hand is, en dan ga ik erop in.

Dan moet zo iemand nog best goed zijn goede bedoelingen kunnen uitleggen om (meteen) terug te mogen.

Daarmee wil ik zeggen dat niet alles wat er gebeurt ook op het forum zichtbaar is. Het is vaak ook een goede methode om te voorkomen dat iemand onnodig gezichtsverlies lijdt bij dingen die achteraf minder erg blijken te zijn.

Dit staat allemaal niet zo precies in de forumregels omschreven. Het is ook de praktijk. Die werkt bij dit forum echter heel erg goed. Er is in het team uiterst zelden discussie over de aanpak, we zijn ook echt een heel goed team (in de zin van hoe goed er samengewerkt wordt), en er is daardoor voor de moderatoren en beheerders meer vrijheid dan op andere fora om binnen zekere marges hun eigen aanpak te hebben.

Ik modereer zelf niet heel vaak (hoewel ik wel veelvuldig meelees), maar ik doe meer de typische beheerdersdingen. Als er dingen op het forum zijn die een wat steviger aanpak nodig hebben dan ben ik meestal degene die dat oplost.

Ik vind het niet nodig om meer moderatoren toe te voegen. Er is dan ook de kans dat de samenwerking minder goed gaat. De mensen die dat nu doen hebben echt hart voor het forum.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#8 Bericht door sottezero »

Ik vind een vergelijking met Tweakers niet terecht.
GOT is een commercieel platform, wat serieus geld verdient aan trollen en mensen die elkaar op draadjes de meest stompzinnige dingen wensen.
Advertenties, bezoekersaantallen zijn daar verkoopwaar.
Wanneer ze daar 'echt' zouden modereren, dan zouden ze 90% van hun bezoekers kwijt raken en daarmee bezoekersaantallen en daar weer heel veel adverteerders.
Want wie gaat nu 1000en euro's aan apparatuur sturen naar een stel tweakers-amateurs met 200 bezoekers?
Het is niet dat ze het moeten hebben van hun kwaliteitsjournalistiek, de meeste 'schrijvers' zijn erg bias richting Apple, of iNTEL, snap ik ook wel, want je hebt liever een demo van een iphone 14 (a 1500 euro) dan van een xiaomi van 300 euro.
Dus als je dan een AMD versus een iNTEL cpu gaat testen ga je onzin dingen verkopen door bijvoorbeeld de AMD te testen met DDR3 geheugen terwijl die al (in electronica leeftijd) vergelijkbaar is met dinosaurusgeheugen, pak je het goedkoopste moederbordje wat je in je eigen pricewatch kon vinden versus een met een door de iNTEL engineers gemodde moederbord speciaal voor die iNTEL CPU (die wel nog als snelste geheugen nog maar DDR3 ondersteunt en mompelt dan iets van 'gelijkwaardig testen, kuch, kuch'..)...

Ik snap het, maar ga niet vertellen dat Tweakers geweldig is, want het is gewoon een advertentiespons, niets meer, niets minder.

Zendamateurs.com die zie ik niet uitpuilen van advertenties, doen geen advertorials, draait op 'echte' vrijwilligers.

Voor het bedrag wat je er voor betaalt (nul euro en 'anoniem' (dus niet betalen met je persoonsgegevens) ) vind ik zendamateur.com echt een van de beste pagina's op nederlandsch internet.
Natuurlijk kun je het niet eens zijn met de moderators, ik ben het er misschien zelf niet mee eens, en misschien is er soms een botte bijl nodig maar zover ik zie is dat altijd 'waranted' en eerlijk.

Dus wanneer ze een draadje zien ontsporen en dat proberen te voorkomen juig ik dat alleen maar toe.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#9 Bericht door PA0ETE »

Het punt van de privacy is voor mij heel erg belangrijk.

Ik vind het dus belangrijk dat er een plek is waar je gegevens niet verneukt worden en dat er naast iets als facebook nog een plek is waar dit op deze manier mogelijk is.

Ik heb zelf (helemaal losstaand van zendamateur.com) ook nog een 'instance' (server) binnen het Mastodon-netwerk waar hetzelfde voor geldt. En ik houd zelf met dezelfde argumentatie een IRC-server in de lucht.

Ik ben al een paar jaar bezig om te kijken of ik een vergelijkbaar alternatief (kleinschalig) voor youtube in de lucht zou kunnen brengen, bijvoorbeeld iets als Peertube, maar dan zonder een paar belangrijke beperkingen van die site. Video's korter dan 30 seconden in HD kunnen nu trouwens al op mijn Mastodon-server.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#10 Bericht door pa3kc »

sottezero schreef: 16 mar 2022, 14:04 Ik vind een vergelijking met Tweakers niet terecht.
GOT is een commercieel platform, wat serieus geld verdient aan trollen en mensen die elkaar op draadjes de meest stompzinnige dingen wensen.

Ik snap het, maar ga niet vertellen dat Tweakers geweldig is, want het is gewoon een advertentiespons, niets meer, niets minder.
Oké ik hap wel.

Ik zit al sinds 2000 op Tweakers.net en het is inderdaad een commercieel platform maar hoe jij het omschrijf hoe het op het forum gaat op de Gathering dus niet. Niemand verdiend daar op hun forum geld met trollen van anderen en stompzinnigheden.

Tevens je doet het lijken of ik gezegd heb dat Tweakers geweldig is wat ik niet gezegd heb.
Ik deed een vergelijking hoe het gaat op een grote forum zoals de Gathering, het forum van tweakers.net.

Offtopic: maar Tweakers.net is niet meer zoals het was al jaren niet meer. Maar het forum werkt nog als van ouds los van de commerciële machine die het goed aan het verknallen is.

PA0BAK schreef: 16 mar 2022, 11:11 Tot slot (en dat is mijn mening) is dit een gratis iets, terwijl er toch mensen betalen voor de domeinnaam en de hosting.
Je kunt m.i. dus wel iets verzoeken, maar geen eisen stellen.........

Ik verzocht niets ik stel alleen vast dat de policy niet eerlijk werkt.

Het enigste wat het creëert is rust ten koste van diegene die het goed bedoelen. Het is een beetje zuur maar wel begrijpelijk.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#11 Bericht door sottezero »

Excuses, het was niet de bedoeling om iemand te laten happen.
Ik zit niet op Tweakers maar lees het wel door de (illegale) cookiewall heen.
Wat mijn punt was (en schijnbaar niet goed verwoord door mij) was mijn mening dat GOT en Zendamateur.com niet te vergelijken waren, behalve dat ze beide een CMS gebruiken.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#12 Bericht door pc1mb »

Ik denk dat moderators niet per se beogen alles 100% strikt eerlijk te doen. Ze houden de boel gewoon schoon met de menselijke maat, en doen óók wat nodig is om dat haalbaar te houden. Dát zou ik als hun doel verwachten, niet 100% conformiteit tot op de letter van de regels. Dergelijke pietlutterij koopt je weinig voor, een gezellig forum hebben we allemaal wat aan. Prima dus.

Als je dan ziet dat in een verkoop topic, waar ik denk dat hier op gedoeld wordt, iemand met geen enkele interesse in de aangeboden waar, een uiterst wantrouwige en niet zo relevante discussie begint, vanuit de gedachte dat de aanbieder zich aan hém moet verantwoorden, dan leidt dat tot niks zinnigs. Dan is de kortste klap de boel op slot. Eerlijk of niet? Och, hoe belangrijk is dat? Prima terechte ingreep om de boel gezellig te houden. Wie interesse heeft in de aangeboden waar, kan altijd nog per PB reageren. Dus het doel van de draad lijdt geen kwaad door het slotje.

Aan forumregels kunnen geen rechten ontleend worden, dat is nergens zo. Complimenten aan de mods dus.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#13 Bericht door PA0ETE »

Het moet natuurlijk wel fair gaan hoor. Maar soms kun je gewoon niet iedereen tevreden maken omdat wat voor de ene persoon (of groep personen) de perfecte oplossing is, voor de ander of de anderen betekent dat hij/zij toch water bij de wijn moet doen. Je moet dan de oplossing kiezen die voor alle betrokkenen voldoende positieve aspecten heeft om tevreden te zijn, en het te begrijpen. Dat lukt niet altijd.

Ik ben in zo'n geval wel voor een snelle beslissing. Enerzijds omdat dat duidelijkheid schept, maar ook omdat als je met iedereen gaat praten het gewoon ook steeds moeiijker wordt. Niemand is erbij gebaat als er bijv. over dit soort dingen onderhandeld zou worden. Als degene die de argumenten het best kan verwoorden het steeds zou winnen is dat nameljik ook oneerlijk.

Je kunt best mailen als je vindt dat iets niet fair is. Dat wil niet zeggen dat we daar iets mee kunnen doen, bijvoorbeeld door er op dat moment nog iets aan te veranderen (al is dat zeker niet uitgesloten), maar we kunnen wel uitleggen waarom iets op die manier is gebeurd.

Ik ben bijvoorbeeld niet op alle argumenten van Jorgen ingegaan, maar ik heb wel gekeken naar welke discussie hij hoogstwaarschijnlijk bedoelt, en of het daar is gegaan zoals het zou moeten. Ik heb daar geen dingen gevonden die ik zelf anders zou doen of waar ik niet achter sta.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#14 Bericht door elsinga »

Ik gok dat ik in veel gevallen de mod ben die dingen (zichtbaar) doet. Altijd met duidelijke <mod> </mod>(nep) bbcodes en rode tekst, om het verschil met mijn niet-mod rol aan te geven. Soms is mijn mod-mening anders dan mijn privé mening. ;)

Waar kijk ik bij modereren het meest naar? De toon van een bericht, een heel on-topic antwoord dat bol staat van de negatieve (scheld)woorden kan bij mij op wat aandacht rekenen. Zo'n bericht is vaak de aanleiding voor meer van dat soort berichten en een sterk dalende sfeer in dat draadje. Dit soort berichten worden ook vaak gerapporteerd, wat ik erg op prijs stel. Ik lees tenslotte niet alles.

Ik kijk sowieso altijd naar gerapporteerde berichten. Vaak doe ik er wat mee, soms vind ik het bericht waar de melding naar verwijst nog binnen de normen vallen. Is vaak een gevoelskwestie en dus zeer subjectief, want mijn gevoel.

Wil je wat over een mod-actie van mij weten, stuur dan gewoon een PB (met een link naar het bericht in kwestie). Als je gewoon netjes een vraag stelt krijg je van mij ook altijd een net antwoord terug. Begin je te schelden omdat ik wat heb gedaan, dan vraag ik John om even de ban-hamer te hanteren. ;) Ik doe dit vrijwillig en uitbetaald worden in scheldwoorden is niet de bedoeling. :) Over dit soort acties overleggen we als team trouwens bijna altijd en we hebben tot nu toe nog geen onderlinge discussies gehad. We waren het gewoon met elkaar eens.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Draadje op slot, bezem er door forum policy

#15 Bericht door pa8w »

Zendamateurs zijn net mensen: Ze hebben allemaal -met of zonder onderbouwing- een mening over alles.
Sterker nog, mijn persoonlijke ervaring is dat bij zendamateurs (of erger nog: forumamateurs...) een nog hoger gehalte aan eigengereide betweters zit dan in de doorsnee bevolking.
Dat maakt dat een draadje al snel kan ontaarden in een smakeloze discussie als er zich zo een trol in mengt.
Je hebt idioten genoeg die trollen als hun roeping beschouwen, omdat het blijkbaar hun enige vaardigheid is.
Probeer dan maar eens de boel in goede banen te leiden zonder iemand te kwetsen.
In sommige gevallen is dat gedoemd te mislukken en dan help alleen het opkuisen en op slot gooien.
En als vrijwillige moderator die ingrijpt weet je bij voorbaat dat je kritiek krijgt.
Dus ga er maar aan staan, ik heb er het geduld in elk geval niet voor, dus ik ben dankbaar voor iedereen die wel die taak op zich neemt en naar beste kunnen de situatie probeert te redden.
Alle respect daarvoor, en ook voor die gevallen waarin ik mij in alle onwetendheid afvraag of het niet anders had gekund.

Groetjes,
Wil.

Disclaimer: Gelukkig zitten er naast een paar trollen ook nog plenty prima amateurs op dit forum! :D
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gesloten