nieuwe privacy wetgeving

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: nieuwe privacy wetgeving

#31 Bericht door PE9ZZ »

De Amerikanen zien de GDPR wel zitten.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: nieuwe privacy wetgeving

#32 Bericht door ON9KVE »

pe1rxq schreef:Ik ben bang dat je hier en daar er een "beetje", naast zit. (m.a.w.: zelden zoveel onzin gelezen)
Ik raad je aan je eens echt te verdiepen in de materie.

Boven de grondwet? Onzin, zoek eens op hoe een eu 'directive' tot stand komt en waar het voor dient.
Boven nationale wetgeving? Onzin, het is gewoon een nederlandse wet.
UK weten ze er niks van? Onzin, zowel in 2016 toen dit ingevoerd werd als nu zijn ze gewoon onderdeel van de EU.

Het gaat helemaal niet om wat een een buitenlands bedrijf in het buitenland doet. Dat mogen ze daar helemaal zelf weten.
Het gaat er om wat een buitenlands bedrijf hier doet.
Vergeet niet dat een verbinding tussen jou en een buitenlands bedrijf in de EU begint. Dat stuk heeft de EU dus wel degelijk wat over te zeggen.
+1

Als onzin verkopen zeer zou doen, zouden sommigen hier erg veel pijn lijden!
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: nieuwe privacy wetgeving

#33 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ben je een beetje op "oorlogspad" Kees ?

Je vind bijna iedereen hier een "domoor" krijg ik de indruk. Dit soort zaken zijn toch gewoon onderdeel van de discussie ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: nieuwe privacy wetgeving

#34 Bericht door PA3CQN »

pe1rxq schreef:Ik ben bang dat je hier en daar er een "beetje", naast zit. (m.a.w.: zelden zoveel onzin gelezen)
Ik raad je aan je eens echt te verdiepen in de materie.

Boven de grondwet? Onzin, zoek eens op hoe een eu 'directive' tot stand komt en waar het voor dient.
Boven nationale wetgeving? Onzin, het is gewoon een nederlandse wet.
UK weten ze er niks van? Onzin, zowel in 2016 toen dit ingevoerd werd als nu zijn ze gewoon onderdeel van de EU.

Het gaat helemaal niet om wat een een buitenlands bedrijf in het buitenland doet. Dat mogen ze daar helemaal zelf weten.
Het gaat er om wat een buitenlands bedrijf hier doet.
Vergeet niet dat een verbinding tussen jou en een buitenlands bedrijf in de EU begint. Dat stuk heeft de EU dus wel degelijk wat over te zeggen.
Ik wou dat het waar was. De praktijk is dat de meeste bedrijven is de UK nog minder op de wet zijn voorbereid als hier. Ze hebben nog niet eens de DPA van 2017 onder de knie, laat staan de recente aanpassing met GDPR in de laatste versie. Overigens zeggen de Britten dit zelf, dus ik heb dat niet bedacht.

Volgens mij is de GDPR een Regulation, geen Directive. Een Regulation is veel strakker en biedt lidstaten weinig speelruimte. Een regulation kan op punten speelruimte geven, maar is globaal gezien bindend en moet verplicht in nationale wetgeving omgezet.

EU wetgeving gaat dus wel degelijk boven nationale wetgeving. Dat je beweert dat dat niet waar is omdat immers de nationale wetgeving is aangepast dus de EU niet boven nationale wet gaat... dan heb je aardig wat Kafka gelezen. Geloof je het niet? https://en.wikipedia.org/wiki/Primacy_o ... _Union_law waar wat voorbeelden bij staan.

Hier nog een verhelderend linkje https://www.emerce.nl/achtergrond/avg-c ... lagen-1820 . Het gaat wel degelijk om wat buitenlandse bedrijven in het buitenland doen.

De EU heeft iets te zeggen over een verbinding die hier begint? Dat zal, maar de inhoud die ik over die verbinding stuur is van mij, niet van de EU. Heeft de EU iets te zeggen over wat ik met een buitenlandse partij regel? Als dat zo is , dan is dat dus een vorm van censuur en beperking van mijn recht op vrije meningsuiting.
Stel ik wil een comment achterlaten op LA Times. Dat mag dus niet van de EU omdat de LA Times geen zin heeft om aan onze wetten te voldoen? Kom nou, grotere paternalistische bemoeizucht met mijn priveleven heb ik nog niet meegemaakt.

Dus wie moet zich nou eens verdiepen in de materie?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: nieuwe privacy wetgeving

#35 Bericht door PA2S »

pa3kve schreef: Als onzin verkopen zeer zou doen, zouden sommigen hier erg veel pijn lijden!
Die AVG is een gotspe en de zoveelste nagel aan de doodskist van de autonomie van mensen. Brussel loopt haar po... ehh voeten plat om onze autonomie en sociale cohesie te vermorzelen.

Discussie over de juridische aspecten is volstrekt onbelangrijk. Waar het echt over gaat is dat sociale cohesie wordt aangevallen. Een voorbeeld: in Noorwegen kun je belastinggegevens van iedereen online raadplegen. Transparantie is het fundament onder sociale samenhang. Maar volgens EU moet alles in de sfeer van geheimzinnigheid. Juist clubjes als Facebook e.d. zijn voorbeelden van grote privacyschenders, ook omdat gegevens aan iedereen en alles worden verkocht. Maar die steken de middelvinger op.

Vandaag weer zo'n ergerniswekkende ontdekking. De VERON afdelingscompetitie vermeldt nu de deelnemers niet meer vanwege de AVG. Onderlinge controle? Doei. Een schoolvoorbeeld voor de tactiek die Brussel nastreeft, want alleen de contestmanager kan nog controleren. Projecteer dat principe maar eens op de echte wereld.

Juul GJG gaf al voorbeelden. Straatfoto's zijn straks taboe en als je niet oplet kan bijvoorbeeld een politiek ongewenste straatfoto via de AVG afgeserveerd worden. Heeft niets te maken met complotdenken, maar alles met heel slim voorsorteren door bepaalde gremia.

Wat mij betreft komt er zeker geen gebruikersregister en dat soort onzin. Moet ik zeker anoniem zonder call gaan communiceren? Binnenkort registratie inleveren omdat we persoonsgegevens openbaar maken?

Nexit. Gisteren.

73, PA2...

Nog even een korte nabrander over sociale cohesie. Juist de afname daarvan is een van de hoofdoorzaken van het afsterven van fatsoen en ook de #1 bedreiging voor onze hobby. Het "AVG denken" is dus ook slecht voor onze hobby.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: nieuwe privacy wetgeving

#36 Bericht door pe1rxq »

PA3CQN schreef: Hier nog een verhelderend linkje https://www.emerce.nl/achtergrond/avg-c ... lagen-1820 . Het gaat wel degelijk om wat buitenlandse bedrijven in het buitenland doen.
Het gaat er om wat ze in het buitenland doen met gegevens die ze in de EU verzamelen. Dat is een nogal belangrijk detail dat je daar voor het gemak weg laat.
De EU heeft iets te zeggen over een verbinding die hier begint? Dat zal, maar de inhoud die ik over die verbinding stuur is van mij, niet van de EU. Heeft de EU iets te zeggen over wat ik met een buitenlandse partij regel?
Als dat zo is , dan is dat dus een vorm van censuur en beperking van mijn recht op vrije meningsuiting.
Stel ik wil een comment achterlaten op LA Times. Dat mag dus niet van de EU omdat de LA Times geen zin heeft om aan onze wetten te voldoen? Kom nou, grotere paternalistische bemoeizucht met mijn priveleven heb ik nog niet meegemaakt.
Er staat nergens dat jij je mening niet kwijt mag.
Er staat alleen dat de LA times niet zo maar allerlei gegevens mag verzamelen die niet noodzakelijk zijn bij het ventileren van een mening.
Dat de LA times dat blijkbaar persee wel wil doen is hun probleem.
Het is dus de LA times die jouw vrijheid van meningsuiting beperkt, blijkbaar omdat zij daar een prijskaart aan hangen die volgen de EU regels niet mag.
(Tenminste dat is hoe de LA times het laat lijken, op hun site na is de rest van de wereld op 25 mei gewoon door blijven draaien)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: nieuwe privacy wetgeving

#37 Bericht door PA2S »

Ik was nog iets vergeten...

We krijgen binnenkort een brief van de AP dat we onze (digitale) logboeken en QSL verzamelingen moeten vernietigen, tenzij we een privacy statement op onze geanonimiseerde website plaatsen en de eigenaar van de gegevens recht op inzage, verbeteren, verwijderen en portabiliteit geven.

Ook zullen o.a. DX Cluster, PSK reporter, WSPRnet en Hamspots te horen krijgen dat ze de EU regels moeten naleven. In Brussel wordt een nieuwe regeling ontworpen, die internet providers gaat dwingen om websites te blokkeren, die niet aan de AVG voldoen.

Ook zullen alle EU amateurverenigingen te horen krijgen dat publicatie van contestuitslagen verboden wordt. Op certificaten, bekers e.d. mogen alleen nog namen en calls in geanonimiseerde vorm worden vermeld.

73, H

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: nieuwe privacy wetgeving

#38 Bericht door PA3CQN »

pe1rxq schreef: Het gaat er om wat ze in het buitenland doen met gegevens die ze in de EU verzamelen. Dat is een nogal belangrijk detail dat je daar voor het gemak weg laat.
Nee, het erom wat ze met gegevens doen die ze uit de EU verzamelen. Ook al ligt de opslag buiten de EU. En dan nog is het natuurlijk mijn keus om die gegevens af te geven. Ik heb bv geen FB omdat hun voorwaarden me niet aanstaan. Die vrije keus heeft iedereen. En die vrije keus is nu in het geding.
pe1rxq schreef:Er staat nergens dat jij je mening niet kwijt mag.
Er staat alleen dat de LA times niet zo maar allerlei gegevens mag verzamelen die niet noodzakelijk zijn bij het ventileren van een mening.
Dat de LA times dat blijkbaar persee wel wil doen is hun probleem.
Het is dus de LA times die jouw vrijheid van meningsuiting beperkt, blijkbaar omdat zij daar een prijskaart aan hangen die volgen de EU regels niet mag.
(Tenminste dat is hoe de LA times het laat lijken, op hun site na is de rest van de wereld op 25 mei gewoon door blijven draaien)
Dus ik mag mijn mening alleen ventileren bij sites die zich eerst aan de wetgeving van de EU houden? Dat heet geen vrije meningsuiting, maar is gereguleerd. Als ik mijn mening wil uiten mag ik niet beperkt zijn door het feit dat mijn canvas goedgekeurd moet zijn door de EU.

Ik snap wel dat men een zekere mate van bescherming aan burgers wil verlenen, maar met het GDPR is een monster geschapen dat ons in de komende jaren nog aardig wat hoofdbrekens en rechtszaken gaat bezorgen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: nieuwe privacy wetgeving

#39 Bericht door pe1rxq »

Je snapt het nog steeds niet: Er is niks wat je tegenhoud om je mening te ventileren.
Ok op de LA times site zou dit prima mogen.
MAAR: Zij willen blijkbaar meer hebben dan alleen je mening, en dat mag niet zomaar.
Het gaat dus niet om jouw mening, het gaat om wat ze er nog meer bij willen hebben.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: nieuwe privacy wetgeving

#40 Bericht door PA3CQN »

pe1rxq schreef:Je snapt het nog steeds niet: Er is niks wat je tegenhoud om je mening te ventileren.
Ok op de LA times site zou dit prima mogen.
MAAR: Zij willen blijkbaar meer hebben dan alleen je mening, en dat mag niet zomaar.
Het gaat dus niet om jouw mening, het gaat om wat ze er nog meer bij willen hebben.
Ik snap het heel goed: ik mag mijn mening ventileren bij 'goedgekeurde' sites die zich aan de regeltjes van de EU-overheid houden.
Dat is geen vrijheid. Dat is hetzelfde type vrijheid dat je in de supermarkt wordt aangesmeerd: je mag vrij kiezen wat je wilt eten.
Maar als ik graag bittere spruitjes wil zijn die er niet. Dus niks vrij kiezen. Het is kiezen uit wat ze hebben, meer niet. En wil ik dan zelf
die spruitjes in de moestuin telen blijken de zaden niet op de goedgekeurde lijst te staan ...

Maar over wat vrijheid is moeten we het maar niet hebben, daar worden we het duidelijk niet over eens.

Lees ook eens wat de overheid in de landen om ons heen over de GDPR te zeggen heeft, dan merk je al snel dat ieder land een
eigen interpretatie heeft van precies hetzelfde artikel uit de wet. Dat leidt tot paniek en zaken die PA2S noemt: een enorme impact
op het sociaal/maatschappelijk leven waarvan je je kunt afvragen of dat nou wel zo gunstig is. En of het echte doel, bescherming tegen de grote
misbruikers, niet totaal voorbijgeschoten is.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: nieuwe privacy wetgeving

#41 Bericht door PA0BAK »

Het gaat er niet alleen om, wat er wordt vastgelegd en hoe het beveiligd is, al of niet met toestemming.
Het gaat er om, dat data over jou, ook jouw eigendom is en dat je ook het recht hebt (moet hebben), om dit te (laten) verwijderen, of aan te passen.
Een hele hoop dingen zijn nog onduidelijk, daar mogen rechters zich over gaan buigen.
V.w.b. het verschil in diverse landen, ieder land heeft het moeten vertalen en aanpassen aan de eigen wetgeving.
Het is in Nederland niet veel anders als een paar jaar geleden, het is alleen maar aangescherpt en duidelijker omschreven.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: nieuwe privacy wetgeving

#42 Bericht door ON9KVE »

pa0bak schreef:Het gaat er niet alleen om, wat er wordt vastgelegd en hoe het beveiligd is, al of niet met toestemming.
Het gaat er om, dat data over jou, ook jouw eigendom is en dat je ook het recht hebt (moet hebben), om dit te (laten) verwijderen, of aan te passen.
Een hele hoop dingen zijn nog onduidelijk, daar mogen rechters zich over gaan buigen.
V.w.b. het verschil in diverse landen, ieder land heeft het moeten vertalen en aanpassen aan de eigen wetgeving.
Het is in Nederland niet veel anders als een paar jaar geleden, het is alleen maar aangescherpt en duidelijker omschreven.
Je zegt het juist.
De "nieuwe" wet heeft geen enkel raakvlak met vermeend smoren van uitingen van meningen.
Wie dat beweert snapt er inderdaad niet veel van. Zoals ik al zei: roeptoeteren zonder het te snappen.
Maar goed, dat woord is kennelijk iets te sterk voor sommige lange teentjes hier. Dan word je al snel beschuldigd van oorlogspad of meer van dat soort
belerende toontjes.
Misschien is poep-praten een beter woord? :mrgreen:
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: nieuwe privacy wetgeving

#43 Bericht door pe1rxq »

PA3CQN schreef:Ik snap het heel goed: ik mag mijn mening ventileren bij 'goedgekeurde' sites die zich aan de regeltjes van de EU-overheid houden.
Dat is geen vrijheid. Dat is hetzelfde type vrijheid dat je in de supermarkt wordt aangesmeerd: je mag vrij kiezen wat je wilt eten.
Maar als ik graag bittere spruitjes wil zijn die er niet. Dus niks vrij kiezen. Het is kiezen uit wat ze hebben, meer niet. En wil ik dan zelf
die spruitjes in de moestuin telen blijken de zaden niet op de goedgekeurde lijst te staan ...
Schande! Ze willen mij ook al geen eenhoorn biefstuk verkopen! Het is allemaal de schuld van de EU, ze willen me niet eens een jachtvergunning verlenen voor het jagen op mythische dieren.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: nieuwe privacy wetgeving

#44 Bericht door PA3CQN »

pa3kve schreef: Je zegt het juist.
De "nieuwe" wet heeft geen enkel raakvlak met vermeend smoren van uitingen van meningen.
Wie dat beweert snapt er inderdaad niet veel van. Zoals ik al zei: roeptoeteren zonder het te snappen.
Maar goed, dat woord is kennelijk iets te sterk voor sommige lange teentjes hier. Dan word je al snel beschuldigd van oorlogspad of meer van dat soort
belerende toontjes.
Misschien is poep-praten een beter woord? :mrgreen:
Nou begin je ronduit irritant te worden. Ik heb je diverse argumenten gegeven waar je niet op ingaat, maar enkel met schelden antwoord. Je bent niet langer serieus te nemen.

Zelfde lijkt ook te gaan gelden voor rxq. Spruitjes bestaan, de zorgen om de zadenwetgeving ook. Het vergaand voorstel van de EU-comissie is weliswaar ingetrokken onder druk van het EU-parlement maar dat is zeker geen reden om de waakzaamheid te laten verzwakken: er wordt nog steeds aan gewerkt. Of heb je dat gemist soms? Daarop antwoorden met een verhaal over een eenhoorn is toch een echt zwaktebod, en geen inhoudelijk argument. Hier nog wat leesvoer: http://aseed.net/eu-court-reconfirms-th ... ndangered/ En mocht je dat niet vertrouwen dan deze: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... eving.html .
Dus in plaats van mijn argument belachelijk te maken toch wat vaker dingen lezen?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: nieuwe privacy wetgeving

#45 Bericht door pe1rxq »

Blijkbaar ben je pas tevreden als je jouw mening altijd en overal mag uiten.
Zo simpel is de wereld nu eenmaal niet.
Jouw grondrechten worden bepertk. En dat zou inderdaad niet zomaar mogen gebeuren, maar wanneer ze met de grondrechten van anderen botsen zul je regels moeten opstellen om dat conflict op te lossen. Het kan dat daardoor jouw rechten enigszins beperkt worden. En zolang dat met de juiste proporties gebeurt is dat helemaal niet erg.

Zo zul je ook beperkt worden in het uiten van je mening als je dat om 3 uur 's nachts in een woonwijk met megafoon gaat doen. Of midden op de A2 tijdens spitsuur.
Die beperkingen zijn niet erg zolang jouw maar voldoende gelegenheid gegeven wordt om het op een andere manier te doen.

Dat de LA times door hun eigen interpretatie besluit dat jij daar je mening niet meer kwijt kan is een zeer kleine beperking, die niet eens direct door de EU wordt opgelegd.

Dat ik op een grappige manier probeerde je iets duidelijk te maken door je eigen analogie wat verder te trekken zul je maar moeten accepteren. Vind je dat irritant? Die mening mag je hebben. Blijkbaar wordt je niet zo heel erg beperkt, want het lukt je hier prima om je mening te ventileren, er is echter geen enkele wet die de rest van de wereld (of dit forum) dwingt om jou mening voor waar aan te nemen.

Gesloten