PA0ETE schreef:
En er is iemand die tegelijk klaagt over het certificaat, maar dan roept dat de site net zo goed op een NAS gehost kan worden.
Dat laatste heb ik gezegd, en daar blijf ik bij. Maar het eerste stuk uit de zin klopt niet, ik heb daar nooit over geklaagd. Dus als je mij bedoeld moet je nog eens lezen.
Voor wat die NAS betreft:
Je moet termen als NAS en webserver los zien van de hardware en het OS. NAS betekent niet meer dan een apparaat in een netwerk dat het leveren van data ( bestanden ) als hoofddoel heeft. Hoe dat gebeurt heeft geen invloed op de naam. Het is een functie-naam.
Bekijk eens de windows hoek: Win home, Win pro, W-server, W-dataserver en alle varianten daarop geven alleen maar aan welke additionele onderdelen er bij het OS geleverd worden. Een windows dataserver is tegelijk ook een NAS. Maar er is geen substantieel verschil in het OS zelf. Wel in de prijs .. Vroeger had MS de small-bussiness server. Voor kleine bedrijven tot 5 medewerkers. Die was domeincontroller, data-server, sql-server, exchange-server en web-server. Onder de motorkap was het gewoon NT4.
De functie wordt niet bepaald door het OS maar door de bijgeleverde software en een paar registry instellingen ( prioriteit processen ).
De hardware waar het op draait bepaalt de prestaties en stabiliteit, niet de veiligheid. De meeste hosting servers draaien zobiezo op een VM en zijn daarmee hardware onafhankelijk. Een hardwarematig echte server heeft extra's als geforceerde koeling, dubbele voeding, meervoudige netwerkpoorten met VLAN ondersteuning, een dedicated RAID-controller met hot-swapping etc. Maar dat zijn hoofdzakelijk opties om continuiteit te waarborgen. Dat is ook een vorm van veiligheid maar niet zoals hier bedoeld.
De meeste kleine NAS'en draaien op een aangepaste variant van linux. De software voor de webserver is dezelfde Apache/PHP die op 'echte' servers draait.
De server-veiligheid wordt voor 95% door die laatste 2 bepaald. En bij deze site door PHPbb.
De veiligheid in het eigen netwerk wordt bepaald door hoe je dat netwerk inricht. Aanvragen voor mijn webserver van buitenaf kunnen niet op mijn lokaal netwerk terechtkomen.
Dus kan deze site op een NAS? Zonder probleem ( er zijn eigenlijk nooit veel tegelijktijdige gebruikers ). Is het veilig genoeg? Ja. Is het bomvast? Nee.
http://www.pa3cqn.nl_______________________________________________