Roger beep of niet

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Roger beep of niet

#1 Bericht door PE7K »

Soms hoor ik op de HF banden amateurs die een 'roger beep' hebben. Sommige zijn daarover zeer negatief maar ik vind het wel handig, zeker voor die amateurs waarbij het niet duidelijk is wanneer de uitzending stopt. Ik probeer altijd zo vaak als mogelijk 'over' te zeggen maar soms vergeet ik het ook weleens.

Wat vinden jullie?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Roger beep of niet

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Op VHF/UHF werd het in het verleden wel gebruikt. Inderdaad erg handig bij SSB qso's. Meertonig is hierbij volgens mij overbodig.

Op HF heb ik het nog nooit gehoord.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Roger beep of niet

#3 Bericht door TheoP »

Nee je met dan steeds zeggen: over, over
Dat hoor ik dan wel regelmatig.
En alles 2 keer zeggen :D

Theo

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Roger beep of niet

#4 Bericht door PE4WJ »

Ik heb recent een commerciele "kanalen" HF set omgebouwd naar "VFO" afstemming, en heb er gelijk een roger beep ingebouwd, zie:

https://pe4wj.wordpress.com/2024/02/20/ ... onversion/

ik ben daar nog wel eens actief mee op 80, 40 en 20m in de diverse NL rondes dus misschien dat je mij (ook) gehoord hebt :D

Naast dat ik het wel geinig vond leek het me ook wel handig inderdaad om duidelijk de "over" aan te geven.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Roger beep of niet

#5 Bericht door PA0AA »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 15 mar 2024, 10:42 ...... Op HF heb ik het nog nooit gehoord .....
28 MHz is ook HF. :wink:
Ooit heb ik op 28 MHz in smalband FM mode iemand gewerkt. De betreffende OM werkte met een omgebouwde CB set ... :)

73, Ruben, PA0AA.
Laatst gewijzigd door PA0AA op 15 mar 2024, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Roger beep of niet

#6 Bericht door pa3a »

Ik ben niet zo van de roger-beep. Zo af en toe vind ik het prima, maar als de hele wereld dit gebruikt, gaat het me wel irriteren denk ik.
Daar komt nog bij dat ik met vox werk in phone. Worden jullie er ook gek van. :lol:
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Roger beep of niet

#7 Bericht door PE7K »

Eerlijk gezegd hoef ik het ook niet want als je je aan de 'ongeschreven' regels houdt dan heb je het niet nodig denk ik. Als alle amateurs dat gaan doen wordt het een gepiep van jewelste :)
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Roger beep of niet

#8 Bericht door PE4WJ »

Ja dat is ook wel weer zo ja, als iedereen het gebruikt dan wordt het een behoorlijk gepiep. Daarom heb ik hem in mijn set uitschakelbaar gemaakt :D

Nog wat roger-beep anekdotes:
Wijlen George PA0YG gebruikte er ook een, hij zat regelmatig 's ochtends met de VS te babbelen op 80m in SSB. Hij vertelde me dat hij maar zijn microfoon hoefde in te knijpen en los te laten, en de Amerikanen wisten dat "Young George" er was hi.

Dick PA2DW heeft de HF zelfbouwset "in beheer" die Dick Rollema PA0SE heeft gebouwd, ook deze set heeft een roger piep, maar aangezien Dick Rollema graag alle labeltjes bij de knoppen in het Nederlands had, staat er bij het schakelaartje om de roger beep aan en uit te zetten "EUT", wat dan weer staat voor "Einde Uitzending Toon" :D

Tijdens het Apollo programma werden ook roger beeps gebruikt voor de communicatie, maar die waren eigenlijk helemaal niet bedoeld om naar het tegenstation het einde van de uitzending aan te geven, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Quindar_tones

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Roger beep of niet

#9 Bericht door PA2S »

PE7K schreef: 15 mar 2024, 13:01 Eerlijk gezegd hoef ik het ook niet want als je je aan de 'ongeschreven' regels houdt dan heb je het niet nodig denk ik. Als alle amateurs dat gaan doen wordt het een gepiep van jewelste :)
Eens hoor, doe gewoon je eigen ding en wat mij betreft geen gepiep en vooral geen ge-"over".
Een ervaren operator hoort precies wanneer de ander klaar is en laat bij twijfel even kort de microfoon los om te zien of er niet "gedubbeld" wordt. Door fading raak je iemand wel eens kwijt en dan helpt een piepje of "over" ook niet. Of heb je te lang gepraat :-)

Doorgaans noem ik beide calls bij elke wisseling (wel eerst de ander dan dan jezelf, dat hoor ik vaak verkeerd om) want dat is wel zo netjes en voor luisterende stations ook prettig. Ik luister (nog steeds) veel en wil graag de roepletters horen om in te kunnen schatten hoe de condities zijn. Dat geldt voor anderen ongetwijfeld ook. Bovendien heb je roepletters al, wanneer je een station na zijn/haar verbinding wilt aanroepen.

Op 6 meter gebruikte ik vaak "go ahead" in plaats van beide roepletters, of zelfs alleen rapport, om zo kort mogelijke verbindingen te kunnen maken. Want daar waren condities soms heel kort en je wilt dan anderen niet voor de voeten lopen. Liefst geen locator, dat is niet nodig voor een "geldige" verbinding. Die lees je later wel op de QSL kaart (of via LotW, eQSL of op internet).

@Theo: alles twee keer zeggen is inderdaad ook wat raar.

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Roger beep of niet

#10 Bericht door PA3RIS »

Bedankt Wouter Jan, erg interessant om te lezen over de Quindar tones!

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Roger beep of niet

#11 Bericht door pa3a »

Yep tnx, weer wat geleerd.
De morse guys (ben ik er ook een van) hebben het maar makkelijk met 'K'
De roger-beep (blijf het maar even zo noemen) heb ik door de jaren heen nooit veel gehoord. Nu ook niet.
Wat ik wel veel hoor om over te geven is: 'QSL?' en echt consequent hè.
Die me dan toch maar die beep. :lol:
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PA7HS
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: Roger beep of niet

#12 Bericht door PA7HS »

Ik ervaar toenemend maar één probleem en dat is dat zendamateurs vooral niet luisteren.

O.a. "over" zeggen was vroeger de norm om te reageren maar ook als een spreker maar even adem durft te halen komt een ander al in de lucht.
Dat horen we aldoor gebeuren bij NL QSO's in SSB op HF banden.

Dan zegt een tegenstation vaak: "We zaten even dubbel maar dat maakt verder niet uit".
M.i. maakt dat wel uit want die stereo uitzendingen zijn doorgaans onverstaanbaar.

Het geeft m.i. vooral aan dat men kennelijk erg druk is met andere dingen en niet luistert wat het tegenstation zegt.
Operating practice is een ondergeschoven kindje geworden.
73's, PA7HS Hans

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Roger beep of niet

#13 Bericht door TheoP »

PA7HS schreef: 15 mar 2024, 23:20 M.i. maakt dat wel uit want die stereo uitzendingen zijn doorgaans onverstaanbaar.
Klopt, maar in C-QAM klinkt het als het bekende klokje.
Verder ben ik het met je eens, de mens van nu staat op ZENDEN, niet op ontvangen.
FB is zo een prachtig medium hier van.
En helaas gaan er kinderen dood, omdat men denkt dat vaccineren vergif is.
De voordelen lees je op FB, natuur en zo en erger.

Theo

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Roger beep of niet

#14 Bericht door ON5RKN »

Getuut en ge-over.....

Wat is er mis met het vernoemen van callsigns aan het begin en eind van elk gesprek?
Of gaan we de "bakkie-toer" op?

Over... dat gebruiken de vissers of de boeren misschien.
tuuterkes... dat is is voor de cibie-ers

Wat zal het volgende zijn een Echo-ding?

Laat het uit....

A.u.b Luister op de HAMBANDEN, doe normaal, en doe zoals elke amateur!

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Roger beep of niet

#15 Bericht door on4avt »

ON5RKN schreef: 16 mar 2024, 07:46 Getuut en ge-over.....

Wat is er mis met het vernoemen van callsigns aan het begin en eind van elk gesprek?
Of gaan we de "bakkie-toer" op?

Over... dat gebruiken de vissers of de boeren misschien.
tuuterkes... dat is is voor de cibie-ers

Wat zal het volgende zijn een Echo-ding?

Laat het uit....

A.u.b Luister op de HAMBANDEN, doe normaal, en doe zoals elke amateur!
Ik ga me hier niet meer mee bezighouden. Het is langs om meer kinderachtig aan het worden. Na 14 jaar hou ik er mee op.
Het gaat er niet in en zal er nooit ingaan. Een apart volk. Saluut.

Plaats reactie