Motorola GP640

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Motorola GP640

#1 Bericht door PD2B »

Hallo,

Kan iemand mij nader helpen, ik heb een motorola GP640 in bezit gekregen en wil deze programmeren naar de UHF frequenties maar ik kom er niet uit met de software. Ik heb een versie gevonden op internet maar daar matcht de porto niet mee. Kopen is een optie maar gratis downloaden past me beter :D

Maar er zijn nogal wat versie in omloop als ik het zo her en der lees op internet.

Waar moet ik op letten welke software ik moet downloaden of aanschaffen, werkt de laatste CPS versie altijd of is er inderdaad verschil.

Overigens zou deze porto gelijk moeten zijn aan de GP 300 series
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Motorola GP640

#2 Bericht door PA0BAK »

PD2B schreef: 09 mar 2024, 17:50 Overigens zou deze porto gelijk moeten zijn aan de GP 300 series
Nee, de GP 320, GP340, GP360 en GP380 porto's zijn conventionele portofoons.
De GP6xx is een analoge trunking portofoon.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Motorola GP640

#3 Bericht door PD2B »

Bedankt voor je reactie.

Trunking heb ik geen kaas van gegeten maar is deze wel om te programmeren naar gewone UHF voor amateur gebruik en ja de hamvraag welke software ben ik dan nodig want ook daar schijnen verschillende versies van te zijn.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Motorola GP640

#4 Bericht door pd1ahm »

Trunking systeem wil zeggen dat het bedoeld is voor een kleine gesloten groep gebruikers. Op vandaag is dat computer gestuurd. Een voorbeeld is het systeem wat de politie, brandweer en ziekenwagens gebruiken.

Voor deze computer systemen waren er analoge netwerken. Een mooi voorbeeld is de AEG Teleport 9 portofoon die in Budel verkocht werd. Die kreeg toen de bijnaam “Blauwe baksteen”. Deze werden voornamelijk in Nederland gebruikt op de luchthaven Schiphol.Toch kon je deze werkend krijgen op de twee meterband.

Trunking wil dus niet zeggen dat het niet om te programmeren is, alleen zal het niet gelijk eenvoudig zijn.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Motorola GP640

#5 Bericht door PA0BAK »

PD2B schreef: 10 mar 2024, 08:26 is deze wel om te programmeren naar gewone UHF voor amateur gebruik en ja de hamvraag welke software ben ik dan nodig want ook daar schijnen verschillende versies van te zijn.
Daar heb je de software voor de GP6xx voor nodig, daarmee kan je ook conventionele kanalen programmeren.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Motorola GP640

#6 Bericht door PD2B »

IK heb inmiddels ontdekt dat de porto op 1 kanaal is geprogrammeerd op 450MHz en met een andere porto werken ze samen dus is deze gewoon op UHF werkbaar. Nu nog op zoek naar de software voor de GP6xx.
Mvg,

Bert

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Motorola GP640

#7 Bericht door PD2B »

Iemand die voor deze porto de juiste software heeft?

Heb de laatste versie in bezit maar die werkt niet.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Motorola GP640

#8 Bericht door Thijzer »

Trunking radio's hebben vaak maar de mogelijkheid tot 1 conventioneel kanaal, zonder verdere opties. Ik zou er niet teveel tijd in steken.

De software werd (wordt?) uitsluitend verstrekt aan authorized dealers, hoewel er op internet wel archives zijn met software maar dat is in de regel DOS-software die je op maximaal Windows-98 draait, beter nog op een langzamere laptop (die vanwege hun vintage uitstraling duur zijn geworden).

Wellicht ten overvloede maar toch: http://batlabs.com/

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Motorola GP640

#9 Bericht door PA0BAK »

Thijzer schreef: 12 mar 2024, 08:53dat is in de regel DOS-software die je op maximaal Windows-98 draait, beter nog op een langzamere laptop
Voor de GP6xx serie is de software voor Windows XP geschreven, of er ook een nieuwere versie is weet ik niet.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie