Endfed antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Endfed antenne

#31 Bericht door PA3DAT »

Het is misschien ook wel het gevolg van de gehanteerde regels: we mogen piraten of ongelicenseerden niet helpen met zenden op de amateurbanden. Maar als je dan vraagt of iemand een call heeft krijg je het halve forum over je heen, dan ben je een verzuurde ouwe zeur enz.

Omdat ik dat voelde aankomen ging mijn antwoord vooraf door een link naar een pagina waarop Engelbert zich voorstelde. Ik dacht, dan weet iedereen meteen dat hij nog geen call heeft maar ervoor aan het studeren is. En ik heb Engelbert vervolgens zo goed mogelijk advies gegeven.

Het probleem is, naar mijn idee, niet dat we iemand naar zijn call vragen. Dat lijkt me heel legitiem. Het probleem dat zijn de reacties die daarop volgen: dat je wordt uitgemaakt voor politie,, voor zuur, oud enz. Dát zijn de (ongevraagde) reacties die het topic laten ontsporen.

Samenvattend: de mensen die PE1OPQ en ON4AVT aanvallen zitten eigenlijk te trollen. Ze weten van te voren dat ze de sfeer gaan bederven, dat ze een discussie gaan veroorzaken en een topic om zeep helpen. Dáár zouden ze eens over moeten nadenken.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Endfed antenne

#32 Bericht door Thijzer »

Draai vooral oorzaak en gevolg om.

Engelbert is alweer vertrokken, daar zullen een paar wel trots op zijn.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Endfed antenne

#33 Bericht door PA1AIS »

PA3DAT schreef: 17 feb 2024, 07:41 Het is misschien ook wel het gevolg van de gehanteerde regels: we mogen piraten of ongelicenseerden niet helpen met zenden op de amateurbanden. Maar als je dan vraagt of iemand een call heeft krijg je het halve forum over je heen, dan ben je een verzuurde ouwe zeur enz.

Omdat ik dat voelde aankomen ging mijn antwoord vooraf door een link naar een pagina waarop Engelbert zich voorstelde. Ik dacht, dan weet iedereen meteen dat hij nog geen call heeft maar ervoor aan het studeren is. En ik heb Engelbert vervolgens zo goed mogelijk advies gegeven.

Het probleem is, naar mijn idee, niet dat we iemand naar zijn call vragen. Dat lijkt me heel legitiem. Het probleem dat zijn de reacties die daarop volgen: dat je wordt uitgemaakt voor politie,, voor zuur, oud enz. Dát zijn de (ongevraagde) reacties die het topic laten ontsporen.

Samenvattend: de mensen die PE1OPQ en ON4AVT aanvallen zitten eigenlijk te trollen. Ze weten van te voren dat ze de sfeer gaan bederven, dat ze een discussie gaan veroorzaken en een topic om zeep helpen. Dáár zouden ze eens over moeten nadenken.
+1
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Endfed antenne

#34 Bericht door PA0BAK »

PA3DAT schreef: 17 feb 2024, 07:41 Het is misschien ook wel het gevolg van de gehanteerde regels: we mogen piraten of ongelicenseerden niet helpen met zenden op de amateurbanden.
Maar we mogen wel helpen met de ontvangst en dat is wat hij wilde.
Natuurlijk wordt er bij het tunen even gezonden, met laag vermogen, maar dat is op een frequentie maar éénmalig, dan is deze getuned en in het geheugen vastgelegd.
m.i. was deze van goede wil en hadden we het anders moeten brengen naar hem.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Endfed antenne

#35 Bericht door PA1AVL_ »

Aan deze discussie wil ik alleen dit toevoegen:
De vraag van de TS was een praktijkvraag, het antwoord daarop vind je niet in de N of F boeken.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Endfed antenne

#36 Bericht door PA9CW »

Het kwaad is al geschied. “Bezint eer ge begint’”
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Endfed antenne

#37 Bericht door TheoP »

Ik vond het bijzonder.
Ik ben van goede wil en was oprecht verbaast over de vraag.
Maar ik ben nog veel meer verbaast over de reacties, het is net als bij het topic over het foutloos schrijven.
Man en paard wordt er niet genoemd, je moest het maar raden over wie het gaat.

Ik hou daar niet van, ik vind dat juist dat je de vraagsteller niet serieus nemen.
En als er iets is wat ik zeker niet gedaan heb, is TS niet serieus nemen.
Dat hij bij het minste of geringste de benen neemt, daar kan ik dan ook verbaast over zijn.
Maar ook dat geloof ik niet zo.

Theo

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Endfed antenne

#38 Bericht door PD2R »

De boodschap die je over wilt brengen zit voor 60% in je non-verbale communicatie, voor 30% in je vocale communicatie en slechts voor 10% in de daadwerkelijk inhoud van je boodschap. Kijk maar eens naar het volgende zinnetje:
Ik heb die portemonnee niet gestolen.
ik heb die portemonnee niet gestolen.
Ik heb die portemonnee niet gestolen.
Ik heb die portemonnee niet gestolen.
Ik heb die portemonnee niet gestolen.
Ik heb die portemonnee niet gestolen.
Inhoudelijk exact hetzelfde zinnetje maar afhankelijk van waar je de klemtonen legt, een totaal andere boodschap. In real life komt daar de non-verbale boodschap nog bij. Bijvoorbeeld een onschuldige houding waarbij de betrokkene een ontspannen indruk maakt, zijn hand open en zichtbaar en een eerlijk gezicht. Of juist een ontwijkende houding waarbij de betrokkene je niet aankijkt en een wegwuifgebaar maakt om de zaak te bagatelliseren. Dat alles bepaalt veel meer de boodschap dan de woorden alleen.
Hier op het forum kun je eigenlijk enkel de woorden of het vocale deel kwijt. Zo beschouwd is grofweg 90%(!) van de communicatie dus aan de interpretatie van de ander.

Ook het zinnetje, "Mag ik vragen waar deze vraag vandaan komt?" kan op vele manier worden uitgesproken. "Mag ik vragen waar deze vraag vandaan komt?", uitgesproken op een onderzoekende manier waarbij de betrokken de intentie heeft om er achter te komen hoe de vraagsteller op deze vraag is gekomen. Of "Mag ik vragen waar deze vraag vandaan komt? uitgesproken op een meer belerende manier waarbij de betrokkene de intentie heeft om de ander vooral het gevoel te geven dat hij of zij een domme vraag heeft gesteld.

Afgaande op de reactie van Theo was de opmerking dus op de eerste manier bedoelt. Echter, iemand die zich wat minder zelfverzekerd voelt of vandaag toevallig met het verkeerde been uit bed is gestapt, kan het net zo makkelijk heel anders opvatten.

Smileys of emoticons kunnen helpen om de boodschap een bepaalde lading te geven zoals bijvoorbeeld bij de opmerking van Erwin waarin hij aangeeft de antenne vooral niet op de voedingskabel aan te moeten sluiten. Persoonlijk denk ik dat hij deze opmerking beter achterwege had kunnen laten. Ondanks de toevoeging van een smiley kwam de boodschap op mij namelijk nog steeds vrij kleinerend over. Ook hier zal het vast niet zo bedoelt zijn maar ik vermoed dat de TS dit helaas wel zo heeft opgevat.


Ik denk dat we ons met z'n allen bewust moeten zijn over het bovenstaande. De mensen die zich aan de regels van het forum willen houden en dus willen weten of ze al dan niet een piraat aan het helpen zijn, kunnen dat gewoon kenbaar maken. Bijvoorbeeld: "Mensen met een serieuze interesse in onze hobby willen we graag helpen maar piraten liever niet. Het is aan je forumnaam niet te zien of je een machtiging hebt dus zou je toe kunnen lichten waar deze vraag vandaan komt?"
Aan de andere kant moeten we er ook niet gelijk vanuit dat wanneer iemand vraagt naar een machtiging of roepletters, hij of zij automatisch een zure azijnzeiker is die vooral beginnen de amateurs tot aan de enkels af wil branden.

Doe met het bovenstaande wat je wil, mij heeft het in ieder geval enorm geholpen. Uiteraard gaat het ook nog wel eens mis maar al doende leert men.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Endfed antenne

#39 Bericht door TheoP »

Mee eens, maar ik kreeg geen antwoord en werd direct in het hokje van je voorbeeld 2 gestopt.
Daarbij komt dat ik donders goed besef hoe communicatie werkt verbaal en vooral non verbaal.
Het nadeel van een geschreven forum zit vooral hier in, dat betekend dat er vaker nagevraagd zal moeten worden wat de bedoeling is.
Maar in dit geval niet eens aan toegekomen was, omdat ik dus eerst wilde weten hoe hij bij deze vraag is gekomen.
Want ik denk dat mijn antwoord dan beter afgestemd was op TS, wat ik dus wilde
Maar zo ver kwam het dus niet eens.

Theo

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Endfed antenne

#40 Bericht door Ron01 »

Snof schreef: 16 feb 2024, 22:44 Laatst actief:- dus lijkt erop dat hij er echt klaar mee is, wat ik wel kan begrijpen.
Erg jammer, weer een aspirant amateur die er de brui aan geeft.
Alleen maar omdat enkele bet-weters even moesten laten weten wat zíĵ ervan vonden.
Chapeau jongens, goed bezig hoor :x
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Endfed antenne

#41 Bericht door PG7VG »

Laten we hopen dat zijn nieuwsgierigheid hem weer terug brengt.
Ikzelf heb ook geruime tijd het forum de rug toegekeerd nadat mijn “emmertje” vol was na het lezen van diverse reacties waar ik aanstoot aan nam.

De nieuwschierigheid echter won het en er is vaak wel weer iets op te steken van de diverse topics.

Dit is echter een forum waar het soms behoorlijk bot en onnodig scherp aan toegaat.
Er is weinig empatisch vermogen.
73, Peter.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Endfed antenne

#42 Bericht door Ron01 »

PG7VG schreef: 17 feb 2024, 20:38 Laten we hopen dat zijn nieuwsgierigheid hem weer terug brengt.
Ikzelf heb ook geruime tijd het forum de rug toegekeerd nadat mijn “emmertje” vol was na het lezen van diverse reacties waar ik aanstoot aan nam.

De nieuwschierigheid echter won het en er is vaak wel weer iets op te steken van de diverse topics.

Dit is echter een forum waar het soms behoorlijk bot en onnodig scherp aan toegaat.
Er is weinig empatisch vermogen.
Helemaal mee eens, wat meer vriendelijkheid en begrip voor leden die niet 40 jaar ervaring hebben zou wel op zijn plaats zijn.
In plaats van afzeiken, zouden deze O.M. ook hun kennis en ervaring kunnen gebruiken om aspirant amateurs extra te motiveren en te helpen.
Laatst hoorde ik een discussie op NOS waarbij Novice amateurs als een soort domoren en tweederangs werden afgescheept. Met name een amateur uit Den Haag maakte zich hier schuldig aan.
Laat het duidelijk zijn: we zijn allemaal gelijk. Luisteramateur, Novice of Full.
Met dit gedrag is deze hobby/liefhebberij ten dode opgeschreven en haken veel mensen af omdat ze denken dat hier alleen maar aso's en/of bet-weters zitten die nieuwkomers niet accepteren.
Toon wat meer positiviteit en denk niet meteen dat een vraagsteller zich met illegale activiteiten bezig houd, want dat gebeurt maar al te vaak. Degenen die dan een vraag stellen krijgen dan als eerste de vraag: heb je wel een licentie? Belachelijk!
Als je je zonder call aanmeld, betekend dit niet dat je niet geregistreerd bent. Dit is een keuze die je kunt maken. Zo ook in mijn geval.
En die enkeling die toch verkeerde bedoelingen heeft, kan ook via andere wegen informatie krijgen.
Maar voor zover ik kan oordelen komt de meeste overlast door amateurs die al lang hun licentie hebben, die weten zich niet te gedragen, niet die enkeling die een chinese porto heeft gekocht.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Endfed antenne

#43 Bericht door pe1rxq »

Blijkbaar heeft nog steeds niet iedereen het simpele feit door dat dit een publiek toegankelijk forum is.
Een vraag beantwoorden betekend dat iedereen het antwoord kan lezen.
Wie de vraagsteller was en wat zijn status is doet er dan dus niet meer toe.

Je hoeft je dus alleen maar af te vragen of het antwoord de wereld in mag.
Als ik als zendamateur (er staats zelfs een call in mijn username) een vraag stel over mijn 3m piraten zender: geef hier maar niet een antwoord op
Als een willekeurig persoon een vraag stelt over een typische amateur antenne in combinatie met een typische amateur transceiver: niks mis mee.

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Endfed antenne

#44 Bericht door on4ged »

PA3DAT schreef: 17 feb 2024, 07:41 Het is misschien ook wel het gevolg van de gehanteerde regels: we mogen piraten of ongelicenseerden niet helpen met zenden op de amateurbanden. Maar als je dan vraagt of iemand een call heeft krijg je het halve forum over je heen, dan ben je een verzuurde ouwe zeur enz.
Ik betreur natuurlijk ook de commotie die hier ontstaan is, maar dan stel ik me toch de vraag: Had Engelbert niet even gewoon kunnen antwoorden op de vraag van on4avt? Dat zou naar mijn mening heel wat gezeur hebben kunnen vermijden. Die vraag van on4avt was toch niet zo bijzonder of krenkend of wat dan ook. Toch maar een gewone vraag naar mijn mening op een forum van, voor en door gelicenseerde zendamateurs.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Endfed antenne

#45 Bericht door PA0BAK »

Ron01 schreef: 17 feb 2024, 23:17 Laatst hoorde ik een discussie op NOS waarbij Novice amateurs als een soort domoren en tweederangs werden afgescheept.
52 jaar geleden haalde ik mijn machtiging, veel eerder dan de novice houders dus.
Maar dat wil niet zeggen dat ik meer weet, hooguit dat ik mogelijk langer ervaring met iets heb.
Mijn kennis is antiek, en de moderne novice houder weet meestal meer dan ik, zeker waar het moderne techniek betreft !

Daarnaast zijn er ook luisteramateurs die meer weten dan de ervaren zendamateur, maar die hebben dan andere interesses :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie