Endfed antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Endfed antenne

#16 Bericht door on4avt »

Een endfed van 19.6 m met een 1/49 balun ,resoneert op 10,15,20 en 40 m.
Zonder tuner.
ik heb die al opgespannen in alle richtingen met een goede swr. Omgekeerde L etc

Als de swr boven de 3 gaat, boven 150 ohm is een ingebouwde tuner gewoonlijk niet meer in staat om die te tunen. is dan beter om de antenne aan te passen. Elecraft is een uitzondering daarop. Mijn KX3 een veel groter bereik.
In je aanhef kon ik niet weten of je een licentie had of niet. Ingeval van wel, dan stelde ik me de vraag van ,hoe weet hij dat niet.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Endfed antenne

#17 Bericht door PA0BAK »

on4avt schreef: 16 feb 2024, 09:10 Een endfed van 19.6 m met een 1/49 balun ,resoneert op 10,15,20 en 40 m.
de lengte van mijn endfed weet ik niet, maar zal ongeveer 40m zijn.
Het gemeten resonantie punt is 7.4MHz, maar de antenne is beter dan 1:3 op 80m t/m 10m inclusief de WARC banden.
Er zit wel 10m RG85 opgerold tussen, als mantelstroom filter.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Endfed antenne

#18 Bericht door Thijzer »

Altijd jammer om te zien als nieuwkomers direct terug in de mand worden geblaft. Ga jullie schamen!

Engelbert kent kennelijk nog niet de gebruiken en mores maar heeft wel een prangende vraag. Blijkbaar is hij nog bezig met de studie en wil hij alvast gaan luisteren op de amateurbanden, allemaal initiatieven die we zouden moeten toejuichen.
Maar in plaats daarvan wordt zijn vraag gediskwalificeerd omdat hij dat geleerd zou moeten hebben (als hij net is begonnen, moet dat nog komen) en wordt gevraagd of hij überhaupt een licentie heeft. Ja, de bandpolitie staat altijd direct klaar om te handhaven, evenals de alwetende amateur.

Gelukkig nemen de meeste amateurs zich wel de moeite om de vraag gewoon zo goed mogelijk te beantwoorden, waarvoor dit forum ook bedoeld is. Mensen afbekken en diskwalificeren omdat ze de vraag niet stellen zoals jij dat graag hebt, hoort er in elk geval niet bij.

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Endfed antenne

#19 Bericht door on4avt »

PA0BAK schreef: 16 feb 2024, 11:41
on4avt schreef: 16 feb 2024, 09:10 Een endfed van 19.6 m met een 1/49 balun ,resoneert op 10,15,20 en 40 m.
de lengte van mijn endfed weet ik niet, maar zal ongeveer 40m zijn.
Het gemeten resonantie punt is 7.4MHz, maar de antenne is beter dan 1:3 op 80m t/m 10m inclusief de WARC banden.
Er zit wel 10m RG85 opgerold tussen, als mantelstroom filter.
Ja dat klopt dan wel. Dubbel zo lang.

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Endfed antenne

#20 Bericht door on4avt »

Thijzer schreef: 16 feb 2024, 12:12 Altijd jammer om te zien als nieuwkomers direct terug in de mand worden geblaft. Ga jullie schamen!

Engelbert kent kennelijk nog niet de gebruiken en mores maar heeft wel een prangende vraag. Blijkbaar is hij nog bezig met de studie en wil hij alvast gaan luisteren op de amateurbanden, allemaal initiatieven die we zouden moeten toejuichen.
Maar in plaats daarvan wordt zijn vraag gediskwalificeerd omdat hij dat geleerd zou moeten hebben (als hij net is begonnen, moet dat nog komen) en wordt gevraagd of hij überhaupt een licentie heeft. Ja, de bandpolitie staat altijd direct klaar om te handhaven, evenals de alwetende amateur.

Gelukkig nemen de meeste amateurs zich wel de moeite om de vraag gewoon zo goed mogelijk te beantwoorden, waarvoor dit forum ook bedoeld is. Mensen afbekken en diskwalificeren omdat ze de vraag niet stellen zoals jij dat graag hebt, hoort er in elk geval niet bij.
gevraagd of hij überhaupt een licentie heeft.

Dit is een normale vraag. daarmee kom je te weten hoever en wie hij is.
had hij erbij gemeld dat hij lerende was, dan was die vraag er niet gekomen. Dan had dit draadje een ganse andere wending genomen.
Met stenen gooien is ook een geen grote kunst.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Endfed antenne

#21 Bericht door PA4WK »

Even met een grote boog om alle discussies heen,
zoals eerder opgemerkt moet je bij een endfed een mantelstroom filter en een counterpoise plaatsen.
De counterpoise moet minimaal 0,05 golflengte lang zijn, dus voor een endfed voor 10 t/m 80 meter komen we uit op een counterpoise met een lengte van ruim 4 meter.
Die kunnen we op 2 manieren maken.
1- plaats het mantelstroom filter op 0,05 golflengte afstand van het voedingspunt van de endfed, het stuk kabel tussen antenne en mantelstroom filter werkt als counterpoise.
2- Plaats het mantelstroom filter bij het voedingspunt van de endfed en hang aan de buitenkant van de coaxplug (soldeer oogje onder een van de 4 schroefjes van de flens van de coax plug) een draad van 0,05 golflengte, deze draad kun je overal heen laten lopen, ook onder je dakpannen, niet parallel aan de antenne draad laten lopen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Endfed antenne

#22 Bericht door PE7K »

Dank je wel PA4WK, hier heb ik wat van geleerd :D :idea:
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Endfed antenne

#23 Bericht door Willem-PA5WK »

het is niet zo dat dit altijd moet , want heb geen mantelstroom o.i.d en werkt prima .

de endfet is zelfgemaakt +/- 10 meter lang dan een spoel voor 40 m er achter met een +/- 1,85 m lange draad
weer achter de spoel .

hangt wel helemaal vrij op een 10 meter hoog schuin naar beneden naar 8 meter ,

coax loopt recht naar beneden in principe haaks op de antenne
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Endfed antenne

#24 Bericht door PA4WK »

Bij een endfed heb je altijf mantelstromen
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Endfed antenne

#25 Bericht door TheoP »

maar niet iedereen heeft er last van :D

Theo

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Endfed antenne

#26 Bericht door Ron01 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 15 feb 2024, 15:26
Engelbert schreef: 15 feb 2024, 14:53 Ja ik denk er ook over om het account op te zeggen
Dat is jammer. Probeer door de zure reacties heen te lezen.

Als luisteramateur kan je prima de antenne aan de IC-7300 aansluiten. Het mantelstroomfilter kan later nog als je de registratie behaald hebt en gaat zenden.

Succes met de studie en het luisteren.
Ook hier komen soms reacties voorbij waarbij je jezelf moet afvragen: zijn deze zendamateur onwaardig?
Veel amateurs zetten zichzelf op een voetstuk, en alles wat buiten hun straatje is wordt afgebrand.
Maar trek je hiervan niets aan, dit zijn bekrompen mensen die de hele dag vanuit hun shack de wereld proberen te regelen en alleen hun opinie op de wereld telt.
Trek je hier niets van aan, elke radioamateur (met of zónder licentie) heeft dezelfde passie en liefde voor zijn hobby
Laat deze mensen in hun waanidee, maar ga lekker door met genieten van deze fijne hobby.
Ik heb gezegd.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Endfed antenne

#27 Bericht door Snof »

Laatst actief:- dus lijkt erop dat hij er echt klaar mee is, wat ik wel kan begrijpen.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Endfed antenne

#28 Bericht door TheoP »

Snof schreef: 16 feb 2024, 22:44 wat ik wel kan begrijpen.
Waarom dan? Wat is er verkeerd gegaan?
Wat of waarom mag je bij een roekie niet vragen waarom hij naar de bekende weg vraagt?
Omdat de weg voor ons bekent is?
Of omdat deze vraag in de les stof was te vinden?
Of omdat het op de verpakking staat, de antenne kan dit en dat en op de tranciever de banden waar het werkzaam is.

Theo

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Endfed antenne

#29 Bericht door PA4WK »

Jammer dat het zo moet aflopen.
Maar het is weer eens een mooi voorbeeld van hoe dingen mis gaan, de een is niet al te subtiel in zijn bewoordingen en de ander is wel erg snel op zijn p... getrapt. Ik stel voor dat we hier allemaal wat van proberen te leren.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Endfed antenne

#30 Bericht door TheoP »

Dat is me vraag ook, wat gaat er mis?
En jij geeft er ook geen antwoord op.

Theo

Plaats reactie