2 transceivers aansluiten op 1 speaker

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#1 Bericht door Thijzer »

In de shack wil ik 2 transceivers aansluiten op 1 speaker zodat ik minder plek nodig heb en ik toch van beide het audio gelijktijdig kan horen. Dus geen schakelaar ertussen.

Nu kan ik natuurlijk gewoon een speaker met een splitter aansluiten op de uitgang van beide sets maar ik ben bang voor nare gevolgen voor een van beide sets. heeft iemand dat al eens gedaan en gaat dat goed? Wat zou de beste manier zijn om dat te doen zodat ik niks sloop?

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#2 Bericht door PA3ECZ »

Thijzer schreef: 06 dec 2023, 15:26 In de shack wil ik 2 transceivers aansluiten op 1 speaker zodat ik minder plek nodig heb en ik toch van beide het audio gelijktijdig kan horen. Dus geen schakelaar ertussen.

Nu kan ik natuurlijk gewoon een speaker met een splitter aansluiten op de uitgang van beide sets maar ik ben bang voor nare gevolgen voor een van beide sets. heeft iemand dat al eens gedaan en gaat dat goed? Wat zou de beste manier zijn om dat te doen zodat ik niks sloop?

Je zou ook b.v. een Kenwood SP-31 aan kunnen schaffen, kunnen 2 transceivers/ontvangers op worden aangesloten, dat gebruik ik hier ook in de shack
Zit rechtsboven een keuze schakelaar op van "Input A of B", dus kunnen 2 apparaten op worden aangesloten.
Ik kan hier nu in de shack er 4 apparaten op kwijt. :)
Bijlagen
DSCF6577[1].JPG

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#3 Bericht door pe1cmo »

Maar hij wil geen A of B, maar A en B.

neem twee weerstand van 4,7 OHm (minimaal 2 Watt) en set die in serie. Knooppunt naar + spreaker, weerstand 1 naar set A + weerstand 2 naar set B +
de massa kan je doorverbinden dus - speaker aan - set A en min set B
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#4 Bericht door PA3ECZ »

pe1cmo schreef: 06 dec 2023, 16:39 Maar hij wil geen A of B, maar A en B.

neem twee weerstand van 4,7 OHm (minimaal 2 Watt) en set die in serie. Knooppunt naar + spreaker, weerstand 1 naar set A + weerstand 2 naar set B +
de massa kan je doorverbinden dus - speaker aan - set A en min set B
Maar als je "het audio gelijktijdig wil horen" dan moet je goede oren hebben, om dat geluid weer te splitsen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#5 Bericht door Thijzer »

Tnx voor de bijdragen! Ik zal dat eens met die weerstanden proberen.

Het is niet zozeer de bedoeling om gelijktijdig geluid van beide ontvangers te horen maar ik wil alleen het volume te hoeven aanpassen en niet omschakelen.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#6 Bericht door PD0JDG »

Met een mengpaneel en een actieve luidspreker kun je meer dan twee radio’s aansluiten en vanaf een enkele plek het volume per radio regelen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#7 Bericht door PA3DAT »

Thijzer schreef: 06 dec 2023, 15:26 In de shack wil ik 2 transceivers aansluiten op 1 speaker zodat ik minder plek nodig heb en ik toch van beide het audio gelijktijdig kan horen.
PD0JDG schreef: 06 dec 2023, 17:57 Met een mengpaneel en een actieve luidspreker kun je meer dan twee radio’s aansluiten en vanaf een enkele plek het volume per radio regelen.
En scheelt dát veel ruimte in de shack?? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#8 Bericht door PA3BAS »

Heel groot hoeven ze niet te zijn hoor, die mixers:
Bijlagen
IMG_8796.png
.... But will it blend?

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#9 Bericht door PD0JDG »

Inderdaad. Of ietsje groter met koptelefoon aansluiting.
IMG_0709.jpeg

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#10 Bericht door TheoP »

ja idd dit is een mooie oplossing hier voor.

Theo

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#11 Bericht door Snof »

PA3DAT schreef: 06 dec 2023, 22:22
Thijzer schreef: 06 dec 2023, 15:26 In de shack wil ik 2 transceivers aansluiten op 1 speaker zodat ik minder plek nodig heb en ik toch van beide het audio gelijktijdig kan horen.
PD0JDG schreef: 06 dec 2023, 17:57 Met een mengpaneel en een actieve luidspreker kun je meer dan twee radio’s aansluiten en vanaf een enkele plek het volume per radio regelen.
En scheelt dát veel ruimte in de shack?? :D
Ik gebruik een Dap imiz 7.1 zone mixer ipv 3 tafelmicrofoons op het bureaublad die altijd in de weg staan. In mijn geval bespaart hij dus veel werkruimte op het bureaublad.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#12 Bericht door Thijzer »

PA3BAS schreef: 06 dec 2023, 22:50 Heel groot hoeven ze niet te zijn hoor, die mixers:
Dat is op zich een mooie compacte oplossing die zelfs verder gaat dan 2 inputs. Misschien eens overwegen om daar de computer ook over te laten lopen...

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#13 Bericht door PE1KXY »

Mengpaneel is hoogohmig, LS signaal is laagohmig en van een ander spanningsniveau

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#14 Bericht door PD0JDG »

Ja, dat is waar. Heb je geprobeerd of dat problemen geeft in de praktijk? Heb je een idee om dat dan aan te passen?

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 2 transceivers aansluiten op 1 speaker

#15 Bericht door PE1KXY »

probeer mee te denken... vandaar dat ik iets roep over het mengpaneel, dat wordt best een project. Of je moet een line uitgang maken of hebben op de Z/O.
Maar mijn gedachten gang is idd zodra je een LF nivo hebt is het niet ingewikkeld denk dan aan bv een opamp als optel versterker oid of idd een mengpaneel. Je zal alleen weer vanuit mV naar watts moeten gaan dus weer een LF versterker. Ben benieuwd naar nog meer creatieve ideeën die vooral simpel zijn.

Plaats reactie