Quansheng UV-K5 flash problemen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Quansheng UV-K5 flash problemen

#1 Bericht door pe1rdp »

Toen een maandje of 2 geleden de Firmware flash rage goed op gang kwam heb ik 1x UV-K5 (8) besteld.
Deze werd in 4 dagen geleverd en kon ik moeiteloos flashen.

Omdat we tijdens de JOTA altijd porto's tekort komen, heb ik nog eentje besteld. Deze had problemen met flashen.
Tijdens het flashen stopte het proces, soms na 1%, soms na 10%, soms na 60%.
Na vele pogingen lukte het uiteindelijk.

Tijdens de jota hebben we nog 2 andere UV-K5's geflashed. Deze gingen weer zonder problemen. Omdat er ondertussen nieuwe firmware uit was, hebben we mijn probleem portofoon opnieuw proberen te flashen. Wederom problemen, uiteindelijk, na vele pogingen, toch gelukt.
Oke, kan wel eens gebeuren. Er is nauwelijks tot geen QC (vermoed ik) en voor die prijs kun je zoiets wel verwachten.

Vorige week weer een portofoon besteld, ook weer binnen een week netjes geleverd maar ook weer flashproblemen. Deze komt met geen mogelijkheid voorbij de 20%.
Ik heb andere firmware geprobeerd, andere flash-software (van de Quansheng website, met UVMOD website en via de github website). Ook 3 andere PC's maar telkens dezelfde firmware flash problemen. Telkens dezelfde driver en kabel gebruikt.

Ik heb al een nieuwe kabel besteld. Wellicht zit daar het probleem.
Heeft iemand anders ook soortgelijke problemen?
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#2 Bericht door PD0JDG »

Hallo,

Ik heb een originele UV-5K. Geen UV-5K 8 of UV-K6. Geen probleem met flashen met de Quansheng software onder Wine. Ook geen probleem met configureren met Chirp onder Linux.

Misschien eens proberen om de configuratie met Chirp uit te lezen? Dat gebruikt dezelfde kabel en hetzelfde stuurprogramma.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#3 Bericht door pe5jw »

Ik had een uv-k5 die eerst goed werkte.
Na de 1e keer flashen begon hij raar te doen en wou niet meer fatsoenlijk opstarten, leek gelijk in programmeer mode te gaan.
Zou denk dat het de ptt knop was die vast zat of zo maar nee.
Ik heb hem los gemaakt (gaat erg makkelijk, even op youtube zoeken) en er bleek een soldeer blopje te zitten in de buurt van de usb aansluiting (zat onder de draden van de speaker).
Die wipte je zo weg en dacht nog dat zal het toch niet zijn maar dat was het dus wel !
Daarna geen problemen meer.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Gelderland
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2023, 11:15

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#4 Bericht door Gelderland »

Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk, of je de UV-K5 (8) nu met de zelfde software / firmware kan flashen als de 'gewone' UV-K5.
Er zijn diverse interessante nieuwere firmware-versies te vinden op internet, waardoor meer functionaliteit beschikbaar komt, bijvoorbeeld ontvangst over meerdere banden dan waarmee de portofoon standaard geleverd wordt.
Ik zou het jammer vinden om mijn nieuwe portofoon onbruikbaar te maken (ook al was hij maar € 15 op AliExpress), door de verkeerde firmware er in te schieten ! Welke versie hebben jullie gebruikt voor jullie UV-K5 (8), en welke functionaliteit kwam daarmee beschikbaar ?

PD5MRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:34
Roepletters: PD5MRT
Locatie: Best

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#5 Bericht door PD5MRT »

Hoi,

Paar dagen terug ook een UV-K5(8) binnen gekregen.
Bediening is wel even wennen zelfs t.o.v een Baofeng GT3.
Met veel moeite kreeg ik mijn kanalen overgezet met Chirp maar dit was pas na een harde klik van de connector de porto in.
Vond uiteraard ook allerlei mods maar kwam helaas niet verder dan 1% laden en scherm blijft nu zwart.
Dacht ook de kabel maar die werkt op mijn GT3 gewoon vlekkeloos.
Heb zowel UVmod en originele programma`s geprobeerd maar helaas.
Denk dat ik mijn eerste "Brick" te pakken heb of heeft iemand nog ideeën?
Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#6 Bericht door pe1rdp »

Hier dus hetzelfde. Na een paar % hield de flash ermee op.
Nu wordt de kabel ook onder linux gezien; default zonder gedoe met drivers installeren.
Ik kan me voorstellen dat er bij de huidige batch portofoon's een andere onderdeel is gebruikt in de comms lijn. Bijvoorbeeld een C-tje met net wat andere tolerantie en dat de windows driver hiermee niet goed overweg kan.

Welke software en welke versie heb je gebruikt? Bijv Win 11-23h2?
En welke driver? Windows wil een werkende driver telkens maar updaten en dan moet je deze handmatig weer terug zetten naar de driver van 20 jaar geleden.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
Gelderland
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2023, 11:15

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#7 Bericht door Gelderland »

Jammer dat het flashen van de firmware niet goed lukt. Daar wacht ik dan nog maar even mee als ik hem binnen krijg !
Als het flashen met nieuwe firmware niet goed werkt, kan je met dezelfde kabel / driver dan wel gewoon instellingen naar de portofoon sturen met de eigen programmeer-software van QuanSheng (Portable Radio CPS) of met Chirp ? Lijkt me veel handiger om frequentie's in te geven dan via het toetsenbord / display van de portofoon zelf. Het gaat dan namelijk eigenlijk alleen maar om instellingen (frequentie's en dergelijke), en niet om complete firmware.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#8 Bericht door pe1rdp »

Ja, chirp heeft alle mogelijkheden tot instellen van de UV-K5.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#9 Bericht door PG7VG »

Hier ligt vanavond ook een UV-K5(8) klaar. Enthousiast geworden door het forum.

Ik begrijp dus dat ik beter niet kan flashen?

Is dat dan overigens verkeerd gegaan via het flashen via de webbrowser? Of vanuit de pc?
73, Peter.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#10 Bericht door PD0JDG »

Op het Internet zie ik meerdere gelijksoortige gevallen met de UV-5K (8). Het lijkt meer op een mechanisch probleem van de kabelverbinding met de porto. Misschien dat een andere kabel dat niet heeft.

Ik heb de gewone UV-5K en gebruik Ubuntu. De Quansheng software werkt onder Windows emulatie en Chirp direct onder Linux. Met een USB naar Kenwood kabel werkt het prima. Web browser flash heb ik nog niet geprobeerd.

Eens testen of de configuratie uitgelezen kan worden zal de software op de radio niet verminken.

Ik woon vlakbij het vliegveld van Orly. De radio ontvangt net zoveel als mijn Uniden scanner. Enkel de scansnelheid is veel lager. Dus heb ik het aantal te scannen kanalen beperkt.

PD5MRT
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2023, 20:34
Roepletters: PD5MRT
Locatie: Best

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#11 Bericht door PD5MRT »

Nou ik heb het voor elkaar.
- Druk PTT in en houd ingedrukt.
- zet hem aan dat de witte led brand en blijf ptt ingedrukt houden.
- In Portable Radio Tool V1.1.12 connect en kies file maar blijf PTT ingedrukt houden.
- Druk kabel erin en kies Update en ook PTT nog steeds vasthouden.
- LED begint te knipperen en UV-K5(8) word geflasht.

Alles afkoppelen, opstarten en testen maar.
Mijn brick werkt gelukkig weer en met de mods.
Fijne avond en experimenteer ze.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#12 Bericht door PG7VG »

Vanavond verschillende keren de firmware geflashed mbv de webbrowser.
Ging gelukkig zonder problemen.

Al krijg ik het nog niet voorelkaar om de bandbreedte te wijzigen van 13mhz tot 1200mhz.
Andere zaken zoals een logo, de accuspanning, frequenties in de NOAA geheugens aanpassen. Dat lukte wel.


Het betreft dan een UV K5(8) die vorige week nog in China lag.
Uitlezen mbv Chirp was ook geen probleem.

Ik gebruik overigens win10 en een kabeltje waarvan de driver door Windows met rust wordt gelaten.
73, Peter.

Gebruikersavatar
Gelderland
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2023, 11:15

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#13 Bericht door Gelderland »

Mijn QuanSheng UV-K5 (8) is sinds gisteren binnen uit China. Programmeren van frequentie's en kanalen met de eigen Portable Radio CPS software van QuanSheng werkt prima, evenals met Chirp. De programmeerkabel lijkt dus goed te verbinden tussen portofoon en laptop.
Heb nog geen firmware update gewaagd. Lijkt wel leuk om meer banden te kunnen ontvangen.

PD2HSB
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2021, 12:27
Roepletters: PD2HSB

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#14 Bericht door PD2HSB »

Ik herken het flashprobleem bij meerderen in de omgeving.
Nu heb ik een voorraadje aan programmeerkabels met usb serial chipsets varierend van:
- Orginele Prolific
- China Prolific
- CH340
- FDTI

De proef op de som genomen en eens verschillende kabels geprobeerd en tot de volgende conclusie gekomen:
CH340 chipsets geven zowel met flashen als in Chirp datafouten.
De overige chipsets werken wel. Met als opmerking dat de chineese prolific het alom bekende driver probleem heeft.

Waar ik erg benieuwd naar ben is welke chipset jullie programmeerkabel met problemen heeft. Dit om mijn bevindingen te staven.

73
Hans
PD2HSB

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Quansheng UV-K5 flash problemen

#15 Bericht door PD0JDG »

Leuk experiment! Hier geen problemen met lezen en schrijven van en naar de (originele) UV-K5 onder Ubuntu 22.04.
LSUSB informatie:
Bus 001 Device 003: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port / Mobile Action MA-8910P

Plaats reactie