Welk apparaat

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Engelbert
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2023, 05:03

Welk apparaat

#1 Bericht door Engelbert »

Ik mag een zender uitzoeken.
Zit te denken aan Kenwood ts890s of ts590sg.
Of toch maar yeasu 991a of icom7300
Ben er nog niet uit
Wie weet raad

73 Engelbert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Welk apparaat

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Engelbert.

Hieruit begrijp ik dat je geslaagd bent, gefeliciteerd!

Wat wil je, CW, SSB? Kijk naar je behoefte en stem daar je keuze op af. Hierbij is een antenne wellicht nog belangrijker.
Je kunt een mooie moderne set hebben, als de antenne een paar meter draad is lost de moderne set de matige ontvangst niet op.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Welk apparaat

#3 Bericht door PE1RTC »

Allereerst...gefeliciteerd.
Tussen de transceivers die je noemt zit nogal verschil.
Zeker ook in prijs: Zo'n TS-890s vindt je 2e hands niet zo snel en nieuw boven de 4000 euro.
Ik kan wel zeggen neem een Icom 7300 maar dat is dan ook een gekleurde mening omdat dat de transceiver is die mij geweldig bevalt.
Voor de cw-ers zit er een extra knopje op om automatisch op exact dezelfde frequentie als het tegenstation in te tunen.
Geen lastig interface naar de pc nodig, met de originele handmicrofoon al een zeer goede modulatie, mooi display, makkelijke bediening en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik zou een goede tweedehands kopen. Er zijn er genoeg en voor een 950 euro of zoiets koop je er 1 en mocht het toch niet bevallen dan verkoop je m weer voor ongeveer dezelfde prijs.
Heb je t.o.v. een nieuwe 890s nog meer dan 3000 euro over voor antenne, eindtrap, eventueel antennetuner of gewoon voor iets heel anders.
Nieuwe fiets bijvoorbeeld :D

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Welk apparaat

#4 Bericht door TheoP »

mijn 2 centen?
Ga voor een 7300, vreselijk veel goede waar voor je geld.
En ook 6 plus 4 meter er bij.

Theo

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Welk apparaat

#5 Bericht door PA3HMP »

Waarom niet wat kleiner beginnen en een ts480 pakken, kun je later ook goed mobiel gebruiken of tijdens jota ofzo

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Welk apparaat

#6 Bericht door PA9X »

Engelbert schreef: 07 okt 2023, 10:12 Ik mag een zender uitzoeken.
Zit te denken aan Kenwood ts890s of ts590sg.
Of toch maar yeasu 991a of icom7300
Ben er nog niet uit
Wie weet raad

73 Engelbert
Wat is je budget?

Op welke banden wil je uitkomen?

Wat heb je qua antenne(s) in gedachte (en budget)?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Welk apparaat

#7 Bericht door PA3DJS »

Engelbert schreef: 07 okt 2023, 10:12 Ik mag een zender uitzoeken.
Zit te denken aan Kenwood ts890s of ts590sg.
Of toch maar yeasu 991a of icom7300
Ben er nog niet uit
Wie weet raad

73 Engelbert
Naast wat je wilt v.w.b. banden en modes, is het ook zinvol om te kijken welke bediening je bevalt. Houd je van veel knoppen met directe toegang tot functies, of spreekt een bediening via menu's of via de computer je ook aan.

Wat anderen ook reeds aangegeven hebben: investeer in je antennes. De duurste set in combinatie met een stukje draad blijft een treurige installatie.

V.w.b. frequentie en modes is een 991A niet te vergelijken met een 7300 of andere HF + 6 m only set. De 991A kan ook all-mode op 2m en 70 cm.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Welk apparaat

#8 Bericht door pa3dsc »

Welke antenne kun je plaatsen?

Begin met een set uit de reeks van http://shop.qrp-labs.com/
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

PE0DNY
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Welk apparaat

#9 Bericht door PE0DNY »

Ik heb ze alle drie gehad, een yeasu 991, een icom 7300 en een kenwood 590sg.
De 991 staat hier nog als backup of mobiel gebruik, maar verder ik gebruik hem niet meer.
De kenwood was mijn favoriet en uiteindelijk voor een 890 ingeruild.
Of die het extra geld waard is valt t.o.v. een 590 over te discussiëren, ik vind eigenlijk van niet, maar je hebt dan wel de 4m erbij.
Als het daar om te doen is ben je met een 7300 veel goedkoper uit.
Het is dus maar net waar jou interesses liggen.

Er zijn een paar punten waardoor ik de 590 prefereerde.
De grotere kast biedt meer ruimte voor een goede tuner, hij regelt tot 1:10 probleemloos weg.
De anderen houden echt op als de swr boven de 1:3 komt.
Een ander punt is de matige communicatie met de pc en dat er heel veel achter menu's zit bij de yeasu en icom
Dat werkt gewoon minder prettig dan direct aan knoppen draaien.
73 Ynte

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Welk apparaat

#10 Bericht door Thijzer »

Als je ook 2m en 70cm wilt gebruiken, dan is een alles-in-een transceiver misschien een beter idee. In het begin lijkt alles interessant en spannend maar mijn ervaring is dat je uiteindelijk een voorliefde ontwikkelt voor het een of het ander. En om dat te ontdekken zou ik niet al te veel geld gaan uitgeven maar op zoek gaan naar een multiband transceiver.

Ga eens kijken bij lokale zendamateurs wat zij hebben en waarom ze er tevreden over zijn. Een tuner die 1:10 tunet is zinloos, je investeert beter in een antenne die beter dan 1:3 is. Ingebouwde tuners zijn in de regel prima maar een externe is wat flexibeler.

Enfin, van harte gefeliciteerd met je vergunning! Je eerste transceiver zal beslist niet de laatste zijn, neem dat van mij en van waarschijnlijk alle andere aanwezigen hier maar aan!

pe1gcg
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2023, 20:57
Roepletters: Pe1gcg

Re: Welk apparaat

#11 Bericht door pe1gcg »

Hallo Engelbert,
Ik heb zelf ook net voor die keuze gestaan. Er zijn zo verschrikkelijk veel modellen en types, dat het lastig is om alles op een rij te krijgen. Ik heb mezelf afgevraagd wat ik ermee zou willen. Iemand vroeg me wat hetgeen was dat me zo aansprak toen ik voor het eerst belangstelling kreeg. Dàt was het. Ik herinnerde me dat vooral het contact met mensen ver weg voor mij het meest interessant was.
Dan kom je al snel op hf uit. Dat wil niet zeggen dat ik vhf of uhf niet interessant vind, maar voor mij was duidelijk dat ik eerst die richting in wilde.
Dan kun je kiezen of je een all band tranceiver wil of dat je toch wat meer dedicated hf wil en welke modes je interessant vind.
En zo kun je iig wat meer gericht zoeken naar het apparaat dat bij je wensen past.

In mijn optiek is een goede antenne net zo belangrijk als een goede zendontvanger, echter is een antenne meestal makkelijker om naderhand te verbeteren en het kost niet zoveel als je daar een keer een verkeerde keus in maakt.

Ik heb voormezelf een lijst gemaakt van alle sets die technisch gezien aan mijn wensen voldeden. Daarna ben ik reviews gaan lezen. Dan vallen er al weer een aantal af. Zo ontstaat er een lijstje waarbij je persoonlijke voorkeuren een duidelijke rol gaan spelen. Ik hou persoonlijk erg van old school en rustige audio. Zo vallen er misschien weer een paar af. Uiteindelijk hou je er een paar over op je lijst en dan ga je zoeken en kijken en voelen en testen.

Succes!

73
Roy

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk apparaat

#12 Bericht door PA0ETE »

pa3dsc schreef: 07 okt 2023, 16:09 Welke antenne kun je plaatsen?

Begin met een set uit de reeks van http://shop.qrp-labs.com/
Daar ben ik helemaal voor. Ik heb Hans Summers van het bedrijf hoog zitten. Maar op het moment biedt het bedrijf nog geen apparatuur aan die SSB heeft. Wel CW en digitale modes.

De QMX zal met een nieuwe versie van de firmware vrijwel zeker ook SSB krijgen (hardwarematig kan het apparaat dat aan). Maar het is nog niet bekend wanneer dat zal zijn.

Ik twijfel bij mijn gedachten hierover een beetje tussen de IC-7300 en de gedachte "klein beginnen". Als je met een eenvoudiger apparaat begint ben je minder gauw 'uitgespeeld'.Maar dat hoeft ook niet in alle gevallen zo te zijn natuurlijk.

Een andere overweging is het zendvermogen. QRP werken is leuk, maar het is ook een stuk uitdagender. Het is minder makkelijk om verbindingen te maken je moet er meer moeite voor doen, en dat gaat met meer ervaring makkelijker. In Australië heb je een beginnersmachtiging waarmee je alles mag, maar niet met meer dan 5W. De gedachte is dan dat je met 5W minder snel "brokken" (cq. storing) maakt dan met 100W. Maar als je met een groter zendvermogen begint, met name bij spraakmodes als SSB, dan is het maken van de eerste QSO's wel een stuk makkelijker en die QSO's zijn ook een stuk comfortabeler.

Als je een IC-7300 koopt (of een van de duurdere Kenwood), ja dan heb je meer in huis dan wat je nu ten volle zult kunnen benutten. Maar ook van daaruit kun je wat die apparaten echt kunnen goed ontdekken. Als je met een eenvoudiger apparaat begint, waardeer je uiteindelijk wel meer wat die heel goede apparaten kunnen. Je kunt (als je het geld ervoor hebt (of over hebt)) overwegen om ook een eenvoudiger apparaat erbij te kopen. Bijvoorbeeld een G106 van Xiegu. Daar komt meestal 8 tot 10 watt uit. Dat apparaat is tevens leuk voor als je portabel wilt werken. Transciever is heel klein en kost tussen de 300 en 350 euro. SSB en CW (en geschikt voor digitale modes). Zeer klein en een ergonomische bediening, maar met niet heel veel luxe. De dingen die het meest nodig zijn zitten erin

Maar je moet waarschijnijk ook nog ontdekken wat je precies in de hobby het leukst vindt (dat weet ik zelf overigens na tientallen jaren nog steeds niet helemaal precies. Ik vind veel teveel leuk :)

Succes in ieder geval!
John
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 377
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Welk apparaat

#13 Bericht door pc9t »

Engelbert schreef: 07 okt 2023, 10:12 Ik mag een zender uitzoeken.
Zit te denken aan Kenwood ts890s of ts590sg.
Of toch maar yeasu 991a of icom7300
Als ik mocht kiezen zou ik de TS890 kiezen als het budget er niet toe doet, of Flexradio maar dan moet je wel graag met PC’s in de weer zijn. Of de M versie maar die zijn voorlopig niet leverbaar.

Ik vind de ergonomie van de TS890 toch net even wat beter als een 991A of 7300, de laatste zie ik toch veel te koop staan, waarom ? als die werkelijk zo goed is. En als de bandscope je niet veel doet, zou ik de 590sg boven de 7300 verkiezen.

Maar nogmaals uit de 4 zou ik de TS890 kiezen, maar die vind je gebruikt niet zo veel. Maar is tevens wel de grootste van allemaal, en die sleep je niet mee op vakantie ofzo.

Just my 2 cents !
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Welk apparaat

#14 Bericht door pa3met »

pc9t schreef: 08 okt 2023, 13:02
[....] net even wat beter als een 991A of 7300, de laatste zie ik toch veel te koop staan, waarom ? als die werkelijk zo goed is.
heeft _ook_ te maken met het aantal verkochte exemplaren, nietwaar?

Ik zou eerder de vraag stellen dan aan de mensen waarom ze een 7300 verkopen.
Misschien wel om de $$ rond te krijgen voor een 7610 (of een 890). Ik kan me dat goed voorstellen.
Of stel -- iemand heeft een 705 voor 2/70 , eigenlijk geen HF. Wil ook 23 en hoger: verkoopt de 705
en koopt een 905. Niet omdat de 705 slecht is ofzo.

Maar goed, iedereen koopt maar waar die zin in heeft. Ik heb zo mijn voorkeuren, gebaseerd meestal
op teleurstellingen na gebruik. Gelukkig meestal zonder dat ik er geld voor uitgegeven heb, op een
enkele keer na dan.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Welk apparaat

#15 Bericht door pe1hzg »

Als je begint als zendamateur, kijk of je een tweedehandsje kunt krijgen of misschien, lenen (laat een ervaren zendamateur je helpen om te voorkomen dat je een defect apparaat koopt), en doe eerst ervaring op.
De dure fratsen, daar heb je niks aan, zeker niet in het begin.

Van iedere tien Euro die je uitgeeft horen er zeven naar de antenne te gaan. Inderdaad, *de radio is minder belangrijk*.

Een hoger getal op de website van de radiohandelaar maakt je geen betere zendamateur (ik zou bijna zeggen, in tegendeel!).
Wat helpt, is een goede antenne.
En wat ook gaat helpen is de ervaring die je op zult moeten gaan doen.
Deze ervaring kun je niet kopen op een websjop (en da's maar goed ook!)

Het verschil tussen een acht-negen-nul, een vijf-negen-nul, een negen-negen-een, een zeven-drie-nul-nul, voor nu maakt dat echt, echt niet uit behalve het gat wat het achterlaat in je budget en het geld wat aan antenne en kabels uitgegeven had moeten zijn.

"Iemand die een rolls royce rijdt is daarmee niet een goed chauffeur".

Geert Jan

Plaats reactie