Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#16 Bericht door PA0ETE »

PA0BAK schreef: 21 jul 2023, 12:57 Is er op 4m wel activiteit in FM?
Of is dit juist een middel om deze activiteit te bevorderen ..........
Mogelijk een combinatie van beide, denk ik.
Er zijn hier mensen QRV op 70,400 MHz (Amersfoort) De keren dat ik een porto meeneem heb ik meestal geen 2m of 70 cm nodig om verbinding te krijgen, maar het is wel handig. Hoef ik er geen extra porto voor mee te nemen. Maar het is er wel stil, en er zijn weinig regio's waar structureel activiteit is.

Dat is jammer. Het gaat een stuk verder dan op 2m. Je werkt doorgaans verder dan op 2 met repeaters zelfs, en op 70 MHz geen repeaters in NL. Van hieruit is Zwolle met een rondstraler op 2m niet zo makkelijk te werken. Dat is echt al over de grens van wat normaal mogelijk is. Maar op 70 MHz werk ik mobiele stations tot aan de bebouwde kom van Assen. Dat is 150 km. (25W in een halve golf rondstraler, 22 meter boven de straat).

Stations die ik bijna altijd kon werken (in de tijd dat het er nog drukker was) ging met vaste stations van hieruit tot aan de Waddendijk in Groningen en Friesland, waarbij het tegenstation de antenne op een meter of 10 à 15 had en meest vermogens van 6 tot 8W. Bij mobiel is het daarnaast veel rustiger. De QSB en flutter gaan veel minder snel (4x zo traag op 70 MHz dan op 2m), maar het signaal reflecteert veel minder en buigt ook nog enigszins om gebouwen en heuvels heen. Dat is echt een groot verschil, zeker tov 430 MHz.

Portabel moet ik eerlijk zijn gaat een stuk minder dan op 2m. Dit onder andere doordat de koppeling tussen porto en hand (als tegencapaciteit) minder goed begint te worden. Als je er een antenne van 2m lengte op zou zetten (halve golf) is een tegencapaciteit een stuk minder belangrijk. Dat werkt ongetwijfeld heel goed, maar het is een onpraktische lengte. De meeste portabele 70 MHz-antennes zijn tussen de 30 en 50 cm lang. Maar goed, ik kan wandelend portabel nog wel tegenstations vinden hier dus.

Het gebrek aan belangstelling komt overigens voor een deel doordat N-amateurs niet mee kunnen doen. Een deel van de actieve amateurs kunnen daardoor op die banden (6m, 4m) ook niet meedoen en mensen zitten dan liever op 2m of 70 cm om mensen niet uit te sluiten. Ik heb een tijdlang een ronde op 50 MHz geleid, en daar losten we dat een deel van de tijd op door ook een 2m-zendontvanger erbij ingeschakeld te laten. N-amateurs in de regio konden dan meedoen door zich op 2m in te melden. Een deel van de tijd was nog toen bemande repeaters nog toegestaan waren. Toen dat nog mocht relayeerden we het 50 MHz-verkeer door naar 2m, en konden N-amateurs daar op 2m op reageren (terugrelayeren van een N-amateur naar een niet-N-frequentie is sowieso niet toegestaan.) Een deel van de inmelders kon elkaar daardoor niet horen, maar dat kwam uiteraard ook tussen stations op 50 MHz voor.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#17 Bericht door pe1rea »

Leuk ding John, waar is dat ding te koop en tegen welke prijs?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#18 Bericht door PA0ETE »

pe1rea schreef: 21 jul 2023, 23:02 Leuk ding John, waar is dat ding te koop en tegen welke prijs?
Hij is wat aan de prijs, o.a. door de repeaterfunctie die erin zit. Hij kost rond de 219 euro. Meerdere handelaren hebben hem volgens mij, waaronder ikzelf ook. Dat laatste bedoel ik niet als aanprijzing, maar het is ook weer zo raar als ik het niet noem. Maak echter vooral een objectieve keuze waar je het apparaat koopt.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#19 Bericht door pe1rea »

Inderdaad wat aan de prijs voor een extra speeltje..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#20 Bericht door PA0ETE »

Ik had liever gezien dat hij goedkoper was. Dat hij duurder is komt ongetwijfeld door de uitvoering die ook kan repeateren. In feite zitten er twee geheel autonome portofoons in. Eentje met twee banden en eentje met drie.

Er zit voor elk van deze twee zit een PTT-knop op het apparaat, en gisteren zat ik op PI2NOS kort te praten, vervolgens kwam op de andere ontvanger op 2m de callgever van mijn eigen repeater in, en die was dus luid en duidelijk uit de luidspreker (en dus ook op PI2NOS) te horen, met één PTT-knop ingedrukt.

Alles is dus niet alleen dubbel uitgevoerd, maar ook zodanig dat de ontvangers (als ze niet op dezelfde band afgestemd zijn) niet plat gaan als de zender op dezelfde antenne werkt. Het is dus heel duidelijk geen apparaat met twee frequentiedisplays en één ontvanger :) En er zitten meer dingen in die je bij portofoons meestal niet ziet.

Dit is de tweede portofoon die ik heb die dat duplexen kan. De eerste was een Alinco in de jaren 90. Daarbi jwas het echter zo dat de ene ontvanger alleen op 70 cm werkte en de ander alleen op 2m. Bij deze kun je de beide ontvangers ook op twee naast elkaar gelegen kanalen instellen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#21 Bericht door Charles_ »

PA0BAK schreef: 21 jul 2023, 12:57Is er op 4m wel activiteit in FM?
Toen deze frequentieband beschikbaar kwam waren er voldoende activiteiten, want het was immers nieuw. Nadien is het stil geworden omdat velen terug gingen naar de andere banden waar ze al jaaaaren op zaten.
Toen ik nog in Mariahoeve woonde was er vooral in de avonduren geregeld wel lokale activiteit, vooral onderling QSO. Overdag was/is deze band doorgaans onbruikbaar vanwege storing door zonnepanelen. Nu ik in Brabant woon blijkt er hier amper amper activiteit te zijn op de VHF en UHF banden, doorgaans enkel nog tijdens wekelijkse rondes.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#22 Bericht door PA0ETE »

Ik heb hier geen storing op 50 of 70 MHz, en alle overburen, de dichtstbijzijnde 18 meter of zo hier vandaan hebben het dak vol panelen staan. Het is al jaren zo dat die twee banden hier de meest storingvrije zijn van allemaal. Dat was toen ik net op 50 MHz zat net andersom, dat was rond 2007/2008. Toen was 50 MHz de enige band met prut :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#23 Bericht door pe1rea »

PA0ETE schreef: 22 jul 2023, 08:43 (..................)

Dit is de tweede portofoon die ik heb die dat duplexen kan. De eerste was een Alinco in de jaren 90. Daarbi jwas het echter zo dat de ene ontvanger alleen op 70 cm werkte en de ander alleen op 2m. Bij deze kun je de beide ontvangers ook op twee naast elkaar gelegen kanalen instellen.
Mijn Standard 620 (23 en 70) kon ook transponderen, heb het ding jaaaaaren gebruikt om in huis met een portofoon rond te lopen en op de huisfrequentie op 70 uit te komen... (waarna de zaak via een ander trucje weer op een andere qrg op 23 uitkwam)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#24 Bericht door on4fra »

John,
Is het probleem van inmelders die elkaar niet kunnen horen in een ronde niet op te lossen door bij de rondeleider of bij iemand centraal in de ronde een websdr op te stellen zodat mensen die wat verder zitten kunnen meeluisteren? Bijvoorbeeld met de openwebrx software?
73,
on4fra

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#25 Bericht door PA3BAS »

Is die porto van een nieuw merk, Wouxum? Dat heb je in je YouTube-titel staan. Kan je vast nog aanpassen. 😬😇
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#26 Bericht door PA0ETE »

PA3BAS schreef: 23 jul 2023, 08:36 Is die porto van een nieuw merk, Wouxum? Dat heb je in je YouTube-titel staan. Kan je vast nog aanpassen. 😬😇
Dat heb ik erin gezet om te kunnen zien of jullie wel opletten.

Jij bent dus de eerste die oplet Bas ;-)

(OK, ik geef toe, het was een foutje, ik had het al gezien, maar was er vanwege drukte nog niet aan toegekomen)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#27 Bericht door Charles_ »

Er blijkt ook een Wouxun KG-Q332 uitgebracht te zijn, eveneens een 3-band portofoon maar dan voor 6/2/70
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#28 Bericht door PA0ETE »

Klopt, hij heeft ook 220 MHz, als je de Amerikaanse versie hebt, maar die voldoet niet aan de EU-regels. De driebandenversie met 50 MHz is wel hier goedgekeurd.

De combinatie van 50 en 70 MHz was niet mogelijk. Beide apparaten hebben vanwege de bandkeuze van de onderste band een verschillend middenfrequent om birdies etc te voorkomen. Dat is belangrijk vanwege de crossbandrepeaterfunctie in het apparaat.

Die van mij is deels ontgrendeld, (zendt o.a. 66 - 88 MHz, 136 - 174,999 MHz, maar niet op 220 MHz).

Vervelend is dat die van mij ook geen AM ontvangt boven 200 of 220 MHz. De keuzemogelijkheid verdwijnt gewoon uit het menu. Met de dealersoftware kan dat volgens mij wel veranderd worden. Hij heeft wel 8,33 kHz-stappen.

De Europese versie van de KG-Q332 is overigens pas in augustus verkrijgbaar.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#29 Bericht door Thijzer »

In de UK inclusief verzenden en importheffingen betaal je nét € 201,- dus op zich valt dat nog reuze mee. Ze hebben beide versies, zowel de 6m als de 4m variant:

https://moonrakeronline.com/eu/amateur- ... ransceiver

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#30 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef: 24 jul 2023, 10:30 In de UK inclusief verzenden en importheffingen betaal je nét € 201,- dus op zich valt dat nog reuze mee. Ze hebben beide versies, zowel de 6m als de 4m variant:

https://moonrakeronline.com/eu/amateur- ... ransceiver
Dat is een beetje optimistisch:

154,09 + 21% btw + 8 euro inklaringskosten (dat is soms 20 euro) en de goedkoopste verzendwijze is 30,20 (7 tot 10 dagen). Als de inklaringskosten 8 euro zijn is het totaal 224,65. Dat is duurder dan 220 wat hij hier meestal kost, maar vaak komen daar nog wel verzendkosten bij.

Als je echter mazzel hebt slipt hij door de douane en dan is het 184,29. (Officieel zou je dat dan moeten melden, maar ik geloof dat niet veel mensen dat ook inderdaad doen).

(N.b. amateurspullen zijn altijd vrijgesteld van invoerrechten bij import naar de EU, als ze die rekenen moet je protesteren dan zou je het terug moeten krijgen.)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie