software porto

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

software porto

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Als ik binnenkort een heel simpele 145 - 435 Mhz. portofoon ga kopen moet ik denken aan het programmeren van zo'n ding volgens mij.

Maar ik ben een OSX - MAC gebruiker en ik snap niks van dat programmeren denk ik. Er moet dan ook nog een kabel komen.
(gek dat die er waarschijnlijk niet bij zit ).

Dat programmeren is dat dan 1-malig? Is dat er ook voor de MAC?
Moet je voor die software betalen?

Ik wil alleen de repeaters er in hebben, meer niet. Dan kan ik toch de verkopende partij-winkel vragen om dat programmeren "even" te doen?
Of is dat te veel gevraagd?
Kortom zomaar wat vragen die in mij opkomen.
Ik had in de jaren 80 een ICOM IC2 met duimwieltjes, toen was dat allemaal erg makkelijk.( dat geldt voor veel zaken vroeger)

Wie kan mij een beetje "adviseren"?

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: software porto

#2 Bericht door on4ged »

Hoeveel repeaters wil je geprogrammeerde hebben? Ik heb een FT60 en heb niet de mogelijkheid om ze via de computer (ook een Mac) te programmeren.
Ik heb het programma niet, en de vraag is inderdaad dan nog of dat op Mac wel gaat werken, en dat betwijfel ik sterk. En voor dat beetje vind ik het veel teveel geld om dat programma aan te kopen mocht het al op Mac werken. Ik heb het dus maar even snel manueel via het menu van het toestel gedaan. Toegegeven, met de computer zou het wel sneller gegaan zijn, maar voor mij was er dus geen andere oplossing. Ik heb tevens de volledige Marifoon-kanalen geprogrammeerd, en dat zijn er wel een hele hoop, simplex, duplex etc..
Dus zou ik zeggen maak je geen zorgen over dat programma en zet die frequenties er snel even manueel in.

Overigens, ik heb hier ook nog zo'n Icom IC-2E (met de befaamde duimwieltjes) staan die ik in ±1987 in occasie aangekocht heb. Hij heeft me wel vele jarenlang goede diensten bewezen, en er moest en kon niks in geprogrammeerd worden. Helaas zijn de beide batterijen intussen volledig onbruikbaar geworden, en ik twijfel eraan om er nog eens nieuwe cellen in te stoppen. Ik weet ook niet of het toestel dan nog deftig zou functioneren. En voor repeater gebruik is hij zeker niet meer geschikt, het 12,5kHz shift is niet aanwezig evenals CTCSS zit er niet in. Enige voordeel is dat de 1750 tone heel gemakkelijk te bedienen is. Dat is voor mijn FT 60 wel wat anders.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: software porto

#3 Bericht door PA3BAS »

Met wat mazzel kan je de porto programmeren met Chirp. Dat draait ook op een Mac.

Op de website van Chirp kan je zien welke porto’s ondersteund worden.

https://chirp.danplanet.com/projects/chirp/wiki/Home

Check ook de website van de fabrikant. Soms stellen ze gratis de programmeersoftware beschikbaar.
.... But will it blend?

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: software porto

#4 Bericht door j.d. »

@Juul
"Maar ik ben een OSX - MAC gebruiker en ik snap niks van dat programmeren denk ik. Er moet dan ook nog een kabel komen.
(gek dat die er waarschijnlijk niet bij zit )."

Dat programmeren gaat je zeker lukken dus dat is een hele foute aanname en hierna de tweede foute aanname
dat de kabel er "waarschijnlijk" niet bij zit.
Het programmeren is mij gelukt met een porto die je gratis krijgt bij een chinees pakje boter.
Daarna in de kast gesmeten.
Wel onder W10 maar als in het weekeinde regent en er niemand op mijn hemd ligt ga ik met de iMac stoeien.

Even een waarschuwing: De eventuele kabel zal een "naar USB" chip bevatten.
Nu zijn er natuurlijk FAKE chips in omloop. M.a.w.: ga altijd voor een FTDI chip.
Lees:
https://hackaday.com/2016/02/01/ftdi-dr ... ips-again/

Groet:
jan

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: software porto

#5 Bericht door PA3BAS »

Of de Windows-versie van de software in wine proberen te draaien:

https://www.winehq.org/

Wine is een Windows-emulator.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: software porto

#6 Bericht door pd0rh »

Ha die Juul,

Ik denk dat het ook handig is om goed na te denken aan welke voorwaarden de porto moet voldoen volgens jouw eigen wensen lijstje. Wil je later ook gebruik maken van de digitale modes met de porto bv APRS, C4FM, Dstar, DMR etc

Inderdaad is bij CHIRP kijken welke Porto's ondersteund worden een hele goede manier om het aantal keuzes kleiner te maken.
Ikzelf heb een FT5DE van Yaesu, ik ben er zeer tevreden over maar het programmeren via de pc met de software van Yaesu zelf is een erg groot drama zoals is te lezen in het draadje met de naam "FT5D" op dit forum.

Succes met het vinden van jouw portofoon, met de voorpret ben je al lekker bezig :wink: :D .......
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Jurjen
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2021, 16:06
Roepletters: PA0JJF

Re: software porto

#7 Bericht door Jurjen »

Hoi Juul,

Mocht je t.z.t. een nieuwe porto hebben aangeschaft, dan kom ik met plezier de gewenste repeaters er voor je inzetten. Indien je zelf ook een kabeltje hebt leg ik uit hoe je zelf je porto kunt programmeren.

Laat het maar weten als ik je hierbij kan helpen.
Groet,
Jurjen

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: software porto

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank Jurjen.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: software porto

#9 Bericht door PE1PQX »

pd0rh schreef: 05 mei 2023, 10:51 Ha die Juul,

Ik denk dat het ook handig is om goed na te denken aan welke voorwaarden de porto moet voldoen volgens jouw eigen wensen lijstje. Wil je later ook gebruik maken van de digitale modes met de porto bv APRS, C4FM, Dstar, DMR etc

Inderdaad is bij CHIRP kijken welke Porto's ondersteund worden een hele goede manier om het aantal keuzes kleiner te maken.
Ikzelf heb een FT5DE van Yaesu, ik ben er zeer tevreden over maar het programmeren via de pc met de software van Yaesu zelf is een erg groot drama zoals is te lezen in het draadje met de naam "FT5D" op dit forum.

Succes met het vinden van jouw portofoon, met de voorpret ben je al lekker bezig :wink: :D .......
Die FT5D 'drama' valt erg mee als je de juiste volgorde maar aanhoud, maar da's off topic hier.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: software porto

#10 Bericht door pd0rh »

PE1PQX schreef: 08 mei 2023, 21:24
pd0rh schreef: 05 mei 2023, 10:51 Ha die Juul,

Ik denk dat het ook handig is om goed na te denken aan welke voorwaarden de porto moet voldoen volgens jouw eigen wensen lijstje. Wil je later ook gebruik maken van de digitale modes met de porto bv APRS, C4FM, Dstar, DMR etc

Inderdaad is bij CHIRP kijken welke Porto's ondersteund worden een hele goede manier om het aantal keuzes kleiner te maken.
Ikzelf heb een FT5DE van Yaesu, ik ben er zeer tevreden over maar het programmeren via de pc met de software van Yaesu zelf is een erg groot drama zoals is te lezen in het draadje met de naam "FT5D" op dit forum.

Succes met het vinden van jouw portofoon, met de voorpret ben je al lekker bezig :wink: :D .......
Die FT5D 'drama' valt erg mee als je de juiste volgorde maar aanhoud, maar da's off topic hier.
Dan stel ik voor om jouw juiste volgorde "on topic" in het draadje -->zend(ontvang)ers --> Nieuw Yaesu ft5d" te zetten. :wink:
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Plaats reactie