IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#1 Bericht door PA3FBO »

Hallo. In mijn IC-705 heb ik het band einde van 1.999.999 MHz terug gezet op 1.880.000 MHz (is 1,8MHz)
Nu wil ik een band toevoegen. Ik heb 13 banden in gebruik. Band 14 t/m 30 is vrij. Ik mag deze banden niet verwijderen. Een band met informatie vullen mag ook niet. Volgens de handleiding moet je een tikje geven op de gewenste band (lang drukken geeft Insert/Delete/Reset). Er zou dan een numeriek toetsenbord moeten verschijnen om de boven en ondergrens in te voeren. Bij de banden waarmee de IC-705 komt werkt dit. Volgens de handleiding zou dit ook bij een lege band (b.v. nr. 14) moeten werken. Helaas werkt dat bij mij niet.
Zijn er mensen die dit kunnen reproduceren?
Momenteel firmware 1.32

BTW ik zag je bij het kiezen van een band, (tikken op de MHz van de frequentie = Band Stacking Register) niet voor 5MHz kan kiezen.
Ik verwacht daar niet veel te doen, maar het viel mij op.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#2 Bericht door PH7R »

PA3FBO schreef: 28 mar 2023, 18:35 BTW ik zag je bij het kiezen van een band, (tikken op de MHz van de frequentie = Band Stacking Register) niet voor 5MHz kan kiezen.
Ik verwacht daar niet veel te doen, maar het viel mij op.
Klopt, je moet 60mtr apart vrij laten maken voor TX.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#3 Bericht door PA3FBO »

"Laten" maken, dat wordt dan zeker een bezoekje aan JBE.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#4 Bericht door Thijzer »

Als je een beetje handig en secuur bent, kun je dit zelf. Genoeg filmpjes en sites over hoe dit moet. Het is een kwestie van 2 diodes eruit halen, alleen zitten die aan de onderzijde van de main unit.

Dat betekent:

- Accu en spanning verwijderen (!)
- Display-unit geheel demonteren (6 schroeven en 2 bandkabeltjes)
- Blikken afscherming verwijderen (iets van 10 schroeven
- USB-printje bandkabel losmaken
- 2 mini coaxkabeltjes losmaken
- Print uitnemen en omdraaien
- diodes verwijderen
- omgekeerd in elkaar zetten

Alleen dan krijg je de 60m erbij. Dan krijg je alles trouwens breedbandig, dus de hele HF en ook op VHF en UHF. Dus dan zou je kunnen zenden op 27mc, PMR, Freenet etc. Maar dat mag dus niet, foei. Niet doen dus.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#5 Bericht door PA3FBO »

Bedankt, Ik laat het voorlopig maar zo, nog garantie.
Ik moet toch eerst de 705 gaan gebruiken, ben nog in de face van alles verkennen.
Inmiddels ook de vraag bij JBE liggen, kijken waar die mee gaan komen.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#6 Bericht door PA3FBO »

Reactie van JBE : De 70 mhz en 5 mhz band zit standaard niet in het toestel. Dit kan alleen dmv een modificatie worden geactiveerd.
Deze modificatie kunnen wij hier in onze technische dienst uitvoeren met behoud van de garantie.
Mooi :D , nu nog laten uitvoeren.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#7 Bericht door Thijzer »

Hold your horses: de 70MHz band is voor RX dan wel open, je zult merken dat er bij TX helemaal niets uitkomt. Dat had te maken met de bandfilters die niet goed waren voor een FCC approval en daarom is dat eruit gelaten.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#8 Bericht door PA3FBO »

We zullen zien, binnenkort naar JBE.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#9 Bericht door PA3FBO »

Bij JBE geweest, modificatie is uitgevoerd.
Ik had nu maar 5 banden. De oude settings terug gezet zodat ik de amateurbanden weer terug had, zodat ik niet zomaar buiten de band kan gaan zenden.
Nu kon ik wel banden toevoegen.
Even geprobeerd, op de dummy had ik op 27MHz ook 10W. De band maar weer verwijderd, ik ben daar toch niets van plan.
Inderdaad 70Mhz geprobeerd en op de dummyload kwam er niets uit.
Helaas kon ik de extra banden niet in het "band stacking register" krijgen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#10 Bericht door Thijzer »

Het is jammer dat je die band stacking registers niet zelf kunt aanmaken. Overigens heeft elke band er 3: elke keer als je een band aanklikt dan pakt hij het volgende register van die band. Bijvoorbeeld voor 20m kun je een register voor CW gebruiken, eentje voor SSB en eentje voor PSK. Elk register houdt ook de mode vast, CW, SSB of DIG. Zo kun je wat handiger gebruik maken van de banden en niet telkens van alles moeten instellen.

Maar je kunt in bijvoorbeeld de 28MHz band geen 27mc frequentie zetten, die houdt hij niet vast. Voor RX only ofcourse.

Wat je wel kunt doen is kanalen programmeren en eenmaal op een kanaal kun je vanuit dat punt met de main dial gewoon de frequentie veranderen. Dus voor de nieuwe banden kan dat een handige manier zijn om toch snel van band te wisselen. Nadeel is dat de gewijzigde frequentie niet wordt opgeslagen dus eenmaal van kanaal gewisseld, is je vorige frequentie foetsie.

Ik heb trouwens een boekje gekocht met een zeer goede uitleg van de set, met praktische voorbeelden die in de handleiding niet voorkomen:

https://www.amazon.nl/Radio-Today-guide ... 156&sr=8-1

Voor iets meer dan 2 tientjes ben je spekkoper. In dit geval een boekkoper.

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#11 Bericht door PA3FBO »

Ik bedoelde eigenlijk het plaatje dat je krijgt wanneer je de MHZ aantikt.
Overigens gisteren m'n eerste verbinding met de 705 gemaakt. GB2CC met de magloop in de woonkamer (1e etage), heeft hij een goeie antenne :D
Vandaag ook m'n Smetlijn en litze binnengekregen. Dat is een opwindbare regencapaciteit geworden. Morgen waarschijnlijk testen in het A'damse bos.

PA4GR
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2020, 19:50

Re: IC-705 band grens ingeven Firmware 1.32

#12 Bericht door PA4GR »

Klopt het zou een toevoeging zijn als de 60 meter band en de 4 meter band er bijkwamen als aparte ‘groep’. Nu blijft het voor deze banden een soort work-a-round.

Plaats reactie