Xiegu X6100

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Xiegu X6100

#1 Bericht door PD1ITZ »

Xiegu X6100. Hab deze gekocht en weet nog niet als ik ermee tevreden ben of niet. Er zijn twee dingen waar ik wat meer advies wil van jullie.

Als ik de advertenties goed heb begrepen is de X6100 100% FPGA & SDR. Maar, als ik bvb van 40m naar 6m gaa hoor ik heel veel click-geluiden. Van welke onderdeel komt dit vandaan? Hoe kan een transceiver die op FPGAs gebaseerd is dan toch nog geluiden maken?

Maar wat ik echt zorgwekkend vind is de lawaai van de ATU. De ATU werkt eigenlijk goed, alleen maar: het tunen van een antenne maakt zoveel mechanische lawaai dat ik mij afvraag hoe lang dit kan goed gaan.

Afbeelding
Beeld: Bampiporto

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Xiegu X6100

#2 Bericht door PH2X »

Kan je een filmpje of geluidsfragment bijvoegen?
Ik ben niet bekend met Xiegu, maar anderen hier vast wel.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Xiegu X6100

#3 Bericht door PA3BAS »

Schakelt ie niet gewoon met relais? Dat kan zeker met tunen aardig klapperen. Dat hoort dan gewoon zo…
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Xiegu X6100

#4 Bericht door PA0BAK »

PD1ITZ schreef: 20 mar 2023, 16:16 Maar wat ik echt zorgwekkend vind is de lawaai van de ATU.
De G90 maakt ook een hoop lawaai tijdens het tunen.
Maar de tuner heeft ook een geheugen, op dezelfde antenne en (ongeveer) dezelfde frequentie hoef je dus niet steeds te tunen.
Het zijn gewoon de relais die de tuner schakelen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Xiegu X6100

#5 Bericht door PD1ITZ »

PH2X schreef: 21 mar 2023, 06:38 Kan je een filmpje of geluidsfragment bijvoegen?
Ik ben niet bekend met Xiegu, maar anderen hier vast wel.
Helaas niet. Ik heb het terug gestuurd.

Het is een erg goede zendontvanger, maar alleen als het je tweede zendontvanger is.

De voordelen zijn dat het volledig gebaseerd is op Linux en volledig open is. U kunt het systeem ingaan en het aanpassen of uitbreiden met uw eigen scripts en software. Er zijn zelfs alternatieve open source besturingssystemen die u kunt downloaden en starten vanaf een SD-kaart.

De nadelen zijn: de CB-band is geblokkeerd of werkt niet. Het doet alleen nFM (geen FM/wFM) en het squelch-filter voor nFM werkt niet (het werkt wel voor AM). Als je hem koopt met een externe amplifier en een 30A voeding kost hij hetzelfde of iets meer dan een Yaesu FTDX-10! Maar daar ga ik ervan uit dat het squelch-filter werkt.

PA5BUK
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 dec 2011, 18:33
Roepletters: PA5BUK
Contacteer:

Re: Xiegu X6100

#6 Bericht door PA5BUK »

PD1ITZ schreef: 22 mar 2023, 23:07
Helaas niet. Ik heb het terug gestuurd.

Het is een erg goede zendontvanger, maar alleen als het je tweede zendontvanger is.

De voordelen zijn dat het volledig gebaseerd is op Linux en volledig open is. U kunt het systeem ingaan en het aanpassen of uitbreiden met uw eigen scripts en software. Er zijn zelfs alternatieve open source besturingssystemen die u kunt downloaden en starten vanaf een SD-kaart.

De nadelen zijn: de CB-band is geblokkeerd of werkt niet. Het doet alleen nFM (geen FM/wFM) en het squelch-filter voor nFM werkt niet (het werkt wel voor AM).
Die van mij maakt ook behoorlijk wat geluid bij het tunen. Maar mijn externe antenne-tuner van MFJ maakt nog meer herrie, dus ik denk dat dat er gewoon bij hoort.

Heb je hem teruggestuurd vanwege FM/CB? Of vanwege de geluiden die hij maakt bij het tunen?
Als je hem koopt met een externe amplifier en een 30A voeding kost hij hetzelfde of iets meer dan een Yaesu FTDX-10! Maar daar ga ik ervan uit dat het squelch-filter werkt.
Waarom zou je hem kopen met een externe amplifier en 30A voeding? De radio lijkt ontworpen te zijn als een /QRP en /P radio. Er zit zelfs een ingebouwde microfoon in, zodat hij echt portable is.
Als je hem koopt met een omhullende shack en een tuin voor je antennemast, kost hij hetzelfde als een huis. Maar waarom zou je dat doen voor een portable QRP-radio?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Xiegu X6100

#7 Bericht door on4avt »

Nadelen zijn cb ba´d is geblokkeerd????

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Xiegu X6100

#8 Bericht door on4avt »

on4avt schreef: 24 mar 2023, 17:56 Nadelen zijn cb band is geblokkeerd????

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Xiegu X6100

#9 Bericht door PH7R »

Inmiddels wordt er veel gehacked en is er ook een alternatieve SW beschikbaar, https://r1cbu.ru/index.php/home/radio-s ... 0-de-r1cbu of kijk naar https://www.youtube.com/watch?v=uwus6grUi28

Dus nu ook full TX op alle banden incl 6mtr
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: Xiegu X6100

#10 Bericht door PD1ITZ »

PA5BUK schreef: 24 mar 2023, 14:50
Heb je hem teruggestuurd vanwege FM/CB? Of vanwege de geluiden die hij maakt bij het tunen?
Ik heb hem terug gestuurd omdat voor mij als starter/beginner een transceiver die geen FM kan ... niet echt bruikbar is. Gezien het feit dat het nFM-squelch-probleem nu al een jaar bekend is en dat Xiegu (en ook de alternatieve firmware uit Rusland) dit niet kon oplossen, was ik bezorgd dat dit misschien niet alleen een toekomstige software-upgrade zou zijn. Misschien heft de hardware daar beperkingen waardoor dit probleem permanent wordt.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Xiegu X6100

#11 Bericht door pa3met »

fm is geen robleem an sich, het is hooguit dat de software wat shoddy is links en recht.

Dat gezegd hebbende: die rus heeft een versie van de f/w gebruikt om er zelf een UI over hene te plakken.
Als daar FM niet werkt dan weet je ook waarom.

En als laatste dan een vraag:

FM werkt niet, so what? Ik denk dat het nog minder gebruikt wordt dan AM op de amateurbanden.

De enige reden die ik kan verzinnen is .....
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Xiegu X6100

#12 Bericht door PA3FBO »

Ik heb nog aardig wat verbindingen gemaakt op 10m met een omgebouwd MARC-bakkie en een zelfgebouwde eindtrap (15W), maar dat was zo'n 35 jaar geleden.
(ombouw beschrijving destijds in Electron)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Xiegu X6100

#13 Bericht door PA1AIS »

PA3FBO schreef: 11 apr 2023, 05:09 Ik heb nog aardig wat verbindingen gemaakt op 10m met een omgebouwd MARC-bakkie en een zelfgebouwde eindtrap (15W), maar dat was zo'n 35 jaar geleden.
(ombouw beschrijving destijds in Electron)
L.B.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Xiegu X6100

#14 Bericht door PA3FBO »

@pa1ais Ter illustratie dat er op HF ook FM gebruikt wordt en dat het niet noodzakelijk CB is. Dat als reactie op de bewering "De enige reden die ik kan verzinnen is ....."

pe1jas
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2021, 21:28
Roepletters: PE1JAS

Re: Xiegu X6100

#15 Bericht door pe1jas »

Ik lees hier wat ervaringen met de X6100: heb er sinds kort één waarbij de accu slecht blijkt.
De accu kan worden vervangen maar ik vraag me af of anderen daar ervaring mee hebben?
Tuner is in mijn optiek stil en snel....
Op 6 meter heb ik FM narrow, als default instelling.

Plaats reactie