Problemen met Condor Standaard

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Problemen met Condor Standaard

#1 Bericht door TomNL »

Ik ben in het bezit van een Condor Standaard (de éénknopper, CONDORSTD op de PTT sticker) voor 2 meter, voorzien van een 'amateur' EEPROM met 20 kanalen. Jaren geleden werkend overgenomen van een andere amateur, volledig afgeregeld voor amateurgebruik. Na jaren niet gebruikt te hebben ervaar ik problemen.

Bij inschakelen werkt het apparaat even correct. Afgestemd op de lokale repeater komt er opvallend goed geluid uit.

Na het schakelen tussen kanalen gaat het mis. Symptomen:
Willekeurig aantal piepjes/bliepjes uit de speaker (een keer 2, een keer 29, en dingen daar tussen)
Schakelen tussen de kanalen gaat vlak na het aanzetten vlot, daarna reageert de condor traag bij het overschakelen.
Met de squelch open krijg ik eerst (bij geen ontvangst) ruis, daarna alleen wat gekraak en geplop.

Uit- en inschakelen met de draaiknop verhelpt dit niet, spanning er af en weer er op wel, maar zeer tijdelijk.

Ik zorg voor een stabiele voedingsspanning, van 12.0 tot 13.8 getest.
Bij 13.8v meet ik ruim 300mA, dat verandert niet opvallend als het apparaat de "fout" in gaat.

Met het apparaat uitgeschakeld meet ik 5v op de VCC van de CPU (Toshiba TMP80C39AP-6), met het apparaat aan wordt dat 4.4v. Op bijvoorbeeld de EEPROM meet ik 5V, maar 0 als het apparaat uitgeschakeld staat.

Relevante documentatie heb ik niet. Over het afstellen van het HF deel is nog wel wat op het web te vinden, maar daar houdt het ook bij op.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Problemen met Condor Standaard

#2 Bericht door TomNL »

Update: Ik was nog meer aan het controleren, toen ik een QSO tegen kwam. Daar even op blijven hangen, en nu krijg ik het probleem niet meer. De spanning is er nu af, en ik ga het morgen nog eens bekijken. Misschien een slechte condensator?

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Problemen met Condor Standaard

#3 Bericht door Rene - pg3r »

VCO uit lock?

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Problemen met Condor Standaard

#4 Bericht door TomNL »

Rene - pg3r schreef: 20 mar 2023, 09:31 VCO uit lock?
Dank voor je reactie, dat stuurde me de juiste richting op. Wat je suggereert lijkt te kloppen, maar wel met een bijzonder gedrag.

Ik vond hier http://f5jtz.free.fr/pjacquet/se540reglagvco.htm dat ik op pin 5 van de MC145158 de VCO spanning kan meten. Die was misschien iets te laag, maar is nu netjes binnen spec (tussen de 3 en 4 volt). Op ogenschijnlijk willekeurige momenten schiet die echter naar meer dan 8 volt, en blijft daar dan hangen tot ik het apparaat uit zet.

Dit alles in RX.


Ik heb geen idee waar ik het nu moet gaan zoeken eerlijk gezegd.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Problemen met Condor Standaard

#5 Bericht door TomNL »

Nu het in de onverwarmde hobbyruimte wat warmer is treedt het probleem niet meer op.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Problemen met Condor Standaard

#6 Bericht door PE1PQX »

TomNL schreef: 24 apr 2023, 07:26 Nu het in de onverwarmde hobbyruimte wat warmer is treedt het probleem niet meer op.
Dan lijkt mij een koude/brakke soldeerverbinding ook een mogelijke veroorzaker.
Even de printen door solderen kan hierbij de oplossing zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Problemen met Condor Standaard

#7 Bericht door TomNL »

Zit wat in. Ik ga dat proberen, dank je wel!

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Problemen met Condor Standaard

#8 Bericht door pd0rh »

Hoi Tomnl,

Je schrijft "na jaren niet gebruikt te hebben", is het misschien ook mogelijk dat er bitrot in de eeprom zit?
Dat kan voorkomen als een eprom alweer wat ouder is. Volgens mij zit er een 2732 in dacht ik?
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Plaats reactie