Zenden op terrein Staatsbosbeheer

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#16 Bericht door PA2WN »

Dat mensen met hun gedrag in het algemeen niet bijdragen aan een perfect plaatje in de natuur is helaas welbekend, voor elke goedwillende LNT (leave No Trace) recreant zijn er meerdere dagjesmensen die gedachteloos rondlopen en niets van wat ze heen meenemen ook weer terug brengen. Maar de boswachter BOAs die gelijk in de aanval gaan..; dat beroep is denk ik ook niet meer wat het geweest is.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#17 Bericht door PH2LB »

Thijzer schreef: 04 sep 2022, 07:29 Alle goede bedoelingen ten spijt dus, lijkt het me handiger dat de landelijke verenigingen een keer aankloppen bij SBB om afspraken te maken.
Mogelijk dat de enthousiaste hard-core WFF activators dit bij de verenigingen kunnen aankaarten.
Thijzer schreef: 04 sep 2022, 07:29 Een leuk en informatief artikel in de CQ-PA en/of Elektron zou beide partijen een hoop ergernis voor de toekomst besparen.
Ik ben voor. En het zou nog mooier zijn als kopieën van die artikelen bij SSB intern gedistribueerd zouden worden als verplicht lees voer voor de BOA's. :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#18 Bericht door PA9CW »

Thijzer schreef: 04 sep 2022, 07:29

Een leuk en informatief artikel in de CQ-PA en/of Elektron zou beide partijen een hoop ergernis voor de toekomst besparen.
In het Electron van april 2022 staat een informatief artikel van ondergetekend over het activeren van PAFF. Dus dat is al gedaan. :wink:
Nu nog iemand die het in de CQ-PA kan laten plaatsen?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#19 Bericht door PD4M »

Deze week een reactie gekregen van de betreffende boswachter/BOA van Staatsbosbeheer. Deels hieronder weergegeven.
Ik heb contact opgenomen met het Agentschap Telecom van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Zij gaven mij aan dat u in het bezit bent van een geldige registratie en dat u dus de spullen die u bij u had toen wij elkaar spraken mag gebruiken.
Dat is uiteraard goed om te horen en u mag dus de activiteiten die u destijds deed voortzetten in het Bentwoud.

Echter wil ik u er wel op attenderen als u met meerdere personen radio gaat zenden of soort gelijke activiteiten en dit een georganiseerd evenement gaat worden dat u dit moet melden bij Staatsbosbeheer voor een eventuele toestemming/vergunning.
Ze heeft dus eerder de activiteit gecontroleerd - het zenden met de geldige papieren - dan de combinatie van hobby en het gebied/terrein (Staatsbosbeheer terrein) of de mogelijke impact van de hobby op dit gebied of haar natuur. Maar goed, geen belemmeringen dus.
Maarten
PD4M

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#20 Bericht door Gert_PA2LO »

Het lijkt mij dat de bewuste handhaver (BOA) door navraag te doen haar bevoegdheden heeft overschreden: handhavers moeten zich beperken tot strafbare feiten waarvoor zij binnen hun domein zijn aangewezen. Het controleren of je beschikt over de juiste papieren om gebruik te mogen maken van zendapparatuur en/of frequenties valt niet onder de bevoegdheid van een boswachter.

Als AT zoals gesteld in de mail van de handhaver de informatie heeft verstrekt, is dat mogelijk tevens een overtreding van de AVG door het AT.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#21 Bericht door PG0DX »

De dame in kwestie was beleefd, meegaand en oprecht geïnteresseerd wat ik aan het doen was. En dus de vraag of dit eigenlijk wel mocht op terreinen van Staatsbosbeheer. Ook ik moest haar het antwoord hierop schuldig blijven. Ik ging ervan uit dat dit gewoon mocht. Vandaar mijn vraag hier. Ik heb haar ook beloofd eventuele relevante informatie van uit de zendamateur gemeenschap te mailen.


Deze BOA verdient een pluim !

Ze constanteerd iets, vraagt....
Beide weten het niet...
Weet je wat ? Ik kom erop terug.....

Dat doet ze.... SUPER !

Het stelt me teleur dat er mensen zijn die gelijk weer beginnen te schieten op "bevoegdheden" ...
Kijken we niet teveel negatief ?

Ik vind het top !
Ze heeft het volste recht om te vragen bij de autoriteit of iemand geen illegale activiteiten uitvoert binnen haar beheersgebied.
Staat vast wel in een of ander natuurwet... "dat het verboden is om illegale praktijken uit te oefenen oid"

Ze verschaft duidelijkheid....en doet niets verkeerd...

Echt chapeau voor persoon in kwestie.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#22 Bericht door sottezero »

Ik begin me steeds meer te verwonderen over de nederlandse cultuur, terwijl mijn familie al minstens 400 jaar hier woont.

Vorige week nog liep ik door de bossen in een ander land, daar kon je bessen (wel de juiste pakken) plukken, paddestoelen plukken (dat durf ik nog steeds niet zonder supervisie), vliegen met een drone, kampvuur stoken, zwemmen in het water, eten koken op het kampvuur, door bosjes heen struinen op zoek naar teken en ik dacht 'goh, dit zou in nederland allemaal verboten zijn. bessen plukken mag niet, paddo's dito, vliegen met een drone mag bijna nergens meer, laat staan in de natuur, vuur is ten strengste verboden, zwemmen mag niet, eten koken al helemaal niet... en van paden af gaan, doodstraf.

En het grappige is, dat de natuur daar er beter uit ziet dan hier waar niets mag, zelfs na een heel seizoen van bezoekers uit de hele wereld.
Waar allemaal tere zieltjes roepen "ja, maar dan verstoor je de natuur... of dan gaat het vogeltje wegvliegen"... ja, 20m verderop en gaat dan gewoon verder waar die mee bezig was. Net zoals dat een bambi weg rent voor een wolf of een winterkoninkje wegvliegt van een vlaamse gaai. Of een eend van een meerkoet in torpedo-mode. Daar gaan ze echt geen 2 seconden langer over nadenken...

Grappig is ook dat er 30 natuurgebieden zijn ten opzichte van de 160 natura 2000 gebieden hier in Nederland terwijl het land in kwestie 12 keer zo groot is. Als je de 140+ van Staatsbosbeheer erbij op telt, zit je op 300 natuurgebieden. Er zijn 8x zoveel natuurgebieden in Nederland dan er snelwegen zijn.

Hier in nederland zijn we heel erg goed geworden in het denken voor anderen en denken voor de natuur... Die natuur die nu ineens volgens SBB ineens overal HEIDE moet worden.. want dat was vroeger zo... Nou, vroeger was het hier oerbos... Bomen dus, geen heide... Een beetje selectief geheugen van die (geen-boom)knuffelaars. Het is natuur... dat boeit het niet.. het veranderd de hele tijd.... Eerst heb je bomen, dan waait het om, fikt het af, komt er bush en struiken, dan krijgen bomen de kans, die groeien, nemen zonlicht weg van struiken en voila, circeltje rond... maar nee, SBB weet het weer beter.. het MOET heide worden... want heide is ook zo goed in CO2 opnemen en water vasthouden. Misschien moeten ze hun naam aanpassen naar Staats-wij-weten-het-beter-heide-beheer.

Dus ik vind het eigenlijk heel erg gek dat zo'n BOA zich druk maakt over een zendamateur met een antenne, maarja, ze spannen ook staalkabels tussen bomen om motorcrossers te 'stoppen'.. dus een hele hoge dunk had ik al niet van ze.

En dan het motto 'last hebben van'... ik heb last van paardendrollen op wandelpaden, de laatste tijd steeds vaker... maar paarden zie ik nog steeds overal huppelen.. ik heb last van zibli's die met z'n 10, 15-en bij bankjes hangen en nadat ze vertrekken tig energy-drank blikjes achterlaten, ik heb last van hondenbezitters die hun hond uitlaten op wandelpaden en laten kakken midden op het pad, ik heb last van mensen die hun parkiet hebben laten vliegen en nu in gebieden waar normaal roodborstjes zaten en winterkoninkjes, boomklevers en spechten nu een shitload aan groene/blauwe kwetters zitten die overal rondfladderen en maar niet dood willen vriezen.

Het is in ieder geval heel anders dan de park-rangers die ik heb leren kennen in Noorwegen, Zweden, Oostenrijk en Zwitserland. Waar ze nog met een kano wat hout komen brengen om 's avonds lekker met een kampvuurtje naar het noorderlicht te kijken. Het is maar 1000km, maar wat een verschil zeg..

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#23 Bericht door PA1AIS »

Beetje kamelen spray of wat vers bloed van de slager. Dan ben je snel van die paarden af. :wink:
Grootste gevaar in het bos rijd altijd op 2 wielen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#24 Bericht door PD3E »

Als ik alle berichten zo lees is ook mijn conclusie dat de BOA zeer meegaand, geïnteresseerd en respectvol te werk is gegaan.
Daarentegen wordt een hoop gesuggereerd en worden voorbarige conclusies getrokken.

De vraag die volgens mij als eerste (aan de BOA) gesteld zou moeten worden is: welke voorschrift of wet zou mogelijk zijn overtreden?
Pas dan kun je toetsen of dit gerechtvaardigd is en of deze BOA hiervoor het juiste mandaat heeft.
73's PD3E, Erwin.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#25 Bericht door Gert_PA2LO »

Als ik alle berichten zo lees is ook mijn conclusie dat de BOA zeer meegaand, geïnteresseerd en respectvol te werk is gegaan.
Daarover zal niemand het oneens zijn.
Daarentegen wordt een hoop gesuggereerd en worden voorbarige conclusies getrokken. De vraag die volgens mij als eerste (aan de BOA) gesteld zou moeten worden is: welke voorschrift of wet zou mogelijk zijn overtreden? Pas dan kun je toetsen of dit gerechtvaardigd is en of deze BOA hiervoor het juiste mandaat heeft.
Uit de terugkoppeling die gegeven is blijkt naar waar de BOA heeft gekeken, namelijk:
Ik heb contact opgenomen met het Agentschap Telecom van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Zij gaven mij aan dat u in het bezit bent van een geldige registratie en dat u dus de spullen die u bij u had toen wij elkaar spraken mag gebruiken.
Dat is waar ik een opmerking over heb gemaakt. Want zich een oordeel hierover (het hebben van een geldige registratie) vormen en/of opsporingstaken hiervoor verrichten ligt niet bij een BOA in de rol van boswachter (domein 2). Het zogenaamde BOA domein 2 ziet op opsporing van milieudelicten. Hoe aardig/meegaand/geïnteresseerd de boswachter m/v ook is: juist van iemand die bij wet bepaalde afgebakende bijzondere opsporingsbevoegdheden heeft gekregen verwacht ik dat hij/zij de beperkingen van de bevoegdheden kent en daar naar handelt. Net zoals ik van degene die over persoonsgegevens beschikt verwacht dat hij/zij controleert of er een valide rechtsgrond is op basis waarvan informatie aan iemand verstrekt mag worden.

Dat scherp zijn op en een vraagtekens zetten bij de rechtsgeldigheid sommigen "teleur" stelt, daar lig ik niet zo wakker van.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#26 Bericht door pe5t »

De boswachter in kwestie was helemaal niet bezig met opsporingstaken (als het al een BOA was...) maar deed haar werk als toezichthouder (algemene wet bestuursrecht, art 5:15-5:19). Derhalve stond ze volkomen in haar recht om informatie te verzamelen.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#27 Bericht door Gert_PA2LO »

Leuk geprobeerd maar artikel 5:13 van de Awb bepaalt dat een toezichthouder slechts gebruikmaakt van zijn bevoegdheden voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is. De taak van de boswachter is niet om vast te stellen of iemand gemachtigd is tot gebruik van frequentieruimte.

Onder taak kan dan zijn: wie is deze persoon, wat doet deze persoon hier én is de activiteit die wordt uitgevoerd hier toegestaan?
Niet: mag deze persoon deze activiteit eigenlijk wel uitvoeren? Daar toezicht op houden hoort immers niet tot de taak van een boswachter.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#28 Bericht door pe5t »

Wat zou er onredelijk kunnen zijn aan het verzamelen van informatie bij het AT inzake de activiteiten van een bezoeker van jouw toezichtsdomein? Dit is o.a. waarvoor een toezichthouder is aangesteld. Ze verdient een pluim voor haar handelen.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#29 Bericht door Gert_PA2LO »

De term toezichtsdomein is wat vervelend gekozen hier omdat het op twee manieren uitgelegd kan worden. Ik neem aan dat je hier bedoelt het natuurgebied en niet de toezichtstaken die zijn opgedragen aan de toezichthouder (voor beide kan je de term toezichtsdomein gebruiken).

Wat onredelijk is, is in de wet bepaald. Simpel gezegd staat daar dat de toezichthouder zijn toezichtsbevoegdheden alleen mag gebruiken om informatie te vergaren over feiten die gaan over de wettelijke voorschriften waarop het toezicht betrekking heeft.

Ik val in herhaling, maar zoals aangegeven heeft het toezicht van een boswachter betrekking op al dan niet toegestane activiteiten in het natuurgebied waar hij/zij toezichthouder is. Onder zijn/haar toezichtstaak valt niet het al dan niet mogen gebruiken van frequentieruimte.

De regels zijn de afgelopen jaren nogal aangescherpt, maar ik denk dat toen jij nog toezichthouder was je iemand die vanuit zijn auto op illegaal frequentiegebruik betrapte ook niet mocht controleren of hij wel een rijbewijs had of dat zijn auto wel verzekerd was: dat was immers niet jou "toezichtsdomein". Toch?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#30 Bericht door PE1PQX »

PA9CW schreef: 04 sep 2022, 17:34
Thijzer schreef: 04 sep 2022, 07:29

Een leuk en informatief artikel in de CQ-PA en/of Elektron zou beide partijen een hoop ergernis voor de toekomst besparen.
In het Electron van april 2022 staat een informatief artikel van ondergetekend over het activeren van PAFF. Dus dat is al gedaan. :wink:
Nu nog iemand die het in de CQ-PA kan laten plaatsen?
Daarvoor kun je hier even kijken: https://www.vrza.nl/wp/cq-pa/#kopij
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie