Voltage drop IC7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Voltage drop IC7300

#16 Bericht door PH7R »

elsinga schreef: 31 aug 2022, 13:46 Ik heb kennelijk woorden gebruikt die anders begrepen worden dan de werkelijkheid: mijn Icom IC7300 heeft nu een kort voedingskabeltje zonder zekeringen en met Anderson PP's. Die PP's gaan in 1 van de afgezekerde aansluitingen van een PP distributieblok. Buiten de zekering op de ingang van het distributieblok (nodig om het distributieblok te beveiligen) nog maar 1 zekering dus.
Helder, misschien noob vraag maar toch. De Icom voedingskabel heeft 2 zekeringen en de PP distributieblok 1 op de ingang. Wat is voordeel van 2 op de Icom kabel?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Voltage drop IC7300

#17 Bericht door DC4CP »

PH7R schreef: 30 aug 2022, 09:46 Ik zie een aanzienlijke voltage drop bij TX op Vd meter IC7300 display tijdens gebruik FT8. Deze blijft dan net boven de rode lijn (min) zitten. Is dit normaal en valt me dit nu pas op? Temp blijft normaal en stroom Id is bij TX ca 16A. Bij RX geeft Vo 13,8V aan. Volgens manual is Vd de drain voltage van de laatste MOS_FET amplifier.
Ik zie die voltage drop ook, naast de IC-7300 heb ik ook de IC-9700, verwisselde dus de kabels maar geen verschil.
De IC-9700 heeft geen voltage drop op de interne meter, de IC-7300 wel ongeacht welke kabel ik gebruik, heb het dus maar zo gelaten.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Voltage drop IC7300

#18 Bericht door Thijzer »

Zekeringen in voedingskabels voor gebruik in de shack zijn echt nutteloos. Ze zijn bedoeld om te kabel te beschermen tegen te hoge stroom bij een sluiting in de kabel (niet in de set) zodat er geen brand ontstaat. In de auto is dat prima, daar wordt de kabel ook volgens de handleiding direct op de accu aangesloten en is er een redelijke kans op sluiting omdat de kabel een heel traject aflegt en beschadigd kan raken.

In de shack gebruik ik een voeding en liefst een korte kabel. Ik heb daarom van 4mm² kabel (flexibele voor luidsprekers, niet van die stugge) en Molex connectoren nieuwe kabels gemaakt van de voeding naar de sets. Geen zekeringen ertussen (de voeding is begrensd tot minder dan de nominale waarde van de Icom zekeringen) en in de set zelf zit nog een zekering voor als er in de set iets fout gaat. Dat werkt prima en ik heb nooit last van spanningsval door te lange of te dunne kabels of godbetert die ellendige zekeringhoudertjes met giga overgangsweerstanden.

Dus knip ze eraf en sluit de kabel rechtstreeks op je voeding aan, mits deze is begrensd.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Voltage drop IC7300

#19 Bericht door PH7R »

Thijzer schreef: 01 sep 2022, 09:33 Zekeringen in voedingskabels voor gebruik in de shack zijn echt nutteloos. Ze zijn bedoeld om te kabel te beschermen tegen te hoge stroom bij een sluiting in de kabel (niet in de set) zodat er geen brand ontstaat. In de auto is dat prima, daar wordt de kabel ook volgens de handleiding direct op de accu aangesloten en is er een redelijke kans op sluiting omdat de kabel een heel traject aflegt en beschadigd kan raken.
Waarom zie je eigenlijk de voltage drop op de laatste MOS_FET amplifier? Ik zou verwachten dat dit hiervoor al geregeld is met een spanningsregelaar.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Voltage drop IC7300

#20 Bericht door PD5DJ »

Voedingsspanning staat direct op de Drains van de FET's, daar valt weinig te regelen.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PE1EWR
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2022, 10:01
Roepletters: PE1EWR

Re: Voltage drop IC7300

#21 Bericht door PE1EWR »

Ik heb zowel een 7300 als een 9700. Ik verwisselde ook vaak mijn voedingskabel. Het is mij toen opgevallen dat de 9700 een probleem had: de spanning zakte tijdens het zenden (SSB) soms onder de acceptabele spanning, waardoor de set “dood” viel. Na de zaak goed bekeken te hebben bleek de steker de schuldige. De “veertjes” die het contact moeten maken met de pennen in het chassisdeel bleken onvoldoende druk uit te oefenen. Waarschijnlijk door de moeizame handelingen om die steker los te maken voor het verwisselen. Door de veertjes voorzichtig terug te buigen en een kortere kabel te maken is de contactdruk nu prima en blijkt de kortere kabel niet eens van belang: de spanning blijft nu nagenoeg constant. De kabel wordt nu dus niet meer losgemaakt!! Overigens ben ik een voorstander van de Anderson PP30 stekers, daar zul je dit euvel niet mee hebben.

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Voltage drop IC7300

#22 Bericht door PA2WN »

Professionele PSUs hebben vaak een sense ingang, zodat de PSU de spanning opkrikt tot de kabel verliezen zijn gecompenseerd.
Met de vermogens die moderne sets gebruiken bij relatief lage voedingsspanning zou dit voor door "ons" gebruikte voedingen ook geen slecht idee zijn.
Als iemand een betaalbare PSU weet die dit heeft houd ik mij aanbevolen..
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Voltage drop IC7300

#23 Bericht door Thijzer »

Elke PSU heeft een sense lijn, alleen niet naar buiten uitgevoerd. Van merk tot merk zal verschillen waar de elektronica de uitgangsspanning meet. Uit ervaring namelijk niet op de klemmen maar ergens op de print, waarna nog een heel pad volgt tot het punt waar je eigenlijk die spanning zou moeten/willen meten. Maar volgens mij kun je die wel extern maken.

Vergeet alleen niet dat de sense alleen maar de + spanning meet en die bijregelt. Je spanningsverlies is echter 2x zo groot: een helft vanaf de + pool van de voeding tot aan de set en de andere helft via massa weer naar de voeding. Over beide verliesweerstanden staat spanning maar de sense meet t.o.v. de massa in de voeding.

Als de weerstand van de kabel 0,1 Ohm is per ader, dan is het spanningsverlies bij 20A wel mooi 4V, alleen meet de sense bij de set een spanning van 13,8V - (0,1Ohm * 20A) = 11,8V t.o.v. de massa van de voeding en wordt er 2V bijgeregeld.
In werkelijkheid met je over de klemmen van de set 13,8V - (0,2Ohm * 20A) = 9,8V en dan valt de set alsnog uit omdat er hooguit 2V wordt bijgeregeld.

Ik denk dat dit meteen de reden is waarom die feature in de praktijk niet voorkomt. Bij grote installaties is de massa meestal heel "massief" en zijn de verliezen aan de massakant veel kleiner en dan werkt zo'n sense prima.

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Voltage drop IC7300

#24 Bericht door PA2WN »

Op de PSUs waar ik bekend mee ben (TDK Lambda Genesys+ en Exelsys modular) gaat zowel de positieve als de negatieve sense lijn naar buiten en wordt dus de volledige drop gecompenseerd. Het kan wel dus.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Voltage drop IC7300

#25 Bericht door PA4WK »

Ik heb over zekeringen, spanningsval door over en het nut van de zekering in de min, eens een stukje geschreven in CQ-PA.
Dat kun je hier lezen https://www.vrza.nl/files/leden/cqpa/20 ... 021-06.pdf
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Voltage drop IC7300

#26 Bericht door PE1RTC »

Ja hoor, de voedingen op het werk hebben eigenlijk allemaal wel sense aansluitingen.
Rohde & Schwarz HMP4040 bijvoorbeeld.
Ook grotere Delta en Philips voedingen.
Voor amateur gebruik met gewenste stromen van 20 a 25A is het wel goed zoeken aangezien veel van deze laboratoriumvoedingen niet veel verder gaan dan 10A.
Ze zijn er wel: ik heb hier een 24V 20A Delta voeding staan (met sense) om mijn oude Simrad scheepszender tot leven te wekken.
Voor wat betreft de voltage drop: Ja ook mijn Icom 7300 heeft dat maar dat valt alleen op omdat je het live kunt zien in het display.
Die voltage drop zal veel vaker aanwezig zijn bij andere transceivers die 20A trekken alleen dan zie je het vaak niet.
Ik vind het ook geen punt want met de standaard voedingskabel doet de Icom keurig 100 watt dus ik zie (nog) geen reden om de voedingskabel te vervangen door een kortere met dikkere aders.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Voltage drop IC7300

#27 Bericht door Thijzer »

PA2WN schreef: 21 jan 2023, 10:02 Op de PSUs waar ik bekend mee ben (TDK Lambda Genesys+ en Exelsys modular) gaat zowel de positieve als de negatieve sense lijn naar buiten en wordt dus de volledige drop gecompenseerd. Het kan wel dus.
In dat geval prima, maar de gemiddelde amateurvoeding is daarvoor niet om te bouwen, die werken simpelweg anders.

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Voltage drop IC7300

#28 Bericht door PA2WN »

Dat weet ik ook wel, vandaar mijn vraag of er betaalbare PSUs met sense ingang te vinden zijn die niet voor de hobby markt gemaakt worden.
73 de PA2WN, Theo

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Voltage drop IC7300

#29 Bericht door pe1hzg »

PH7R schreef: 31 aug 2022, 14:32 De Icom voedingskabel heeft 2 zekeringen en de PP distributieblok 1 op de ingang. Wat is voordeel van 2 op de Icom kabel?
Stel dat je de radio gebruikt in de auto. Je wilt lage weerstand dus je sluit rechtstreeks aan op de accu. Als nu de verbindingsstrip van de accu naar het chassis van de auto faalt en je start de auto, dan gaat de stroom van de startmotor via de minpool van de radio voedingskabel, hetzij naar het chassis van de auto, hetzij via de coaxcabel naar het chassis van de auto.

Daarmee is je radio total-loss. Daarom hebben die kabels altijd *2* zekeringen.

Geert Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Voltage drop IC7300

#30 Bericht door elsinga »

Geert Jan, deze hoor ik voor het eerst, dus dank voor het noemen! Dat betekent (ook) dat je bij gebruikt aan een normale voeding thuis rustig de kabel kan inkorten en geen 2 zekeringen hoeft te gebruiken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie