Sommerkamp FL DX 500

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mr.crash
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:01
Locatie: zwolle

Sommerkamp FL DX 500

#1 Bericht door mr.crash »

Hallo.

Ik zoek wat meer info over deze HF zender. Sommerkamp FL DX 500
Ik heb natuurlijk eerst zelf gezocht ( maar dat zal ik wel niet goed hebben gedaan ).
Ik krijg er geen Watt uit. :D


Groet Han.

mr.crash
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:01
Locatie: zwolle

Re: Sommerkamp FL DX 500

#2 Bericht door mr.crash »

Dit is de zelfde maar dan staat er Yeasu op.

https://www.youtube.com/watch?v=DWF_ucGPUSs.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Sommerkamp FL DX 500

#3 Bericht door Rene - pg3r »


Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Sommerkamp FL DX 500

#4 Bericht door PA0BAK »

Volgens mij is een FL-DX-500 iets anders dan een FT-DX-500 :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Sommerkamp FL DX 500

#5 Bericht door Rene - pg3r »

Ik zie het. De link naar Google klopt in ieder geval wel.

mr.crash
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:01
Locatie: zwolle

Re: Sommerkamp FL DX 500

#6 Bericht door mr.crash »

Ik heb er al een beetje power uit.
Ik wil niet te lang tunen maar er komt
een beetje leven in.
Ik wil de eind buizen er niet uit branden.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Sommerkamp FL DX 500

#7 Bericht door PA2S »

Het kan een hele uitdaging worden, zeker als je geen of beperkte meetapparatuur hebt.

Hier een handleiding, inclusief schema, van de Yeasu variant (moet ongeveer gelijk zijn, Sommerkamp kocht ze in en plakte er een eigen logo op):

http://bama.edebris.com/download/yaesu/fldx400/fldx400

Het ding lijkt veel op soortgelijke apparaten uit die tijd en dat bestaat in essentie uit een eindtrap met twee buizen parallel, daarvoor een stuurtrap met een enkele buis. Daarvoor ook nog een mixer/versterker. Aan de uitgang van de eindtrap zit een "klassiek" circuit met anode-afstemming en een afstemcondensator voor de loading. Met de knop "Grid" stem je de de stuurtrappen af.

Heb je al eens gekeken naar de kathodestroom van de eindtrap (knopje in het midden op IC zetten). De meter moet duidelijk uit de hoek komen als de eindbuizen sturing krijgen. Zonder sturing zou er ongeveer 50 mA moeten lopen. Bij ontvangst worden de buizen "afgeknepen en loopt er geen stroom.

Als je wel die ca. 50 mA ziet, maar bij sturing de stroom niet of nauwelijks toeneemt (draaien aan de knop "Grid"), dan zou je het probleem ervoor moeten zoeken. Met een multimeter zou je wat spanningen kunnen meten van de stuurtrappen (pas wel op met de hoge spanning in het ding!!!!!!). In de handleiding staat een tabel met waarden die je (ongeveer) zou moeten meten. Afwijkingen duiden op defecte componenten of defecte/versleten buizen.

Als er voldoende stroom loopt door de eindtrap en er geen output uit komt, dan is er iets aan de hand met de anodekringen of (zoals ik een keer bij een FTDX 400 heb gehad) een kapotte anode choke (spoel L33 tussen anode en hoogspanning). Zoals zo vaak, was ook dit ding apparaat behoorlijk mishandeld door te veel vermogen te willen maken.

Ga er in elk geval niet lukraak in spitten, want dan kun je hem beter meteen weggeven aan een liefhebber.

Succes!

Henk

mr.crash
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:01
Locatie: zwolle

Re: Sommerkamp FL DX 500

#8 Bericht door mr.crash »

Super!! bedankt..

Hij doet het al op 80 meter en 40 meter.
Ik denk dat de OM hem alleen op die banden heeft gebruikt.
Het is denk ik de band schakelaar die vies is.
En nee ik ga er niet in spitten..( nog niet :D )
Maar nu ik de manual heb kan ik kijken hoeveel stroom ik moet instellen voor de
eind buizen.

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Groet Han.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Sommerkamp FL DX 500

#9 Bericht door PA2S »

mr.crash schreef: 21 jul 2022, 09:38 Het is denk ik de band schakelaar die vies is.
En nee ik ga er niet in spitten..( nog niet :D )
Maar nu ik de manual heb kan ik kijken hoeveel stroom ik moet instellen voor de
eind buizen.
Graag gedaan, Han. Het leuke aan die oude apparaten is, dat je ze goed kunt repareren (of modificeren). De schakelingen zijn betrekkelijk eenvoudig en er zitten geen microprocessors in, waardoor de werking goed te snappen is.

Wat de output op de hogere banden betreft: de FTDX 400 die ik (eind jaren 70...) repareerde was de output op de hogere frequenties niet erg geweldig, vooral 10 meter was matig. Dit had 99% zeker te maken met de buizen, die achteruit waren gegaan. Buizen slijten nu eenmaal en op de hogere frequenties merk je dat het eerste.

Het zou me niet verbazen als bij jouw exemplaar de buizen hun beste tijd hebben gehad. Er zijn misschien nog ongebruikte buizen te vinden.

Let overigens op met de netspanning, zie een eerder topic, tegenwoordig kan die aardig hoog worden en daardoor wordt ook de gloeispanning hoger. Daardoor slijten de buizen sneller en bij extreme afwijkingen kunnen de gloeidraden zelfs defect raken.

Kijk even in de handleiding hoe je het ding op 234 Volt instelt, dat is in elk geval aan te raden.

Uiteraard geen idee wat je verdere plannen zijn, als ik zo'n ding zou hebben dan zou ik er misschien een ombouwproject van maken. Zo zou je bijvoorbeeld de meeste buizen kunnen laten vervallen door de betreffende gedeelten om te bouwen naar "solid state". Is erg leerzaam en stap voor stap te doen. ik zou dan alleen de stuurbuis (12BY7) en de twee eindbuizen laten zitten. Scheelt ook veel stroom :-)

Succes!

Henk

mr.crash
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:01
Locatie: zwolle

Re: Sommerkamp FL DX 500

#10 Bericht door mr.crash »

De dingen er uit halen voor de ombouw gaat me wel leuken. :D ..maar dan.
Is eigenlijk geen rare gedachten om dat te doen.
Maar door te weinig kennis van zaken wacht ik er nog maar even mee.

Wat ik leuk vind is AM ik mag niet op 80 uit komen 40 is te klein.
Dus ik denk aan 10 meter.
Gewoon met een paar mensen niet te veel weg wat mijn antennes zijn ook niet super.

Groet Han

Plaats reactie