Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben nog steeds doende om m'n FT790 ( 70cm transceiver uit 1982 ) weer in de goede staat te krijgen. Output is inmiddels ok. Maar ik had-heb in FM geen modulatie. "af en toe wel, af en toe niet".
In SSB ging het goed.

Ik ben gelukkig fantasties geholpen door een zendamateur in de buurt die mij z'n porto leent zodat ik kan horen wat ik aan het doen ben. Want zonder dat gaat het niet.

Uiteindelijk ben ik het schema volgende uitgekomen bij de "mode schakelaar'. Als ik die verdraai danwel goed met de knop "beweeg" dan verdwijnt of komt de modulatie in FM weer terug.
Je kunt in het schema zien dat het mic. signaal vanaf de connector-plug geschakeld wordt.
Dus ik ga er vanuit dat de schakelaar sinds 1982 !!! kuren vertoont.

Maar............."vroeger" hadden we daar kontakt spray voor.

Is dat nog steeds een optie? Dank voor jullie gedachten cq oplossingen.

Juul - PE0GJG
screen 1.441.jpg
screen 1.441 b.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#17 Bericht door PA0LMD »

Ja, Kontakt 60 is prima product mits spaarzaam gebruikt.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank je Leo.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#19 Bericht door Thijzer »

De fabrikant van WD-40 heeft tegenwoordig ook een contact-spray. Ik kreeg daar laatst een busje van toen ik bij Toolstation iets kocht.
Dat is dus niet de gewone WD-40 (waterverdrijvend en licht smerend) maar specifiek voor contacten.

Give it a try zou ik zeggen.

Ik verkocht vroeger de Contact-60 met dozen tegelijk zo'n beetje. Maar tegenwoordig weet ik niet of dat nog loopt. Alles is tegenwoordig een optische encoder (die haperen trouwens ook vaak, alleen helpt spray dan niet) dus krakende volume potmeters vind je niet meer zo gauw...

Nou ja, succes met je 790. Ik had vroeger de 2m, 70cm en 6m versies en dat was leuk speelgoed maar je shack raakt er zo vol mee.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank voor je antwoord. Heb je een iets nadere omschrijving van de kontakt spray van W40 ? Hoe heet het precies?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#21 Bericht door PD5DJ »

73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#22 Bericht door PA3DAT »

Oh, Björn was me al voor! :D

https://www.toolstation.nl/wd-40-specia ... ray/p47365

Je moet toch eens iemand vragen Juul, die je het gebruik van Google uitlegt... :wink: :mrgreen:
(Is niet onaardig bedoeld hoor!)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

Erg veel dank heren.

Ik had al op-via Google gekeken maar ik dacht het is beter om echt degen die het gezien heeft te laten zien "dat het dat is'.

Het nadeel van Google is dat het vaak zoveel "aanreikt".

2e probleem, de schakelaar is helemaal gesloten en dus ga ik maar eens kijken of ik het toch op een slimme manier in de schakelaar kan spuiten via het asje denk ik.
En anders ga ik de schakeling zo veranderen dat ik dat gewraakte kontakt kan overbruggen voor FM. Want in SSB gebruikt is de transceiver toch niet (meer ).
Op e-bay is wel zo'n schakelaar te koop maar ik heb de FT790 open gehad de afgelopen dagen maar het is eigenlijk geen doen om die te vervangen. Alles is zo klein en zit heel dicht op elkaar. Wel als bijvangst een bolle-lekkende condensator kunnen vervangen.
mode schakelaar.jpg
De lekkende bolle condensator. (heeft niks met m'n audioprobleem te maken )
screen 1.446.jpg



Maar ik geef het niet op. Ik heb niet voor niks elektronica en doorzettings vermogen "gestudeerd".

Nogmaals dank voor jullie hulp.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#24 Bericht door Juul - PE0GJG »



dank je Björn. En nog bij mij "om de hoek". Wel een prijs voor ik denk '1 pufje"............................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#25 Bericht door Juul - PE0GJG »

Het blijkt dat ik ook met kontakt spray e.d. met geen mogelijkheid "in de schakelaar" kan komen.
Er is nl. via de modeschakelaar soms geen mic. signaal op de mic amp in de transceiver terecht komt. Een "rot" kontakt dus !

Dus heb ik een list bedacht. Gewoon kijken wat er gebeurd als ik het mic. signaal direct van mic. in koppel op de mic. amp. En ja hoor dat werkt. In de FM mode althans. Hoe ik dat gedaan heb als test kun je in onderstaande foto zien.
tijdelijk.jpg

Maar bovenstaande "oplossing" is natuurlijk geen werkzame optie. Dus met de ouderwetse universeel meter het spoor van het mic. signaal van de mic. plug volgen op de mode schakelaar. Gelukkig was dat simpel te volgen en ook makkelijk "benaderbaar" voor m'n soldeer bout. Je zou kunnen zeggen dat ik dus nu "binnen ben" in de FT790.
Dus m'n list werkte. Dwz. in de FM mode en ook in de repeater mode. Het heeft mij geen spuitbus met kontakt spray gekost maar simpelweg 10 cm. geel teflon draad !
def.jpg

Als ik SBB of CW zou willen bedrijven moet ik de boven genoemde list weer "ongedaan maken". Omdat voor die mode een andere ingangs schakeling wordt gebruikt. (filters enz.). ( hebben ze in Japan zo bedacht. ) Maar daar heb ik geen zin in want ik zie mezelf nu even geen SSB gebruiken.

Ondanks dat er van de FT790 alleen een schema is en geen print lay-out ben ik er toch uitgekomen. Ja tijdens het experimenteren is er een draad afgebroken en ik had geen idee waar die weer aan moest ! De Transceiver werkte helemaal niet meer.......................... Maar zie daar een aantal foto's die ik een paar jaar terug maakte brachten uitkomst. Toen was het simpel. M'n transceiver uit 1982 werkt weer ! Nu ga ik over een paar dagen testen, de modulatie deviatie instelling enz., met de zendamateur die bij mij in de buurt woont, Ron - PD7RON, hij heeft mij geholpen door mij z'n portofoon te lenen zodat ik kon luisteren of ik modulatie had !. Zonder die hulp was het mij allemaal niet gelukt. Hulde en da's dus Ham spirit! Ik ben na zo'n 25 jaar dat de FT790 in een verhuisdoos zat weer QRV op 70.
Oh ja, nog wel even een eindtrapje weer in elkaar zetten dat ik in 1984 gemaakt heb. (Ik had er nl. "roofbouw" op gepleegd maar nog wel de essentie bewaard ).

En ook hier brengt de foto van toen weer uitkomst.

Hopelijk heb ik weer wat mensen op een idee gebracht om te gaan experimenteren en zeker niet op te geven als het even weer niet werkt.

Juul - PE0GJG (al 47 jaar )

50watt.jpg
a.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#26 Bericht door pe1hzg »

Wat ik uit het deelschema niet kan halen is of het falend schakelcontact alleen audio schakelt of ook een beetje gelijkstroom.
Schakelaars hebben 1 mA gelijkstroom nodig om "schoon te branden". Als je met weerstanden het zo kunt bamzaaien dan die schakelcontacten ook een beetje gelijkstroom schakelen dan kun je de schakelaar mogelijk "schoonpoetsen".

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Geert Jan,
Het is uitsluitend het audio stukje. De rest werkt wel. Inderdaad wellicht omdat er "wat" stroom door heen loopt.
Maar ik zal eens op een ander moment nadenken of ik er wat stroom heen kan laten lopen. Maar ik kan nauwelijks bij de bedrading op de schakelaar.

In bijgevoegd document kun je zien waar het probleem zit. Het FM audio schakel deel. Maar ik ben tevreden hoe het nu is.


screen 1.449.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#28 Bericht door pa3met »

Juul - PE0GJG schreef: 05 jul 2022, 20:15 Maar voordat ik een CTSS module ga inbouwen in m'n FT790 heb ik gekeken op de website van Hobbyscoop bij de 70cm repeater info.

Begrijp ik het nu goed dat ik geen CTSS hoef in te schakelen ?
het staat er, nietwaar? ;-) -- geen CTCSS nodig.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie